Een blauwe bestelknop of een groene? Productfoto’s links, of rechts? Teksten onder de beelden of ernaast? Pop-ups of niet? Met A/B testen kun je eigenlijk alles testen. Zo kom je erachter op welke manier je meer conversie bereikt, meer engagement, een betere gebruikerservaring, meer nieuwsbriefinschrijvingen, enzovoort.
Google Analytics is inmiddels bekend terrein: hiermee kom je veel te weten over de effectiviteit van je website of webshop. Maar dan? Wat kun je vervolgens doen om je website, webshop of onderdelen ervan beter te laten werken? Wie echt de stap wil zetten naar structurele verbeteringen van de website of webshop zet A/B testen in om erachter te komen met welke – vaak kleine – aanpassingen je structureel meer online resultaat haalt.
Hoe werkt een A/B-test?
In A/B testen krijgen groepen bezoekers verschillende lay-outs geserveerd. Er kan worden getest op één of meerdere facetten. Stel: via je webshop verkoop je handgemaakte boekenkasten, zowel in standaardformaten als in speciaal aangevraagde afmetingen. Van deze custom made kasten wil je graag meer verkopen, want hier verdien je het meeste aan. Hoe richten we dan een A/B test in voor je webshop?
Variëren met significante verschillen in lay-out
We beginnen op de home pagina. Van deze pagina maken we twee of meer versies. Bijvoorbeeld één waarbij een custom made boekenkast met een foto groot in beeld wordt gebracht, één waarbij een schematische tekening worden getoond die een indruk geeft van de opties, en één waarbij de aandacht door middel van een banner wordt gevestigd op custom made kasten.
Hoe test je met bezoekers?
Vervolgens krijgt een deel van de bezoekers de oorspronkelijke startpagina te zien en andere bezoekers krijgen een van de andere drie opties te zien. Bezoekers die de website vaker bezoeken, krijgen elke keer dezelfde versie te zien. Binnen twee tot zes weken is voldoende duidelijk bij welke pagina het hoogste percentage kiest voor custom made kasten.
