Steeds veranderende algoritmes van Google maken het leven van online marketeers niet makkelijker. De digitale wereld verandert snel en dus moet je goed weten waar je op wilt inspelen zodat je zo relevant mogelijk bent voor je doelgroep. Contentmarketing is altijd (en nog steeds) het belangrijkste onderdeel van je digitale oplossing, maar hoe weet je nu waar je over moet schrijven?
In deze Kiwi Byte leggen we uit hoe keyword research je helpt met het schrijven van goede content en hoe je erachter komt waar de zogeheten ‘content gaps’ liggen voor jouw organisatie. Scroll snel verder.
Keyword research
Je wilt dat jouw digitale oplossing, onbetaald naar voren komt in zoekmachines als Google, op relevante zoekwoorden. Keyword research is een doorlopend proces van de zoektocht naar zoekwoorden die:
- Relevant zijn voor jouw doelgroep
- Toegevoegde waarde hebben voor jouw business
- Realistisch zijn om op te scoren
- Zoekvolume hebben
Waar begin je?
Je begint met brainstormen en beantwoord de volgende vragen:
- Op welke zoekwoorden zou je logischerwijs gevonden moeten worden?
- Wie is jouw doelgroep?
- Wat maakt jouw organisatie uniek?
- Wie zijn jouw concurrenten?
Verkoop je bijvoorbeeld sneakers van een bepaald merk dan ligt het voor de hand dat je gevonden wilt worden op ‘schoenen’ en ‘sneakers’.
Maak 2 lijsten:
Het is vervolgens belangrijk om 2 lijsten te maken.
- Een lijst met zoekwoorden waar je al op gevonden wordt en een lijst met zoekwoorden waar je nog niet op gevonden wordt. Gebruik Google Search Console, Bing Webmaster Tools of SEMrush om erachter te komen op welke zoekwoorden je al gevonden wordt.
- Daarnaast kan je Google Ads zoekwoordplanner gebruiken om suggesties voor zoekwoorden te krijgen. Hier kan je dus inspiratie opdoen voor bepaalde combinaties waar je nog niet aan had gedacht.
TIP: Gebruik verschillende tools om je keyword research uit te breiden. Geen enkele tool is de waarheid, al kan het je wel inspiratie geven voor nieuwe zoekwoorden.
In het voorbeeld van de sneakers, wellicht zoeken mensen op veterloze sneakers. Verkoop je veterloze sneakers en is het zoekvolume goed dan heb je wellicht extra zoekwoorden om te gebruiken.
Vergeet niet om ook de longtail zoekwoorden mee te nemen in je keyword research. Gebruik hiervoor bijvoorbeeld Google. Type zou zoekwoord in en je krijgt automatisch suggesties. Deze kunnen ook een inspiratie zijn voor nieuwe keywords of bijvoorbeeld nieuwe blogs.
Tip tussendoor: Indien jouw digitale oplossing een zoekfunctie heeft, is het slim om data bij te houden welke zoekopdrachten bezoekers uitvoeren. Soms zitten hier verrassende zoekwoorden tussen.
