Aniek (Senior UX-designer) & Davey (Digital Marketeer) waren bij de UX Conference in Londen. Deze conferentie werd gehouden door de Nielsen Norman Group, wereldleider op het gebied van op onderzoek gebaseerde user experience.
Tijdens de conferentie waren er meer dan 40 ‘full-day’ cursussen te volgen. Waar Aniek aan de slag ging met Usability testing, ging Davey voor ‘Being a UX-leader: Essential Skills for any UX-practitioner’. In dit artikel omschrijft Davey de belangrijkste skills en to do’s over hoe je op de best mogelijke manier effectief kunt zijn binnen jouw UX rol.
Impact, ongeacht je titel:
De focus van de cursus lag met name op hoe je op de best mogelijke manier effectief kunt zijn binnen je UX rol. Hoe creëer je impact, ongeacht wat je titel is? Davey vult aan: ‘Dat was mooi om te horen, want met Redkiwi willen wij digitale impact creëren, en dus voor mij de perfecte aansluiting.’.
De dag begon in de basis met ‘Wat is leiderschap?’, ‘Hoe handelt een leider?’ en ‘Wat zijn de verschillen tussen managers en leiders?’.
Wat is leiderschap?
In de basis is leiderschap het vermogen van een persoon om effectief te zijn. En zoals John C. Maxwell, auteur van ‘Developing the leader within you.’ zegt: ‘The true measure of leadership is influence – nothing more, nothing less.’
Hoe handelt een leider?
- Lays out a vision
- Effectively communicates
- Accountable and responsible
- Does not get defensive
- Equips teams with priorities
- (Builds) relationships
Maar als je effectief wilt zijn binnen een UX-leiderschapsrol moet je natuurlijk eerst weten welke rol bij jou past.
Er zijn vijf UX-leiderschap ‘petten’.
- De architect: Andere inspireren met algemene visie en ontwerp-richting.
- De voorman: Beheren en reageren op feedback zonder momentum te verliezen.
- De vertolker: Vertalen van de waarde van UX in bedrijfswaarde.
- De redenaar: Communiceren en efficiënt presenteren van inzichten en ideeën voor UX.
- De evangelist: Een gedeeld begrip van UX cultiveren.
NB. Wil je weten wat voor pet jij op hebt? Volg dan deze interactieve vragenlijst: https://quiz.tryinteract.com/#/5aa6e2fa01f6cf00148a885a en bekijk het resultaat.
Davey geeft aan: ‘Ik kwam er in deze ochtend achter dat ik met name de rol heb om UX in bedrijfswaarde uit te drukken, dus de rol van ‘Vertolker’. Gelukkig sloot dit aan bij mijn eigen visie t.a.v. de vijf leiderschapsrollen, en kreeg ik veel mooie en nieuwe inzichten over deze rol.’
De vertolker heeft met name als rol om mensen te overtuigen van de waarde om te investeren in een goede user experience. Het doel is niet om een deliverable of een feature te creëren: het is om het gedrag van klanten of veranderingen in de wereld positief te beïnvloeden – om een uitkomst te creëren. Belangrijk dus dat je als leider mensen meekrijgt in deze overtuiging.
