Kopen, kopen, kopen... Mensen kopen online, veel! Dat is geen openbaring. Bedrijven die hun e-commerce-investeringen tijdens de pandemie hebben opgeschroefd of hun e-commerce-mogelijkheden hebben versterkt, hebben meer online verkopen gerealiseerd, nieuwe klanten geworven en waardevolle lessen geleerd.
Als je de resultaten van je e-commerce wilt verbeteren overweeg dan de volgende do’s & don’ts bij het plannen van je volgende stappen naar een sterke positie.
Onderschat de vroege stadia van de klantreis niet
Marketeers staan onder een enorme druk om de verkoop blijvend te stimuleren. Winnende e-commerce merken investeren gedurende de hele reis van de klant (Wij gebruiken See, Think, Do & Care voor de digitale klantreis). Dit betekent dat zij bijvoorbeeld investeren in awareness campagnes. Deze campagnes introduceren het merk of een nieuw product bij nieuwe prospects op een geloofwaardige én relevante manier. Geen sales, enkel content gericht op betrokkenheid met de klant. Zo zorg je ervoor dat er voortdurend nieuwe consumenten aan je remarketing bestand worden toegevoegd.
Korting geven is niet de weg vooruit
Korting zorgt voor euforie op korte termijn in inkomsten en nieuwe klanten. Korting werkt verslavend voor zowel merken als consumenten. Na verloop van tijd wachten klanten met kopen totdat je de volgende korting geeft. Gebruik korting spaarzaam en strategisch.
Laat de markt niet jouw prijzen beheersen
De term MAP komt hier om de hoek kijken. MAP is de ‘Minimum Advertising Price’. Het is het minimumbedrag dat resellers afspreken waaronder zij niet adverteren. Als je bijvoorbeeld een prijs van €50,- vaststelt voor je best verkopende artikel, dan zijn alle wederverkopers (inclusief Bol.com, Amazon, etc.) verplicht om hieronder niet te adverteren. Zo ben je in controle over de prijs voor jouw product op marketplaces.
