Succesvol op social. Ontwikkelingen op social gaan razendsnel. TikTok is niet meer weg te denken en platformen als Instagram, Snapchat, LinkedIn en Facebook ontwikkelen serieuze engagement platformen. Op elk kanaal plaats je content die past bij de doelgroep van dat kanaal. De manier waarop content geconsumeerd wordt verschilt daarom sterk per kanaal. Wil je aan een succesvolle contentstrategie op social werken? Volg dan deze vijf tips!
In deze Kiwi Byte geven wij 5 tips voor het maken van succesvolle social posts.
Tips
Het lijkt eenvoudig, een succesvolle post, maar de truc is dat het gaat om relevantie. De uitdaging van social media is relevantie creëren in een wereld van eindeloze tijdslijnen. Durf te experimenteren met je content, je boodschap, je beeld en je doelgroep. Kijk eens naar de dag waarop je post of het tijdstip waarop je dat doet. Denk aan de beschrijving van je post en je hashtags en houd vol! Het is een mix & match van onderdelen totdat je de juiste lijn te pakken hebt. Hoe meer tips je weet af te tikken, hoe dichter je bij je doel komt.
#1 - Shareable assets
Je wilt natuurlijk dat je content aansluit bij je doelgroep. Dat wilt het platform vaak ook. De meeste algoritmes van social media kanalen kijken naar de deelbaarheid van een post. Niet als in een rekensom, maar je wilt dat je post verspreid wordt door jouw klanten, jouw doelgroep. Emotie werkt. Emotie verbindt. Plezier of humor is een hele sterke emotie. Als je met humor de juiste snaar weet te raken kan het snel gaan. Verwerk de humor ook in je beeld en niet alleen in de tekst. Doe je dit goed dan heb je een winnaar.
Bol.com en Hema zijn, volgens ons, toch wel de echte koplopers. In de posts hieronder kan je zien waarom.
#2 - Relevantie
Maak content over relevante onderwerpen voor je volgers/doelgroep. Als je content maakt die niet interessant is voor je doelgroep, wordt je boodschap gewoonweg genegeerd. Er zijn genoeg alternatieve tijdsbestedingen die wél interessant zijn.
Laatst plaatste wij een PDF ‘Digital Marketing Highlights’ op LinkedIn, relevant voor alle marketeers die met digital te maken hebben. Deze post bereikte een engagement rate van 19% en een CTR van 15%. Een relevant onderwerp op het juiste moment bij de juiste doelgroep.
