5 tips waarbij je nu aan je SEO positie kunt werken. Door je te focussen op je SEO strategie, kun je ervoor zorgen dat je merk er sterker voor staat als we straks weer uit deze crisis zijn gekomen. Dat is misschien makkelijker gezegd dan gedaan, want waar moet je nu beginnen?
In deze Byte helpen we je graag op weg; met deze 5 SEO tips kun je direct aan de slag!
1. Verdiep je in de mogelijkheden van ‘Google Mijn Bedrijf’
Google Mijn Bedrijf is meer dan alleen je bedrijfsnaam claimen. Juist nu kun je je gaan verdiepen in de mogelijkheden van deze gratis dienst.
Maak de gegevens van je bedrijf die hier benoemd worden actueel. Wanneer je dit doet, weten je klanten waar zij aan toe zijn. Bovendien zal Google je input waarderen en je belonen door je hoger te ranken. Naast het actueel maken van je openingstijden, kun je ook:
- Berichten posten en (online) evenementen aanmaken.
- Producten (of productgroepen) in de spotlight zetten.
- Reviews verzamelen.
- Regelmatig een nieuwe foto via je Google Mijn Bedrijf plaatsen.
- Reageren op vragen van, mogelijk nieuwe, klanten. (Google vindt het fijn als je snel reageert op binnenkomende vragen. Wil je een melding van nieuwe vragen ontvangen? Download de app en ontvang een pushbericht.)
- Statistieken bekijken van het klikgedrag van dit onderdeel in de zoekresultaten.
Google blijft de Google Mijn Bedrijf dienst vernieuwen. Zo zijn pas de ‘productcategorieën’ toegevoegd en zal eind 2020 een badge worden toegevoegd voor de top vijf procent bedrijven binnen een categorie.
2. Werk aan je belangrijkste pagina’s
Het is verstandig om goed te kijken naar je belangrijkste pagina’s. Hoeveel organisch verkeer krijgen deze pagina’s per maand? Ben je hier tevreden over? Staan je resultaten in je top 10? Zo niet, dan is er werk aan de winkel.
Doe per pagina een kleine keyword research. Dit kun je bijvoorbeeld doen via Google Trends of gebruik de keyword planner van Google Ads. Bepaal of je wellicht pagina’s moet herschrijven zodat ze sneller naar voren komen. Steek tijdens je onderzoek ook tijd in zogenaamde ‘longtail searches’. Door bijvoorbeeld een H2 kop toe te voegen, waar een veel gezochte vraag in voorkomt, zal deze sneller boven komen drijven.
3. Werp een frisse blik op je metateksten
De metadata is een soort uithangbord van je website in Google, Bing, DuckDuckGo of een andere zoekmachine. Wanneer heb je hier voor het laatst naar gekeken? Waarschijnlijk toen je de pagina hebt aangemaakt. Als dat 2 of meer jaar geleden is, dan is het slim om deze aan te passen.
De wereld verandert continu en daarmee ook het zoekgedrag van mensen. Zorg er dus voor dat je de metadata van je belangrijkste pagina’s af en toe checkt. Passen deze nog bij de zoekbehoefte van jouw doelgroep? De kans is groot dat deze teksten een update kunnen gebruiken.
