Wat is e-commerce content? Kort door de bocht draait het om de live interactie die consumenten in een winkel ervaren vertalen naar een digitaal platform. Bedenk je eens hoe het voelt om ergens binnen te stappen waar je een product kunt ervaren voordat je het koopt. Je hebt de mogelijkheid om het te bekijken, inspecteren zelfs. Om het aan te raken, eraan te ruiken, eventueel uit te proberen, te passen, enzovoorts. Wanneer je online shopt gaat dit er anders aan toe. Alles valt of staat bij hoe een productpagina is ontworpen. Productteksten, duidelijke omschrijvingen en specificaties, video’s en uitnodigende productfoto’s bootsen de ervaring die je in een winkel hebt na. Althans, als je het goed doet.
Waarom is goede content op je webshop belangrijk?
In de wereld van B2B e-commerce is het vaak handig om productomschrijvingen over te nemen zoals deze zijn bedacht door de leverancier. Een code, serienummer of specifieke omschrijving zorgt er namelijk voor dat bedrijven snel en gemakkelijk vinden wat ze zoeken om een product (opnieuw) te bestellen.
Maar wanneer we naar B2C e-commerce kijken werkt klakkeloos overnemen wat de leverancier heeft bedacht averechts, vooral wanneer je producten verkoopt die niet uniek gebonden zijn aan jouw webshop. Telefoon ‘x’ met serienummer ‘x’ levert in zoekmachines extreem veel resultaten op. Om niet ten onder te gaan in de eindeloze stroom aan links is het dus belangrijk om content te creëren waardoor je er tussenuit springt.
Merkbinding en loyale klanten
Door duidelijke en doeltreffende productteksten te schrijven en aantrekkelijk beeldmateriaal te delen zorg je ervoor dat een consument niet alleen let op welke webshop de meest voordelige prijs aanbiedt, maar ook naar de klik die een klant heeft met jouw organisatie. Kruip in de huid van de consument en wees naast informatief ook creatief. Stel jezelf de volgende vragen:
- Voor wie is mijn product geschikt?
- Waarom koopt een consument mijn product?
- Wat zijn de voordelen en pluspunten van mijn product?
- Wat zijn de belangrijkste specificaties?
- Is er extra informatie om te delen en zo ja: wat kan ik hier ‘creatief gezien’ mee?
- Geven de foto’s en video’s het product duidelijk weer?
Houd ook rekening met de algehele branding van jouw webshop, niet alleen met hoe een specifieke productpagina overkomt. Hanteer de tone of voice van jouw organisatie overal in gelijke mate, zodat jouw merk en branding blijven hangen bij online shoppers. Dit helpt om klanten aan jouw organisatie te binden en herhaalaankopen te stimuleren.
E-commerce content types
Wat is er allemaal mogelijk? Een foto met een stukje tekst kan, maar is doorgaans niet genoeg. E-commerce content is zoveel meer dan dat, je hebt de mogelijkheid om de volgende types content te creëren:
- Productteksten
- Productspecificaties
- Technische productinformatie
- Productfoto’s
- Video’s en 360 graden beelden
- Categorie teksten
- Service (gerelateerde) pagina’s
- Microcopy
- SEO-teksten
- Social media feed integraties
- Nieuwsbrieven
- Advertenties (zowel on- als offline, denk: omnichannel en multichannel)
