Klanten hebben steeds meer verschillende touchpoints om met merken in contact te komen. Om een optimale klantbeleving te creëren, moeten zwakke schakels in de klantreis worden geoptimaliseerd. Het doel van customer journey mapping is om inzicht te krijgen in hoe klanten denken en voelen tijdens hun interacties met een bedrijf, en om deze informatie te gebruiken om de klantervaring te verbeteren.
Waarom een customer journey map je meer grip geeft
Een customer journey map is een visuele weergave van de ervaringen die een klant heeft met een bedrijf - gedurende hun hele klantreis. Een customer journey kan voor verschillende doelen worden ingezet binnen het strategisch marketingplan/digitale strategie. Enkele voorbeelden:
- Versterken van merkbeleving onder klanten;
- Versnellen van de dienstverlening;
- Bepalen van kernfactoren van klanttevredenheid;
- Conversie verhogen;
- Groeikansen en verbeterpunten ophelderen;
- Loyale klanten en ambassadeurs creëren;
- Helpen bij het ontwikkelen van nieuwe producten of diensten.
Breng de touchpoints van je customer journey in kaart
Mapping begint met het identificeren van de verschillende touchpoints waar klanten met jouw organisatie in contact komen. Denk hier aan het bedrijfsprofiel op social media, de website, e-mails en telefonisch contact. Belangrijk is om goed stil te staan bij deze stap en ook de minder voor-de-hand-liggende touchpoints te benoemen, zoals bijvoorbeeld de LinkedIn-pagina’s van werknemers/sales reps. Om te voorkomen dat je belangrijke touchpoints mist, is het belangrijk niet alleen maar management aan te haken, maar juist werknemers die dicht op het vuur zitten. Denk hierbij aan baliemedewerkers, vertegenwoordigers, etc.
Vervolgens worden de emoties, gedachten en acties van de klanten tijdens elk van deze touchpoints in kaart gebracht. Dit kan bijvoorbeeld door middel van interviews met klanten, feedback van klanten op social media of het analyseren van data van website bezoeken. Een voorbeeld van een customer journey template zie je hieronder:
.png)