Tijdens het online winkelen worden we allemaal, bewust of onbewust, verleid om een aankoop zo snel mogelijk te voltooien. Wat trekt ons over de streep? Welke ‘social proof’ voelen we tijdens een bestelling? Waardoor verandert online rondneuzen in een impulsaankoop? Er zijn vele verschillende toepassingen om bezoekers sneller te laten converteren en een onvermijdelijk onderdeel is de Call To Action (CTA).
In deze Byte lichten wij toe waarom je bezoeker een Call To Action niet uit het oog mag verliezen.
Call To Action voor conversieverhoging
Je wilt je klanten zo goed mogelijk bedienen met een CTA button die bijdraagt aan een hogere conversie. Je wilt de bezoekers helpen en leiden naar een aankoop. Zonder daarbij opdringerig te zijn, moeten de buttons opvallen.
Op productpagina’s waar je veel informatie wilt geven over het product kan de bezoeker de CTA uit het oog verliezen. Onderaan de pagina zie je een button niet meer en heb je onbewust niet de trigger om iets direct aan te schaffen. Soms denken mensen (op desktop) dat wanneer ze te ver naar beneden zijn gescrold, ze op een andere pagina zitten. Ze klikken dan op de “back” button in de browser. Zo raak je ze kwijt. Op mobiel is scrollen veel gebruikelijker dan op desktop, de kans op uitval is groot wanneer je geen CTA ziet. Het is dus belangrijk om de CTA altijd in beeld te houden.
Onze interesse gaat voor 80% uit naar de content above the fold. Door de CTA sticky in beeld te brengen, zie je de button nog wanneer je verder scrolt. Wanneer er op elk moment kan worden gekozen voor ‘add to cart’ of ‘afrekenen’ creëer je minder uitval, bedien je de bezoeker en houd je de Click-Through-Rate optimaal.
