Grensverleggende inspiratie met Design Director Sonos, Design Ethicist Mike Monteiro & Tech Evangelist LJ Rich.
Amsterdam, 5 maart 2019
Op 21 juni organiseert Dutch Digital Agencies (DDA) de vijfde editie van Dutch Digital Day met ook dit jaar weer een indrukwekkende line up. Tijdens Dutch Digital Day komt de digitale industrie samen om hun injectie van next-level inspiratie te krijgen. Tegelijk is deze dag in het leven geroepen om belangrijke thema’s aan te kaarten en talent aan te trekken.
Tekort aan talent
De ‘War for Talent’ zit de groei van de digitale industrie in de weg. Talent vinden én behouden is de grootste uitdaging waar onze industrie mee te maken heeft. DDA intensiveert al jaren haar relatie met zowel creatieve als technische opleidingen. Het tekort aan medewerkers is evenwel groter dan de instroom vanuit opleidingen kan oplossen. Dit raakt ook nationale belangen. Succes van overheden, instellingen en bedrijven staat of valt immers met hun digitale dienstverlening en communicatie.
Strategisch belang
DDA-leden ontwikkelen digitale platforms en applicaties (apps). Zij doen dat voor overheden, bedrijven die tot ver over de landsgrenzen werkzaam zijn en voor andere organisaties. Nagenoeg alle Nederlanders maken dagelijks gebruik van deze platforms en apps. Digitale dienstverlening en communicatie zijn onmisbaar voor het functioneren van de Nederlandse samenleving en economie, voor de internationale concurrentiepositie van ondernemingen. Ze zijn daarmee van strategisch belang voor Nederland. DDA wil laten zien dat er een keur aan mogelijkheden om te werken in onze industrie is en het personeelstekort terugdringen. Hierdoor zijn zij als digitale industrie in staat om nog meer bijdragen te leveren aan de toekomstgerichte welvaart van Nederland.
Design & ethiek
DDA is van mening dat toegang tot het internet een mensenrecht is. Niemand mag online worden uitgesloten. Gezamenlijk met partners zet DDA zich daarom actief in om digitale toegankelijkheid hoog op de agenda’s te krijgen in de markt. Dit onderwerp zal tijdens Dutch Digital Day uitgebreid getafeld worden door internationale kopstukken uit de industrie.
Internationale kopstukken
Wie minder dan Nederlands trots Mieko Kusano, design director bij Sonos, kan deze grensverleggende inspiratie bieden? Ze is een van de belangrijkste Nederlandse industrieel ontwerpers die al 15 jaar apparaten van wifispeakerpionier Sonos ontwerpt en de ontwerpen productteams leidt. Dit doet ze vanuit een filosofie die gevormd wordt door de combinatie tussen haar Japanse herkomst en haar Nederlandse wortels. Tussen zen, de filosofie van essentie uit Japan, en uit Nederland het minimalistische van De Stijl en Mondriaan.
Verder zal Mike Monteiro, een internationaal gewaardeerde keynote spreker op het gebied van design & ethiek ook het podium op 21 juni a.s. betreden. Mike is oprichter en design director van Mule Design. Daarnaast schrijft hij regelmatig over design en ethiek en heeft inmiddels twee boeken uitgebracht: “Design is a Job” en “You are my favorite client”. Op zijn bekende wervende wijze zal hij inspireren op het gebied van ethiek.