Een succesvolle recruitment advertising campagne via LinkedIn

Artikel
Advertising
30/6/2022
minuten lezen
Recruitment advertising campagne via LinkedIn

Met 55 sollicitaties iedere seconde, meer dan 34 miljoen actieve baanzoekers én 2x hogere conversies dan andere carrière-platforms, is LinkedIn hét platform voor recruiting. Helaas blijkt uit onderzoek van het UWV dat 40% van de vacatures moeilijk vervuld wordt tegenwoordig. Hoe zet je een super effectieve LinkedIn advertentie-campagne op en krijg je jouw vacatures zo snel mogelijk vervuld?

Recruitment journey

Laten we maar meteen met de deur in huis vallen, een goede strategie vergt wat geduld. Uit onderzoek (LinkedIn data, 2019) blijkt dat werkzoekenden gemiddeld 6,2 maanden voordat ze daadwerkelijk op de solliciteer knop drukken het eerste contact hebben met jouw employer brand. In deze periode vinden gemiddeld 34 interacties plaats. En, deze interactie is nog eens heel belangrijk ook! Uit datzelfde onderzoek bleek namelijk dat 95% van de kandidaten eerder solliciteren naar een baan bij een bedrijf dat ze kennen. 

Met andere woorden, waar moet je precies rekening mee houden in de recruitment journey? Dat de mensen die je graag wilt binnenslepen, op dit moment waarschijnlijk een baan hebben en (nog) niet overwegen een andere werkgever te verkennen. Aan de hand van je employer brand, kun je ze hier wel mee overtuigen. Daarom is het enorm belangrijk eerst Employer Brand of Choice te worden met aantrekkelijke content om de beslissing om te solliciteren makkelijker te maken.

De diverse advertentie formats

Uiteraard is het belangrijk om te beginnen bij het begin. Hieronder staan de verschillende contentvormen opgesomd. 

  1. Sponsored Content:
    Gesponsorde content, ook wel native ads genoemd, verschijnen in de LinkedIn feed van je doelgroep. LinkedIn labelt deze advertenties als "promoted" om ze te onderscheiden van gewone content. Vormen van sponsored content zijn: video, single image, carousel en single job ads. 
  2. Sponsored Messaging:
    Met Sponsored Messaging (voorheen Sponsored InMail) kun je direct adverteren in iemand zijn inbox. Dit kan erg interessant zijn. Uit onderzoek blijkt namelijk dat 89% van de consumenten liever heeft dat bedrijven contact houden via messaging. Onder sponsored messaging vallen zowel message ads als conversation ads. 
  3. Dynamic Ad Format:
    Dynamische advertenties worden in de rechterbalk van LinkedIn weergegeven op een desktop feed en spreken de doelgroep direct aan door middel van personalisatie. Deze advertentievorm is erg actiegericht en goed voor leadgeneratie. Verschillende versies zijn: job ads, follower ads, text ads en spotlight ads. 
  4. Talent Tools (landing pages):
    LinkedIn landing pages (beter bekend als pipeline builder) is een tool die werkt met de campagne manager en recruiter om talent leads op grote schaal te bereiken, binden en converteren. Lees hieronder meer over de voordelen.

Waarom zijn LinkedIn Landing pages aantrekkelijk?

  • Je kunt de landingpages helemaal personaliseren. Het is dus niet zo maar een vacaturepagina op je eigen website;
  • De LinkedIn gebruiker blijft binnen hetzelfde platform en doorloopt geen extra stappen om jouw beschikbare vacatures te zien;
  • Met één klik op de knop kan een potentiële kandidaat solliciteren. De informatie die zij delen, kun je als bedrijf zelf instellen. Een recruiter krijgt dan alle gegevens binnen en kan makkelijk contact leggen;
  • Je kunt meerdere vacatures onder elkaar opsommen. Handig als iemand wel geïnteresseerd in jouw bedrijf is, maar nog niet de juiste vacature voorbij zag komen;
  • Opsommen wat de voordelen zijn van ‘werken bij..’ en je employer brand versterken door werknemers uit te lichten. 

Kortom, LinkedIn landing pages zijn erg handig als je werkt met een groot volume en dus met meerdere kandidaten contact wilt leggen.

De perfecte funnel aan advertenties (always-on)

Toekomstige werknemers komen in contact met een mix van content tijdens hun reis door de buying and hiring funnel. Bedrijven die een always-on contentstrategie voor recruitment hanteren waarbij organische en betaalde media worden ingezet, profiteren van een hogere naamsbekendheid, overweging en conversie. Maar hoe ziet die perfecte funnel eruit?

De funnel verloopt zoals je hem gewoonlijk kent: awareness - consideration - conversion

  • Awareness: Breng je employer brand tot leven in de feed aan de hand van single image- en video-advertenties. Hierdoor krijgen zowel je mobiele, als desktopgebruikers meerdere ingangen tot jullie verhaal;
  • Consideration: Stimuleer betrokkenheid van de top-midden delen van de funnel met een feed en inbox aanpak. Dit doe je met behulp van Carousel en Conversation Ads;
  • Conversion: Met Retargeting en Matched Audiences prikkel je jouw meest betrokken doelgroepen onderaan de funnel om te converteren op een Lead Gen Form in messaging of feed ad. 

De waarde van een always-on strategie

Always-on wordt tegenwoordig vaak gezien als een dik gevulde contentplanning (lees: spammen). Waar het écht om draait, is timing. Op het juiste moment de juiste mensen een relevant verhaal vertellen. Je houdt rekening dat je koude kandidaten naar warme kandidaten moet veranderen. De 6,2 maanden voordat iemand daadwerkelijk op de solliciteer knop drukt, vliegt voorbij. Op het moment dat jij een nieuwe vacature gaat plaatsen, moet een potentiële kandidaat al warm zijn en bekend zijn met jouw employer brand. Een perfecte executie voor jouw merk, visualiseren we hiernaast.

Enthousiast geworden over LinkedIn advertising maar nog niet vertrouwd met de LinkedIn Ads? Onze advertising consultant Sherrise Bissesar is ervaren in het lanceren van (recruitment-) advertentiecampagnes op LinkedIn en vertelt je er graag alles over!

Recruitment funnel

Download bestand

Oops, er is iets fout gegaan met het verzenden. Probeer het later opnieuw.
Oops, er is iets fout gegaan met het verzenden. Probeer het later opnieuw.

Meer weten over dit onderwerp?

Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Nieuwsbrief
iedere maand een kant-en-klaar kennispakketje!
Dankjewel voor jouw aanmelding. We hebben jouw aanvraag goed ontvangen!
Oeps! Er ging iets mis tijdens jouw aanmelding. Probeer het opnieuw.