Een blauwe bestelknop of een groene? Productfoto’s links, of rechts? Teksten onder de beelden of ernaast? Pop-ups of niet? Met A/B testen kun je eigenlijk alles testen. Zo kom je erachter op welke manier je meer conversie bereikt, meer engagement, een betere gebruikerservaring, meer nieuwsbriefinschrijvingen, enzovoort.
Google Analytics is inmiddels bekend terrein: hiermee kom je veel te weten over de effectiviteit van je website of webshop. Maar dan? Wat kun je vervolgens doen om je website, webshop of onderdelen ervan beter te laten werken? Wie echt de stap wil zetten naar structurele verbeteringen van de website of webshop zet A/B testen in om erachter te komen met welke – vaak kleine – aanpassingen je structureel meer online resultaat haalt.
Hoe werkt een A/B-test?
In A/B testen krijgen groepen bezoekers verschillende lay-outs geserveerd. Er kan worden getest op één of meerdere facetten. Stel: via je webshop verkoop je handgemaakte boekenkasten, zowel in standaardformaten als in speciaal aangevraagde afmetingen. Van deze custom made kasten wil je graag meer verkopen, want hier verdien je het meeste aan. Hoe richten we dan een A/B test in voor je webshop?
Variëren met significante verschillen in lay-out
We beginnen op de home pagina. Van deze pagina maken we twee of meer versies. Bijvoorbeeld één waarbij een custom made boekenkast met een foto groot in beeld wordt gebracht, één waarbij een schematische tekening worden getoond die een indruk geeft van de opties, en één waarbij de aandacht door middel van een banner wordt gevestigd op custom made kasten.
Hoe test je met bezoekers?
Vervolgens krijgt een deel van de bezoekers de oorspronkelijke startpagina te zien en andere bezoekers krijgen een van de andere drie opties te zien. Bezoekers die de website vaker bezoeken, krijgen elke keer dezelfde versie te zien. Binnen twee tot zes weken is voldoende duidelijk bij welke pagina het hoogste percentage kiest voor custom made kasten.

Wat kun je zoal testen?
Als de startpagina voldoende resultaat oplevert, is het natuurlijk zaak dat bezoekers ook op vervolgpagina’s niet afhaken. Ook hier kun je dus A/B-testen. Denk bijvoorbeeld aan:
- Buttons en bestelknoppen; test op kleur, tekst, positie.
- Winkelmandje; test op flow door je winkelmandje, flow naar bestelling afronden.
- Contactvelden; test op uitgebreidheid, positie invulvelden.
- Effect van pop-ups; werken ze, met welke teksten/beelden?
Actiepagina’s; test op diverse doelstellingen. - Een combinatie van meerdere aspecten; hiervoor bestaan er ‘multivariate A/B-testen.’
Redkiwi test
Bij Redkiwi werken we met verschillende tools voor het uitvoeren van A/B-testen. Vooral als je al Google Analytics aan je website of webshop gekoppeld hebt, kunnen we makkelijk verschillende testen opstellen en je voorzien van testmateriaal.
Hoe werkt dat? Om te beginnen kijken we samen met welke delen van je site je meer online resultaat wilt halen. Als duidelijk is welke elementen van je website of webshop hierbij betrokken zijn, gaan onze designers aan de slag. Zij combineren kennis over verschillende doelgroepen en branches met kennis over ‘lay-out varianten’ die werken. Vervolgens wordt de test ingezet en ben je na twee tot zes weken een stuk wijzer. Op deze manier kun je je website of webshop blijven optimaliseren. Soms zal een aanpassing in het design genoeg zijn, soms zijn er aanpassingen nodig in de code. Voor meer gedetailleerde testen werken we met tools zoals Visual Website Optimizer. Met deze tool kunnen we enorm gedetailleerd testen en ook zeer goede multivariate testen uitvoeren. Een voorbeeld van een website die hier uitgebreid gebruikt van maakt is booking.com, daar weet je zeker dat je bij ieder bezoek aan een test onderworpen wordt.
Hoe doet Redkiwi het en wat kost dat?
Je kunt al A/B-testen voor 199 euro per maand, dus dat valt mee. Onze design- en marketingafdelingen helpen je in een traject van drie maanden (verlengbaar per maand), naar meer online resultaat.
Elk traject bestaat uit drie fasen, die elk één maand duren. Elke maand voeren we één test uit op een gekozen pagina. Daaruit komt een rapportage met de statistieken. Testpagina’s die succesvol blijken, implementeren we natuurlijk binnen je website of webshop. Maatwerk is altijd mogelijk. Overleg hierover gerust met je Redkiwi project manager of maak direct een afspraak.