Laat geen kansen liggen, stap over naar Google Analytics 4

Artikel
Data
8/3/2022
minuten lezen
Google Analytics 4

Vanaf 1 juli 2023 stopt de verwerking van data in Universal Analytics (UA). Na 10 jaar wordt UA uitgefaseerd. De focus komt hiermee volledig op de opvolger te liggen dat inmiddels twee-en-een-half jaar op de markt is. De tijd om volledig over te stappen naar GA4 is hiermee aangebroken.

Waarom nu al overstappen naar GA4?

Google Analytics 4 is een volledig nieuwe manier van meten. Zowel de manier van dataverzameling als de manier van analyseren moeten aangepast worden tijdens de overstap. Het is daarom niet mogelijk om data van UA met data van GA4 te vergelijken. Mocht je de overstap voor 1 juli niet maken, dan begin je met een lege dataset (zonder historische data) waardoor het vergelijken van data met een voorgaande periode niet mogelijk is. Om jezelf te verzekeren van een year-over-year vergelijking, moet je deze twee tegelijkertijd laten lopen.

Het is goed te inventariseren welke dashboards binnen jouw organisatie op dit moment gebruik maken van Universal Analytics-data. Bovendien is het heel belangrijk om nog eens goed stil te staan wat jouw organisatie écht wilt meten. Kijk hoe jouw huidige setup is ingericht en welke aanpassingen je graag in jouw GA4-setup wilt zien.

Wat zijn de verschillen?

In eerste instantie zal het werken met Google Analytics 4 even wennen zijn, maar ten opzichte van Universal Analytics heeft Google Analytics veel voordelen voor jouw bedrijfsprocessen. Over kansen gesproken:

Website en app metingen in één Analytics-property
In Google Analytics 4 is het mogelijk om web- en appdata te combineren in één property. Hiermee kun je nog beter de customer journey van klanten inzichtelijk maken binnen zowel de web als app omgeving.

Nieuwe manier van meten
Toen Universal Analytics gebouwd werd, lag de focus voornamelijk op het meten van websites. Die manier van meten is inmiddels gedateerd. GA4 werkt met een nieuw event-based datamodel en biedt hierdoor meer flexibiliteit. Zo kun je dus app- en webdata combineren en is Google Analytics 4 niet volledig afhankelijk van cookies. Dit is natuurlijk een hot topic in de befaamde cookieless-era.

Gratis starten met BigQuery (voorheen alleen voor 360-properties)
Steeds meer bedrijven zetten een data-warehouse op om alle data uit relevante (marketing-)databronnen te verzamelen. Deze data wordt vervolgens gecombineerd, gevisualiseerd en geanalyseerd. De BigQuery-koppeling geeft de mogelijkheid om alle ruwe Analytics-data op te slaan in je data-warehouse.

Machine learning-functionaliteiten
Door middel van machine learning genereert Google Analytics 4 inzichten over gebruikersgedrag en conversies. Denk hierbij aan voorspellingen over welke gebruikers waarschijnlijk gaan converteren. Deze data kunnen jouw organisatie weer helpen om de marketing uitingen te verbeteren.

Meer gericht op privacy
Google Analytics 4 biedt uitgebreidere mogelijkheden met betrekking tot privacy-instellingen. Zo heeft Google onder andere aangegeven dat IP-adressen niet opgeslagen worden.

Integraties met andere Google-producten
Google Analytics 4 heeft verschillende integraties met andere Google-producten, denk hierbij aan koppelingen met Google Ads, Google Search Console en Google Optimize. Recent is ook de Search Ads 360- en Display Ads 360-koppeling voor Google Analytics 4 uitgerold, zodat je ook je doelgroepen en conversies kunt activeren via het Google Marketing Platform.

Gelijk aan de slag

Aangezien ons advies is om vandaag nog te beginnen met de overstap, reiken we je een paar handvatten aan. De eerste stap in jouw overstap is het aanmaken van een Google Analytics 4 property. Dit kan eenvoudig in de beheerdersomgeving van Analytics Universal property.

  1. Ga naar de beheerdersomgeving en kies in de property-kolom voor ‘instelassistent voor GA4’.
  2. Klik op de blauwe button ‘aan de slag’ en klik op ‘property maken’.

Je nieuwe Google Analytics 4 property is nu aangemaakt. Nu is het zaak dat je websitegegevens daadwerkelijk gemeten worden. Dit doe je door een nieuwe trackingcode op je website te plaatsen. Dit kan zowel via de Google Tag Manager als via je websitebouwer:

  1. Open de Installatie-assistent in het linker menu. Ga naar ‘Taginstallatie’.
  2. Je wordt doorgestuurd naar de gegevensstream van je website. De gegevensstream staat al voor je klaar. Open nu de gegevensstream.
  3. Kopieer het Metings-ID en open de Google Tag Manager container van je website.
  4. Maak een nieuwe tag aan met het type Google Analytics 4 configuratie. Plak het Metings-ID en plaats de tag op alle pagina’s. Sla de tag op en vergeet niet op de blauwe button ‘verzenden’ te klikken om de tag actief te maken.

Google Analytics 4 is nu aangemaakt en verzamelt data. Aangezien deze overstap verder gaat dan alleen een simpele configuratie, begrijpen we dat dit veel specifieke vragen kan veroorzaken met betrekking tot jouw individuele situatie. Hier schieten wij te hulp! We kunnen samen een custom GA4 setup in richten die rekening houdt met jouw business doelen. Zo zorgen we er samen voor dat niets verloren in jouw data-processen gaat.

Ga écht data-driven aan de slag met onze data check

Data consultant Lukas helpt jou op weg om jouw data landschap op orde te krijgen en zo beslissingen te kunnen maken op basis van data. Wat kun je in het rapport met concrete actiepunten, dat wij aanleveren na het uitvoeren van de data check, verwachten?

  • Een analyse van de basisinstellingen van Google Analytics. Welke instellingen kun je aanpassen zodat jouw organisatie hier meer waarde uit kan halen;
  • Een overzicht aan kansen met betrekking tot het doormeten van micro- en macro conversies via Google Tag Manager (GTM);
  • Suggesties om jouw GTM op te schonen en jouw site speed wordt versneld.

Vraag snel een data check aan!

Download bestand

Oops, er is iets fout gegaan met het verzenden. Probeer het nog eens.
Oops, er is iets fout gegaan met het verzenden. Probeer het later opnieuw.

Samen ontwikkelen?

Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Nieuwsbrief
iedere maand een kant-en-klaar kennispakketje!
Dankjewel voor jouw aanmelding. We hebben jouw aanvraag goed ontvangen!
Oeps! Er ging iets mis tijdens jouw aanmelding. Probeer het opnieuw.