De Telegraaf vroeg Redkiwi om in een kort tijdsbestek een online portal te realiseren voor de vernieuwde Telegraaf. De Telegraaf verandert namelijk na ruim 120 jaar van formaat! Het doel van het in WordPress gebouwde portal is om de consument te informeren over de nieuwe krant en de daarbij komende veranderingen.
De Telegraaf op tabloid formaat
Uit onderzoek bleek dat het merendeel van de Telegraaf-lezers een handzamer formaat verkiest boven het broadsheet formaat. Niet zo gek, want tabloid leest gewoon makkelijker op de bank, in de trein en eigenlijk overal. De Telegraaf begrijpt dat de lezers nu allerlei vragen hebben; ‘Blijft de krant verder wel hetzelfde?’, ‘Waar vind ik mijn favoriete katern?’. Dit soort vragen wordt beantwoord binnen het online portal van de vernieuwde Telegraaf.
Van doel naar ontwerp
Redkiwi Mike: ‘We hadden zes weken om het portal te realiseren. Dat is kort, maar geen reden om een andere aanpak te kiezen dan anders’. Maximaal online resultaat is wat we samen met onze klanten willen bereiken. We hebben dus eerst goed met De Telegraaf gebrainstormd over de doelen en doelstellingen van het portal. Deze doelen moeten duidelijk zijn om de site optimaal in te kunnen richten voor de bezoekers. Zowel technisch als qua ontwerp.’
Interactief portal
Uit de brainstorm kwamen twee duidelijke doelen van het Telegraaf portal naar voren: ‘Inspelen op actuele onderwerpen in de media’ en ‘Lezers voorzien in hun informatiebehoefte’. Daarna hebben we gezamenlijk een aantal manieren bedacht om de doelen te bereiken. Bijvoorbeeld:
- Een blog waar bezoekers in gesprek kunnen gaan met De Telegraaf.
- Video’s waarin veranderingen en vernieuwingen worden uitgelegd.
- Een onderdeel ‘Veel gestelde vragen’ met antwoorden op veel voorkomende vragen.
Responsive ontwerp
Mike: ‘We hebben een responsive design gemaakt om het portal zodanig te kunnen bouwen dat bezoekers er ook op hun telefoon en tablet optimaal gebruik van kunnen maken. De eerste conceptuele schetsen hiervoor hebben we samen met De Telegraaf gemaakt. Deze schetsen hebben we vervolgens vertaald naar wireframes, die weer als blauwdruk dienden voor het responsive ontwerp en de technische realisatie ervan in WordPress. Door te beginnen met de belangrijkste pagina’s konden we de doorlooptijd van het project beperken.’
Gelukt binnen 6 weken
We zijn er trots op dat we samen met De Telegraaf dit project, van A tot Z, in minder dan 6 weken succesvol hebben weten te realiseren. We wensen alle Telegraaf lezers veel kijk- en leesplezier en zijn erg benieuwd naar de reacties!