Personalisatie werkt. Forbes verwacht dat in 2020 de klantbeleving de belangrijkste reden is waarom een consument voor een bepaald bedrijf of merk kiest. Kennis van en begrip voor jouw klant wordt hierdoor belangrijker dan ooit. Hoe de klant jouw product of dienst ervaart, kun je beïnvloeden. Enkele voorbeelden van belevingsaspecten die consumenten aan jouw merk binden zijn personalisatie, augmented reality (AR), chatbots en voice assist.
In deze Byte lichten we het belang van personalisatie toe, want persoonlijke content werkt!
Klantbeleving
Veel merken passen het toe, personalisering van content. Je kent het wel, een mailtje die jou bij je naam begroet en je vertelt wat voor moois er nog in je online winkelwagentje op jou ligt te wachten. Doordat je persoonlijk wordt aangesproken, word je direct bij het merk betrokken.
Momenteel zitten we veel thuis; een merk waar iedereen nu veel mee in aanraking komt, is Netflix. Personalisatie is van dit video-on-demand icoon dé manier om jou te betrekken bij hun aanbod.
Netflix
Netflix past het aanbod wat jij te zien krijgt aan op basis van je persoonlijke kijkgedrag. Zij meten het gedrag wat jij vertoont. Wat heb je eerder bekeken? Waar haak jij af? Op basis van deze data stellen ze een aanbod samen wat bij jou past. Per abonnement kunnen er verschillende profielen aangemaakt worden. Elk profiel krijgt een ander aanbod te zien. Niet alleen de content, ook de covers van series en films worden aan jouw persoonlijke smaak aangepast. Kijk je bijvoorbeeld veel romantische films, dan zal een romantisch ogende cover je meer aanspreken dan een donkere, duistere cover.
