Internationale SEO is een van de moeilijkste marketingstrategieën om uit te voeren – zowel op technisch als creatief niveau. Met elke doelgroep die je toevoegt, vroeg je ook een extra laag complexiteit toe voor het beheren van je internationale SEO footprint. Hierdoor neemt het risico toe op kritieke fouten die je positie kunnen beïnvloeden.
Technische mankementen zijn bijna onvermijdelijk met internationale SEO, maar het gaat erom hoe je deze identificeert en verhelpt. Het helpt om de meest voorkomende problemen te begrijpen, zodat je maatregelen kan nemen om ze te vermijden en op te lossen als deze zich voordoen.
Hier zijn vijf redenen waarom jouw internationale SEO-strategie mogelijk beter kan.
1. Technische uitdagingen
Technische SEO is de grootste uitdaging. In feite heb je met een internationale SEO-strategie te maken met meerdere websites. Meestal één per taal en/of locatie. Je koppelt deze aan elkaar terwijl je ervoor zorgt dat de juiste versie van elke pagina voor de juiste gebruiker wordt weergegeven. Enkele uitdagingen die je daarmee kan overwinnen zijn:
- Domeinstructuur
- URL structuur
- XML-sitemap conflicten
- Onjuist gebruik van GTM tags
- Gemengde hreflang-signalen
- IP-, cookie-, CloudFlare- of VPN-conflicten
- Dubbele content
- Interne koppelings- / navigatieproblemen.
Slechte domein- en URL-structuren zijn twee van de meest voorkomende internationale SEO-problemen die tot een reeks technische problemen kunnen leiden. Het ergste is dat je deze beslissingen niet (makkelijk) kunt terugdraaien en dat je jezelf in problemen stort die ongelooflijk moeilijk en kostbaar zijn om op te lossen.
Netflix kwam in 2017 bijvoorbeeld tegen grote indexeringsproblemen aan, omdat de domeinstructuur problemen veroorzaakte bij het leveren van content aan verschillende markten.
2. Maak gebruik van een gelokaliseerde contentstrategie
Hoewel de technische aspecten van een internationale SEO-strategie complex zijn, wordt er in ieder geval veel over gesproken en zijn er oplossingen te vinden. Een onderdeel dat echter niet de aandacht krijgt die het verdient, is het concept van het lokaliseren van contentstrategieën voor het publiek in elke taal en locatie.
De behoeften en interesses van het publiek in verschillende markten lopen sterk uiteen, zelfs binnen dezelfde taal (bijvoorbeeld: VK versus VS), en het is van belang hierop in te spelen met content als je wilt dat elke doelgroep de juiste actie onderneemt.
