Data en creativiteit worden zelden in dezelfde zin gebruikt, maar de twee termen zijn een perfecte match als het gaat om marketing. Creativiteit gestuurd door data en data aangevuld door creatieve content.
Datagedreven creativiteit is de weg vooruit
In de beginjaren (en nog steeds) was content op social media van de makers super creatief. De data die daaraan verbonden was was toentertijd minder uitgebreid en minder relevant. De combinatie van de twee betekende dat content creatie nogal experimenteel was. De creatievelingen ontwikkelden langzaamaan de kennis waar followers op interacteerde en daarmee het soort content dat zij graag zouden willen zien. Content makers regeerden en merken volgden, met een soort van trial en error aanpak.
Gelukkig heeft de industrie nu de mogelijkheid en de beschikbaarheid over diepgaande data-inzichten. Daardoor is het goed inzichtelijk hoe social media campagnes presteren. Dit heeft ertoe geleid dat we nu in staat zijn om gegevens en creativiteit te combineren om campagnes te maken die nauwkeuriger en relevanter zijn voor de doelgroep, maar ook creatiever en aantrekkelijker.
Creativiteit en data stelt ons in staat om campagnes te maken/sturen die gebaseerd zijn op relevante statistieken en daardoor een grotere kans hebben op een hoge ROI. Hierdoor is het waarschijnlijker dat je de doelgroep kan bereiken en betrekken en je je KPI’s en doelstellingen kan behalen.
