AdWords – In de aanval met Callouts

Artikel
Digital Marketing
30/9/2014
minuten lezen
Alles over de uitbreiding van Google Adwords, met de zogeheten callout extensies, lees je hier.

Joehoe! Hier moet je zijn! Google komt binnenkort met een nieuwe uitbreiding voor Google Adwords: callout extensions. Deze extensie biedt je de kans om, met een extra kreet onderaan je advertentie, nog nét even die dingen te roepen waarmee je bezoekers verleidt om door te klikken naar je website of webshop.

De strijd om zichtbaarheid

Even terug naar de basis. Als je níet aan Google AdWords (betaald adverteren) doet, is het best mogelijk dat je een goede positie bereikt in de zoekresultaten. Dan doe je het goed in de organische zoekresultaten. Maar: de strijd om een hoge positionering in Google gaat er steeds serieuzer aan toe. Bijna iedereen doet aan SEO-optimalisatie en het veroveren van een plekje bovenaan de lijst met zoekresultaten wordt steeds lastiger. En dat is precies de reden dat veel bedrijven wél gebruik maken van Google AdWords. Deze betaalde zoekresultaten zie in je Google meteen bovenin beeld, of in de kolom rechts naast de organische zoekresultaten.

Het strijdtoneel verplaatst zich

Nu de concurrentie op het gebied van betaald adverteren toeneemt, wordt het steeds belangrijker om betaalde advertenties slim in te zetten. De callout extensie is het nieuwste Google AdWords wapen dat je hiervoor kunt inzetten.

Slim! – Converterend! – Omzetverdubbelend!

In onderstaande afbeelding zie je een callout: een extra regel met korte informatie, bijvoorbeeld USP’s (unique selling points). De lezer die de pagina met zoekresultaten scant wordt, ondanks dat het duidelijk is dat hij of zij op een betaald zoekresultaat klikt, toch snel getriggerd door de voor hem of haar gunstige inhoud. De ‘beslissing’ om ergens op te klikken is meestal, zoals je van jezelf ook zult weten, nauwelijks een bewuste. Dus, hoppekee! Een nieuwe bezoeker op je website.

Callouts zijn geen sitelinks maar staan wel ook onder een advertentietekst. Callouts zijn niet klikbaar maar wel zeer informatief.

Callouts versus sitelinks

Om verwarring te voorkomen: callouts zijn niet hetzelfde als sitelinks. Sitelinks staan, net als callouts, onder een advertentietekst. Dat zie je in bovenstaande voorbeeld (‘Bekijk de Aanbiedingen’). Een groot verschil is echter dat sitelinks klikbaar zijn en callouts niet. Callouts bevatten dus nooit linkjes. Een tweede verschil is dat sitelinks doorlinken naar diepergelegen pagina’s binnen een website (bijvoorbeeld de contactpagina of de aanbiedingenpagina), terwijl advertenties met callouts doorlinken naar een aparte advertentiepagina. Callouts zijn er dus puur om nog beter op te vallen. Dankzij woest aantrekkelijke callout teksten trek je meer mensen naar je advertentiepagina.

Het voordeel van callouts

Callouts bieden zeker een meerwaarde in het gevecht om de bezoeker.

  • In callouts kun je op een overzichtelijke manier de informatie kwijt die voor de bezoeker doorslaggevend kan zijn bij het kiezen van een leverancier van een dienst of product. Bijvoorbeeld: ‘Het hele jaar open’, ‘Levenslange garantie’ of zoals in het voorbeeld ‘Vers = Oergezond’.
  • Doordat je belangrijke informatie in je callout kwijt kunt, houd je meer karakters over voor je advertentietekst. Deze kun je nu volledig op je product of de dienst richten.
  • Meer clicks, meer conversie.

Welke regels zijn hieraan verbonden?

Google blijft Google, dus er zijn verschillende regels verbonden aan het gebruik van callouts. Alle regels die van toepassing zijn op de normale tekstadvertenties zijn gelden ook voor callout extensions. Denk hierbij aan hoofdlettergebruik en het gebruik van speciale tekens. Een callout tekst mag bestaan uit maximaal 25 karakters.

Redkiwi helpt je verder

Maak je nog geen gebruik van callouts? Hier lees je hoe je van start kunt. Kom je er niet uit? Redkiwi is expert in het opzetten van Google Adwords campagnes en maakt gebruik van de nieuwste mogelijkheden. We kunnen campagnes voor je opzetten, maar we kunnen je ook op weg helpen, bijvoorbeeld in in een eenmalig consult.
Neem gerust contact met ons op en vraag onze servicedesk naar de mogelijkheden.

Neem contact met ons op

Download bestand

Oops, er is iets fout gegaan met het verzenden. Probeer het nog eens.
Oops, er is iets fout gegaan met het verzenden. Probeer het later opnieuw.

Samen ontwikkelen?

Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Nieuwsbrief
iedere maand een kant-en-klaar kennispakketje!
Dankjewel voor jouw aanmelding. We hebben jouw aanvraag goed ontvangen!
Oeps! Er ging iets mis tijdens jouw aanmelding. Probeer het opnieuw.