Sinds oktober 2020 is de Google app & web property omgedoopt tot Google analytics 4. Het is de eerste grote update die in de afgelopen 12 jaar is uitgevoerd op het gebied van het meten en bouwen van analyses. Met Google Analytics 4 wordt het mogelijk om doelgroepen te creëren en onderhouden op basis van bezoekers op de website en in de app. Je krijgt daardoor beter inzicht in het identificeren van trends onder je doelgroep aan de hand van machine learning. Een andere reden om nu aan de slag te gaan is het verdwijnen van cookies in verschillende browsers. Omdat GA4 een first party cookie wordt ben je ook in de toekomst verzekerd van het verkrijgen van data.
Ins and outs van GA4
In dit blog behandelen we:
- Wat is Google analytics 4;
- GA4 v.s. Universal analytics;
- De voordelen van Google Analytics 4;
- Google Analytics 4 property instellingen;
- Google analytics 4 configuratie;
- Events meten in GA4 met Google Tagmanager.
Wat is Google Analytics 4?
Zoals in de introductie aangegeven is Google Analytics 4 (afgekort GA4) de nieuwe naam voor de app webproperty. Naast de naamswijziging is GA4 overduidelijk de opvolger van Google Universal Analytics (Google UA). Een duidelijke roadmap is door Google nog niet gegeven, maar waarschijnlijk zal de ondersteuning voor Google UA stoppen in 2022. Tot die tijd kun je gebruik maken van de huidige UA, maar is het goed om nu al na te denken over GA4. Google Analytics 4 meet bijna dezelfde webdata als Universal Analytics, maar er zijn toch een aantal verschillen.
GA4 vs Universal Analytics
Op het moment dat je een nieuwe GA4 property hebt aangemaakt merk je al direct het verschil tussen UA en GA4. Visueel is GA4 volledig anders dan UAs. De belangrijkste reden is dat GA4 veel meer gaat over engagement van de gebruikers dan UA. Naast deze grote visuele verandering is ook de manier van meten aangepast. Waar in UA wordt gemeten op basis van sessies gaat het in GA4 op basis van events. Zo wordt een paginaweergave niet meer als weergave genoteerd, maar wordt deze als een event pageview ingeladen.
Geen zorgen, de standaard tags worden na het inladen van de tracking code direct opgenomen in de meting. Doordat event based tracking plaatsvindt is het voor de gebruiker makkelijker analyses te maken over de engagement van de bezoeker.
