Van overleven naar succesvolle groei: optimaliseer je bestaande strategie

Artikel
Strategie
31/8/2022
minuten lezen
Zo overleef je de stilstand in de digitale wereld en zet je stappen om (opnieuw) te groeien.

Een ruwe zee vraagt om een wendbaar schip. En corona heeft de zee de afgelopen 2 jaar helaas erg ruw gemaakt: 1 op de 16 mkb-bedrijven riskeert de komende 18 maanden het faillissement. Wie weinig financiële reserves heeft, krijgt het (helaas) knap lastig. Gelukkig kan een juiste strategie jouw organisatie uit de overlevingsmodus halen en de weg naar digitale groei vrijmaken.

Praat met je bestaande klanten

Wanneer je als organisatie merkt dat je in het nauw gedreven wordt, is het belangrijk om te bedenken wat je binnen je al bestaande strategie kan doen om weer te gaan groeien. Analyseer en leer. Wat is een goed startpunt? Je klanten zijn een bron aan informatie. Daarom zijn je bestaande klanten een vitaal onderdeel van je strategie. Wanneer heb jij voor het laatst een goed gesprek gevoerd met je klant? Over hun markt, visie, trends en ontwikkelingen? Over hoe het met hun bedrijf gaat, wat er speelt en waar de uitdagingen liggen. Waarom zetten zij bepaalde investeringen on hold? Luister naar ze.

Alleen op deze manier heb je de mogelijkheid om kansen te ontlokken, je business slimmer te maken en bestaande klanten te bewegen om meer producten en/of diensten van jouw organisatie af te nemen. Groei dus. Bepaal voor jezelf waar jij met je bestaande klanten over 1, 3 of 5 jaar wilt staan.

In het kort zijn er drie redenen waarom je meer aandacht moet besteden aan je bestaande klanten:

  • Ruimte voor verbetering van je service; haal feedback op en verwerk dit. Zo maak je je dienstverlening en je producten beter;
  • Minder marketing nodig, je hebt al bestaande data over deze groep. Uit onderzoek blijkt dat de kans dat je iets verkoopt aan een bestaande klant 60-70% is terwijl dit bij nieuwe klanten slechts 5-20% is. Uiteraard afhankelijk van jouw core-business;
  • De welbekende 80/20 regel. 20% van je klanten zorgt voor 80% van je omzet.
Verander niet direct je strategie, je doelstellingen, je doelgroep. Luister naar en praat met je doelgroep voor de belangrijkste inzichten.

Je hoeft het wiel niet opnieuw uit te vinden

Evolueer je huidige customer journey. Kijk naar de verschillende stadia binnen deze journey – see, think, do & care. Elke fase in dit model vraagt om een eigen aanpak. Je hoeft niet te veranderen in de kern van wat je bedrijf is, als je maar kritisch om je heen blijft kijken. Zo kan je bedrijf meegroeien met de veranderende wereld en met een veranderende customer journey.

Nog steeds geldt: wees oprecht, heb vertrouwen in je eigen kennis en kunde, toon lef, wilskracht en durf keuzes te maken. Alles uiteraard met de juiste focus op je KPI’s en doelstellingen. Blijf hierin trouw aan jezelf en aan je boodschap.

Blijf optimaliseren

Wat heb jij geleerd van en bereikt in de afgelopen periode? Analyseer, optimaliseer en leer. Zet een cyclus op die werkt voor jouw organisatie. Je wilt dat je geld naar de juiste kanalen gaat en dat je boodschap de juiste mensen bereikt op het juiste moment.

Controleer dit voortdurend, bijvoorbeeld aan de hand van het PDCA model, een goed model om je activiteiten te analyseren. Zo haal je alles uit de activiteiten die je ontplooit voor minder centen en dat op een slimme en efficiënte manier.

Download bestand

Oops, er is iets fout gegaan met het verzenden. Probeer het nog eens.
Oops, er is iets fout gegaan met het verzenden. Probeer het later opnieuw.

Samen ontwikkelen?

CCO
Benno Lokhorst
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Nieuwsbrief
iedere maand een kant-en-klaar kennispakketje!
Dankjewel voor jouw aanmelding. We hebben jouw aanvraag goed ontvangen!
Oeps! Er ging iets mis tijdens jouw aanmelding. Probeer het opnieuw.