Tijd om terug te reizen naar de toekomst. Wat? Ja, je leest het goed. Het landschap van design verandert constant, maar de nieuwste trends zijn flink geïnspireerd op de esthetiek van vroeger. Wel met een nieuw laagje, natuurlijk.
Speels en opvallend: jaren ‘90
De jaren ‘90 staan bekend om attitude: in-your-face kleuren, dik aangezette lijnen, korrelige texturen en eenvoudige vormen. Een gedenkwaardige kijk op design vormde zich in die tijd omdat jezelf niet te serieus nemen de nieuwe norm werd. Die mindset heerst nu weer helemaal tussen de designers. Hoe dat tot uiting komt? In de eerste week van 2022 onthulde PepsiCo de terugkeer van hun speciale editie Crystal Pepsi met de campagne slogan #showusyour90s. Het design vormt een werkelijke tijdcapsule.

Expressive Lettering
Eigenlijk gaat expressive lettering hand in hand met bovenstaande trend. Het doorbreken van de vastgeroeste opvattingen over grafisch ontwerp en flink experimenteren. Overdrijven met levendige kleurenschema's, gemengd met scherpe vormen. Letters zijn er niet alleen maar om woorden over te brengen, maar moeten concepten met een sterke visuele weergave overbrengen. De reden hiervoor is eigenlijk heel interessant. Omdat de wereld steeds internationaler wordt, kunnen we niet meer vertrouwen op de betekenis van een woord. Iemand die op het zuidelijk halfrond woont, heeft bijvoorbeeld andere associaties met december dan iemand op het noordelijk halfrond. Dit verschil in beleving is goed overgebracht met onderstaand voorbeeld.

Door dit alles staat leesbaarheid niet altijd meer voorop. Een mooi voorbeeld.
Inclusieve fotografie
We zijn allemaal gelijk, en iedereen doet er toe. Inclusieve fotografie is een mooie maar ook belangrijke design trend. Websites worden vaak opgebouwd door stockfoto’s. Je hebt ze waarschijnlijk veel gezien en misschien ook wel gebruikt: twee mensen die high-fiven met een overdreven glimlach, leidinggevenden in superhelderkostuums, dat soort foto’s. Maar dat is dus passé. Als samenleving zijn we een stuk progressiever geworden en maken we er zaak van dat niemand zich meer onderdrukt of buitengesloten voelt. Neem het kledingmerk Big Bud Press, één blik op hun website en je ziet dat dit merk inclusiviteit en representatie omarmt, maar ook promoot. Om deze inclusiviteit te faciliteren, heeft VICE een mooie stockfoto-bibliotheek gemaakt. Neem hier een kijkje.

Conventies doorbreken: maximalisme
Wat hebben we geleerd van deze trends? Waar vorig jaar het motto minimalisme was, gaan we dit jaar voor maximalisme. Online branding is belangrijker dan ooit geworden. Je merk moet een persoonlijkheid hebben middels het gekozen design, maar voornamelijk moet het design er ook tussenuit springen. Kortom, breng het energieke en levendige design van de 90s maar weer terug, maar draag ook je steentje bij en let op inclusiviteit op jouw website.