Je kent het wel. Je maakt een mooie campagnepagina vol met valentijnsacties, kerstproducten of een specifieke landingspagina voor Black Friday. Dit doe je omdat vanuit je digitale strategie blijkt dat de relevantie voor je doelgroep daar het hoogst is.
Na de campagneperiode heb je deze pagina eigenlijk niet meer nodig. Dus wat gebeurt er, de pagina’s worden offline gehaald. Aan de ene kant logisch, aangezien je bezoekers een groot deel van het jaar niet op deze pagina zullen komen. We snappen die gedachtegang maar ons advies is om dit niet te doen! Het nadeel is namelijk dat al de opgebouwde rankings en je traffic dan met verloop van tijd volledig zullen verdwijnen. Dit zal tevens ook gebeuren als je ze (tijdelijk) redirect naar een nieuwe pagina. Als je dan volgend jaar weer wilt gaan floreren met je campagnepagina’s moet je alles weer opnieuw gaan opbouwen.
Vandaar onze vier tips hoe je om kan gaan met landingspagina’s die je gemaakt hebt, zo is al je werk niet voor niks geweest en brengen deze pagina’s je nog steeds omzet.
#1 - Verwijder NOOIT je seizoensgebonden (landings)pagina's
Verwijder dus nooit je seizoensgebonden landingspagina’s. De vraag is dan natuurlijk wat moet ik er wel mee doen en hoe kan je de SEO waarde van die pagina’s behouden?
Je kan de content op de landingspagina aanpassen. Dat kan bijvoorbeeld door de volgende onderdelen te veranderen / toe te voegen:
- Verwijs naar een andere actiepagina. Denk aan de sales pagina of de pagina met de lente-collectie. Dit laatste kan wel een uitdaging zijn aangezien je dan elk seizoen aanpassingen moet doen op alle seizoens gebonden pagina’s.
- Een productfeed tonen met artikelen die in de sale zijn.
- Inschrijven voor de nieuwsbrief.
Ook zijn er nog meer opties te bedenken om de mensen toch een kans te geven op de site te blijven en over te halen om producten aan te schaffen. Wil je hier meer over weten, neem dan contact op met Danielle of Martijn.
Dus maak en behoud je campagne pagina’s, zoals voor Black Friday, waar je het hele jaar door intern naar kan linken en die tijdens de actieperiode een prominente plaats inneemt. Zorg ervoor dat die pagina elk jaar meer (interne of externe) links krijgt, in plaats van deze te verwijderen en jaar na jaar opnieuw op te bouwen.
#2 - Ververs je evergreen content op tijd.
Dit heeft veel te maken met bovenstaande, al zijn er ook verschillen. Zorg ervoor dat je content het hele jaar door voor je blijft werken. Evergreen content kan het hele jaar als hulpmiddel fungeren voor potentiële klanten. Wanneer je hier op de juiste tijden in het jaar aandacht aan geeft, kan die pagina je bedrijf jaar na jaar van dienst blijven en geld opleveren.
