Een ruwe zee vraagt om een wendbaar schip. En corona heeft de zee de afgelopen 2 jaar helaas erg ruw gemaakt: 1 op de 16 mkb-bedrijven riskeert de komende 18 maanden het faillissement. Wie weinig financiële reserves heeft, krijgt het (helaas) knap lastig. Gelukkig kan een juiste strategie jouw organisatie uit de overlevingsmodus halen en de weg naar digitale groei vrijmaken.
Praat met je bestaande klanten
Wanneer je als organisatie merkt dat je in het nauw gedreven wordt, is het belangrijk om te bedenken wat je binnen je al bestaande strategie kan doen om weer te gaan groeien. Analyseer en leer. Wat is een goed startpunt? Je klanten zijn een bron aan informatie. Daarom zijn je bestaande klanten een vitaal onderdeel van je strategie. Wanneer heb jij voor het laatst een goed gesprek gevoerd met je klant? Over hun markt, visie, trends en ontwikkelingen? Over hoe het met hun bedrijf gaat, wat er speelt en waar de uitdagingen liggen. Waarom zetten zij bepaalde investeringen on hold? Luister naar ze.
Alleen op deze manier heb je de mogelijkheid om kansen te ontlokken, je business slimmer te maken en bestaande klanten te bewegen om meer producten en/of diensten van jouw organisatie af te nemen. Groei dus. Bepaal voor jezelf waar jij met je bestaande klanten over 1, 3 of 5 jaar wilt staan.
In het kort zijn er drie redenen waarom je meer aandacht moet besteden aan je bestaande klanten:
- Ruimte voor verbetering van je service; haal feedback op en verwerk dit. Zo maak je je dienstverlening en je producten beter;
- Minder marketing nodig, je hebt al bestaande data over deze groep. Uit onderzoek blijkt dat de kans dat je iets verkoopt aan een bestaande klant 60-70% is terwijl dit bij nieuwe klanten slechts 5-20% is. Uiteraard afhankelijk van jouw core-business;
- De welbekende 80/20 regel. 20% van je klanten zorgt voor 80% van je omzet.
