Redkiwi Independent Strategic Digital Agency

Hoe maak je een contentplan?

Stel doelen en daag jouw team uit

Merkstrategie
Content

22.03.2022

Welke meerwaarde heeft een contentplan voor jouw organisatie?

Het bedenken en maken van content kan veel tijd in beslag nemen. Maar het hoeft absoluut geen bottleneck te zijn. Je gaat vertraging van projecten of de lancering van een digitaal platform tegen door een contentplan op te stellen. Zo’n plan biedt namelijk inzicht in de voortgang van jouw werkzaamheden. Wanneer je tegen een probleem aanloopt of een deadline moet verplaatsen, identificeer je dit direct in jouw contentplan, waardoor het herpakken van een project soepel verloopt.

Een contentplan is als het ware een werkplan, waarin de huidige status van jouw (te maken) content staat genoteerd. Denk aan termen als ‘idee’, ‘in uitvoering’ en ‘afgerond’, die de status van een blogpost, video of andere vorm van content aanduiden.

Wanneer je deadlines of andere afspraken verwerkt in jouw contentplan is het handig om deze duidelijk te markeren, bijvoorbeeld door ze kleuren te geven. Wanneer een deadline is gehaald is een felle kleur groen een goede indicator die direct weergeeft dat de content online kan. Ook zorgt die kleur voor een positieve associatie, wat een leuke bijkomstigheid is en invloed zal hebben op de werkhouding van jouw werknemers.


Content strategie

Jouw content strategie zorgt ervoor dat je op het goede spoor blijft. Je hebt een specifieke visie en probeert deze zo efficiënt mogelijk uit te voeren. En hoe doe je dat? Door het maken en gebruiken van een contentplan.

Wanneer je jouw strategie richt op het maximaliseren van jouw (content) marketing inspanningen op social en online platforms, het innovatief en boeiend maken van de content die je naar buiten brengt of bijvoorbeeld de duurzaamheid en consistentie van zowel jouw strategie als jouw contentproductie hooghouden, is een contentplan een must. Om jouw specifieke doelen te laten slagen wil je een overzichtelijke manier van werken inzetten, als het ware de steunpilaren van jouw strategie.

Wanneer we de voordelen van het maken van een contentplan opsommen kunnen we stellen dat:

  • een contentplan uiteindelijk veel tijd bespaart;
  • duidelijk en overzichtelijk is;
  • snelle herkenning en oplossing van problemen bewerkstelligt;
  • content innovatief en boeiend houdt;
  • jouw content strategie ondersteund en laat slagen;
  • jouw (content) marketing inspanningen op social en online platforms maximaliseert.


Jouw tone of voice als belangrijk fundament

Voordat je aan de slag gaat met het creëren van content en dus het maken van een contentplan, raden we aan om na te denken over de tone of voice van jouw organisatie. Je kunt dit uiteraard ook doen na stap 2, waarin je jouw doelgroep onder de loep neemt, maar zelfs zonder te weten wie je aanspreekt met jouw content heb je vast en zeker een duidelijk beeld van jouw bedrijf of merk. Zijn jullie zakelijk, formeel? Of juist menselijk, informeel?

Vind je het lastig om een ‘keus’ te maken? Maak dan een kort lijstje met daarop kenmerken en uitstraling van jouw organisatie:

  1. In welke branche ben je actief?
  2. Draagt jouw personeel zakelijke of casual kleding?
  3. Spreekt jouw personeel klanten (telefonisch of per email) aan met u of jij?
  4. Hebben jullie (voornamelijk) zakelijke of particuliere klanten?

Stel doelen voor jouw contentplan

Wat wil je bereiken met jouw contentplan? Door KPI's en doelstellingen te definiëren kun je doelgericht te werk gaan én de effectiviteit van jouw contentplan vergroten.

Enkele van jouw doelstellingen kunnen de eerder genoemde voordelen – waaronder maar niet gelimiteerd tot tijdsbesparing, snelle probleemoplossing en innovatie – zijn. Maar denk ook eens aan:

  • het opbouwen van een community;
  • het vergroten van de naamsbekendheid van jouw organisatie;
  • het betrekken van jouw klanten bij jouw organisatie middels content.

