Gold Winner AVA Digital Awards met HelloBUS

Een lanceringscampagne van begin tot eind

Digitale strategie
Advertising
Campagne
SEO
Data

06.02.2023

Een lanceringscampagne van begin tot eind

HelloBUS verandert de touringcarbranche drastisch door een landelijke dekking en een ongekende backoffice. Zij maken het mogelijk om eenvoudig en snel een touringcar inclusief de prijs te boeken. Geen offertes, geen verborgen kosten. Om deze startup zo succesvol mogelijk te maken, moest een fenomenale lanceringscampagne worden opgezet. Van A (reclamestrategie) tot Z (design). Het doel van HelloBUS? Leren voor de toekomst van het platform. 

HelloBUS is voor iedereen

HelloBUS luisterde de afgelopen jaren naar de wensen en behoeften van reizigers. Wat je gelegenheid, groepsgrootte of bestemming ook is: HelloBUS is er voor iedereen. Aangezien HelloBUS vernieuwend is, was er nog geen doelgroep.

Een ding was wel zeker. Iedere groep die met de bus reist, heeft een aangewezen persoon die informeert, belt en offertes aanvraagt. We interviewden deze mensen om inzicht te krijgen in hun klantreis en creëerden twee verschillende persona's. Deze persona's zijn omgezet in (digitale) target audiences en user stories.

Een unieke single brand experience

De druk op het budget van de lanceringscampagne lag de eerste 2,5 maanden op awareness, traffic en tractie. Op basis van het See-Think-Do-Care model begonnen we met een mediaplan om een goede kanaalstrategie te creëren. Met deze inzichten werd de always-on opgezet om de doelgroep van een eerste kennismaking met HelloBUS naar de uiteindelijke call to action te brengen: het boeken van een HelloBUS. Video's, polls, elk advertentieformulier nog interactiever dan het vorige. Maar alles moest voldoen aan de unieke single brand experience: fast, fun en friction-free.

‍Data en creativiteit verweven

Data en creativiteit waren onafscheidelijk tijdens de lanceringscampagne. Met een echte start-up mentaliteit wilde HelloBUS vooral leren voor de toekomst. Ze wilden ervoor zorgen dat het platform schaalbaar was en zou groeien volgens de wensen van de klant. Dit resulteerde in lean marketing van de bovenste plank. Het datadashboard dat specifiek voor de lanceringscampagne was ingericht, liet precies zien waar copy, visuals en landing-pages geoptimaliseerd moesten worden. Denk aan het direct inspelen op seizoensgebonden zoekopdrachten in Google, ontdekken naar welke andere relevante diensten mensen zochten en topbestemmingen voor remarketing.

Learnings

Het resultaat? De lanceringscampagne genereerde 620% meer conversies dan voorspeld. Vanwege de extreme tractie die we op de website hadden, werd besloten het advertentiebudget te verlagen. Dit kwam door onvoorziene factoren zoals de sociale wereld die weer opbloeide na de pandemie en een nog grotere belangstelling voor deze gloednieuwe dienst. Desondanks zien we nog steeds veel bezoekers binnenkomen door deze brand awareness campagnes.

De lanceringscampagne is gebruikt als input voor de toekomst. Missie volbracht. HelloBUS is op weg naar optimize-town. Meer lange termijn communicatie, extra kanalen en andere content. Wat is jouw volgende bestemming?

Lees ook meer over onze DIA Gold Award met HelloBUS in de volledige case.

Danielle van Winden
Head of Digital Marketing

Benieuwd naar onze strategische aanpak?

Neem dan contact met ons op.

CONNECT MET DANIELLE STUUR EEN E-MAIL