Branding: loyale klanten door jezelf te zijn

Artikel
Branding
2/4/2020
minuten lezen
Wees als organisatie jezelf, dan werf je loyale klanten en creer je een sterker merk.

Designers van webbureaus worden geregeld gevraagd om de uitingen van grote merken zoals Nike, Apple, en Coolblue na te maken. Maar wat kun je doen om je merk sterker neer te zetten zonder anderen te kopiëren? In de breakout sessie van UX designer Freek Murk tijdens het kwartaalevent Digital Trends doken klanten samen met hem in het geheim van branding. Waarom zijn jouw klanten, jouw klanten?

In deze Byte ontvang je een dosis inspiratie van de bedrijven die veel gekopieerd worden en wat jij vooral zelf moet doen.

Jouw bedrijf is om zijn eigen redenen markant en onderscheidend. Om deze bedrijfsspecifieke redenen heb jij je eigen klanten die je volgen en die trouw zijn aan jouw merk. Waarom zou je dan je concurrenten of de grote multinationals nadoen? Deze bedrijven hebben allemaal eigenschappen waar we jaloers op zijn; een eigen karakter wat zo sterk is dat mensen zelfs van de merken houden en er loyaal aan blijven.

Steve Jobs

Maar jij wil niet Apple of Coolblue zijn, je wil alleen hetzelfde bereiken als deze pioniers. Om te pionieren op jouw manier, met jouw verhaal en jouw karakter moeten we eerst vaststellen wat branding precies is. Digitaal mentor Steve Jobs † verwoordde het zo:

Branding is het emotioneel beïnvloeden van je keuzes.

Volgens Jobs gaat het niet om wat je zegt, want dat gaat niemand onthouden. Wees duidelijk in wat je wilt overbrengen, want je klanten willen weten wie jij bent, waar je voor staat en welke plek jij inneemt in deze en hun wereld. Uiteindelijk gaat het om een gevoel.

Apple heeft dat vertaald in hun ‘Brand story’, waar ze geen seconde reppen over wat ze doen. Dit verhaal maakt Apple, Apple, en dit wordt doorvertaald naar hun brand promise: Think Different. In alle touchpoints van het merk wordt het verhaal consistent doorvertaald. Dat maakt het zo sterk.

Brand factoren

De sterke merken, die wij allemaal kennen en bewonderen, hebben het volgende met elkaar gemeen: zij zijn absoluut master in de volgende 3 brandfactoren:

Brand promise

Nike: Just do it. Apple: Think different. Coolblue: Alles voor een glimlach. Duidelijker kan bijna niet.

Authentiek

Ze doen niemand anders na. Ze zijn 100% zichzelf, onvermurwbaar en vastberaden.

Consistent

Ze voeren hun identiteit consistent door in alle touchpoints. Niet alleen in de huisstijl, maar juist in de boodschap; het gevoel.

Klantbeleving

We sluiten deze Byte af met een voorbeeld ter inspiratie. De film The Dilemma is weliswaar geen blockbuster, maar in de film doen de twee vrienden (gespeeld door Vince Vaughn en Kevin James) wel iets cools. Wanneer zij voor de directie van automerk Dodge een pitch houden, laten zij voelen waarom de klanten van Dodge, de klanten van Dodge zijn.

De learnings uit deze brand-pitch.

  • Breng het speelveld van het merk in kaart
  • Geef aan wat je moet doen om relevant te blijven
  • Laat zien wat de ‘brand experience’ is
  • Geef aan dat de ervaring consistent moet zijn

Wanneer je jouw klanten aan je merk wil binden, laat je dan vooral inspireren en laat je niet verleiden om te kopiëren.

Download bestand

Oops, er is iets fout gegaan met het verzenden. Probeer het later opnieuw.
Oops, er is iets fout gegaan met het verzenden. Probeer het later opnieuw.
Nieuwsbrief
iedere maand een kant-en-klaar kennispakketje!
Dankjewel voor jouw aanmelding. We hebben jouw aanvraag goed ontvangen!
Oeps! Er ging iets mis tijdens jouw aanmelding. Probeer het opnieuw.