Daarnaast kun je ook denken aan doelstellingen die van toepassing zijn op jouw organisatie, jouw medewerkers en jezelf. Vooral wanneer je voor het eerst aan de slag gaat met contentmarketing raden we aan om rekening te houden met:

  • de publicatie frequentie van jouw content;
  • het verhogen van het activiteitenniveau van verschillende (social) kanalen;
  • betrek je medewerkers in je doelstellingen om updates actief te delen en te liken;
  • het eventueel creëren van een nieuw digitaal platform om content op te delen.


Leer jouw doelgroep kennen

Het kennen van jouw doelgroep is belangrijk voor veel aspecten binnen jouw organisatie. Eigenlijk alle aspecten. Zo ook het creëren en delen van content. Doe dus onderzoek naar de mensen die je aan wilt spreken en de mensen die je al aanspreekt. Breng basisinformatie, aan de hand van een persona, in kaart:

  • Leeftijd
  • Genderidentiteit
  • Beroep
  • Geolocatie

Maar sta ook stil bij de mening van (potentiële) klanten, hun online gedrag, gedachtegang en wie ze zijn. Je wilt weten hoe jouw doelgroep jouw producten ‘onderzoekt’, waar ze enthousiast van worden en waardoor ze beslissen een product of dienst aan te schaffen. Door te begrijpen hoe jouw doelgroep in elkaar steekt voorzie je gemakkelijker in behoeftes. Enkele manieren om deze informatie te verzamelen is door:

  • biografieën te bekijken (op sociale media kanalen);
  • vragen te stellen in onder andere blogposts;
  • reviews te lezen en te begrijpen;
  • A/B testen uit te voeren;
  • met jouw doelgroep in gesprek te gaan.


Bepaal met welke platformen je gaat werken

Niet alle content die je creëert is geschikt voor al jouw kanalen. Een website, app, social media kanaal of nieuwsbrief bereikt doorgaans een bepaald soort mens, misschien maar één type persona uit jouw doelgroep. Daarom is het belangrijk om geschikte kanalen te kiezen. Het draait in dit geval om wat voor effect jouw keuze heeft, maar ook om jouw voorkeur. Maak je graag content voor Instagram? Verdiep je dan in hoe je zo succesvol mogelijk jouw doelgroep bereikt via dit kanaal.

Een greep uit de mogelijke kanalen:

  • Jouw website
  • Jouw app
  • Facebook, Instagram, Snapchat, Twitter, Pinterest, YouTube of TikTok
  • Pay-per-click, waaronder Google Ads
  • Display advertising
  • E-mail en nieuwsbrieven
  • Podcast kanalen zoals Spotify
  • De website van partners, bloggers, overige organisaties die naar jouw site linken

Wanneer je aan de slag wilt met affiliate marketing en dus content wilt delen op meerdere kanalen van partners, kun je jouw bestaande content aanpassen. Denk bijvoorbeeld aan een blogpost die op jouw website staat gebruiken als script voor een webinar. Of andersom, schrijf aan de hand van een bestaande webinar een blogpost voor de website van een bedrijf waar je mee samenwerkt. Ook kun je infographics delen op verschillende platforms of opiniepeilingen en enquêtes toevoegen aan content zodat jouw doelgroep een interactieve ervaring heeft.


Welke rol speelt SEO in jouw contentplan?

SEO en content gaan hand in hand wanneer we het hebben over evergreen content. Deze term duidt op content die interessant, tijdloos en relevant blijft op de lange termijn. Het verjaard niet, doet het goed bij jouw doelgroep en behoudt daardoor altijd veel waarde. Het is belangrijk voor jouw SEO health om evergreen content mee te nemen in jouw contentplanning.

Waar je op moet letten is dat het jaarlijks of tweejaarlijks updaten van jouw evergreen content vaste prik in jouw content planning staat. Wanneer het dan weer ‘die tijd van het jaar’ is weet je dat je aan de slag moet. Doe een korte check met als focus de gebruikte keywords: zijn deze veranderd? Als er verschuivingen zijn geweest in de keywords waar jouw doelgroep op zoekt, is het belangrijk om daarop in te spelen. Dan matchen de onderwerpen van jouw content weer met de keywords en blijft jouw content relevant.

Danielle van Winden
Head of Digital Marketing

Benieuwd naar onze strategische aanpak?

Neem dan contact met ons op.

CONNECT MET DANIELLE STUUR EEN E-MAIL