Vul jouw sales pipeline met kwalitatief betere leads

Artikel
Digital Marketing
20/9/2022
minuten lezen
Wil jij kwalitatief betere leads binnenhalen? Met deze 5 handige tips genereer je razendsnel én blijvend waardevolle leads.

Het genereren van leads begint allemaal met een kraakheldere strategie en het uitwerken van jouw verhaal. Je maakt zo duidelijk waarom iemand bij jouw organisatie moet aankloppen voor de meest passende oplossing voor hun probleem. Zelfs wanneer je een perfecte (digital) marketing funnel hebt bedacht, kom je zonder verhaal geen stap verder. Besteed daar dus tijd en aandacht aan, pluis jouw visie uit en behoud focus.

Waardepropositie is de basis van kwalitatieve leads genereren

Als mensen niet in één oogopslag weten:

  • wie je bent;
  • wat je doet;
  • waarom jij het probleem op kunt lossen;
  • waarom jij anders bent dan andere organisaties;
  • wat jouw waardepropositie is.

Van welk voordeel geniet een lead dan wanneer deze voor jouw organisatie kiest?

Zorg ervoor dat je communiceert in welk opzicht jouw organisatie onderscheidend is van alle andere bedrijven. Wees hierin consistent. Wees zichtbaar én werk aan die zichtbaarheid! Zorg ervoor dat mensen jouw logo blijven zien, dat ze een goed verhaal over/van jouw organisatie lezen, etcetera. Je wilt dat mensen jouw merk onthouden, dus zorg dat je branding strak staat. Een belangrijke vertaalslag is om jouw uitingen inzichtelijk te maken aan de hand van data. Wat wordt het meest gelezen, waar converteren mensen en wat moet je optimaliseren?

Strategie als jouw fundering

Jouw strategie is jouw basis. ‘Wie’ is jouw organisatie? En waar zit het onderscheidend vermogen? Breng dit in kaart om er vervolgens een doorvertaling naar een tactische invulling van te maken, ofwel: hoe ga je vertellen wie je bent en wat je doet? En via welke kanalen ga je dit doen? Jouw tactiek is het antwoord op jouw strategische vraag.

Binnen jouw strategie hoort ook het kennis hebben van jouw doelgroep en klanten. Hoeveel weet je nou echt over deze mensen? Denk jij dat jouw oplossing geweldig is, of zeggen jouw klanten dat wat je aanbiedt geweldig is? En hoe blijf je constant verbeteren?

Hoe beter jij jouw klanten kent, hoe meer klanten je krijgt die je graag wilt hebben. Door te denken vanuit een partnerschap die je aangaat met jouw leads, in plaats van een sale, heb je meer zicht op welke leads daadwerkelijk converteren en wat hen daartoe beweegt.

“Geen massa, is kassa.”

Oplossingsgerichte content

Jouw content moet aansluiten op de behoeftes van jouw doelgroep. Laat zien dat je weet waar mensen mee kampen, dat je bewust bent van de ontwikkelingen in de wereld en hoe dat doorvertaalt naar het leven van jouw klanten. Wat betekent de huidige, maatschappelijke problematiek voor hun? Dat begint hoog en breed, maar uiteindelijk heeft alles gevolgen voor (en dus invloed op) consumenten.

Door bijvoorbeeld content te creëren volgens het Hero, Hub, Hygiene model, geef je een verhaal aan de omstandigheden waar jouw doelgroep mee te maken heeft. Je laat op een gestructureerde wijze zien dat je de situatie begrijpt.

Strategie als basis voor het genereren van betere leads

Herken een waardevolle prospects

Wanneer je honderden leads hebt, is niet iedereen relevant. Durf kritisch te kijken naar de leads die je binnenhaalt. Maak onderscheid tussen leads waar je niets aan hebt en leads die kwalitatief goed zijn. Ren niet achter elke prospect aan, maar identificeer een waardevolle prospect. Vraag jezelf af: wat is (voor mijn organisatie) een sales qualified lead? Het is veel makkelijker om de kwaliteit te verbeteren wanneer sales en marketing goed samenwerken. Zo kun je de doelgroep van jouw advertentie campagnes met de input van sales bijvoorbeeld blijvend aanscherpen.

Lead nurturing

Lead nurturing is letterlijk het warmhouden van jouw leads. Hiervoor heb je geduld nodig. Simpelweg een paar mailtjes sturen gaat de truc niet doen. Om ervoor te zorgen dat je consequent bent in het delen van content en campagnes, kun je een marketing automation tool inschakelen. Het biedt de mogelijkheid jouw doelgroep meer van jouw gedeelde content te laten consumeren, bijvoorbeeld een handvol whitepapers in plaats van slechts één. En hoe vaker een lead met jouw organisatie in contact komt, hoe meer touchpoints er zijn, hoe groter de kans is dat een lead converteert.

Laat het ook niet van alleen e-mail afhangen. Neem persoonlijk contact op met jouw lead. Ga dingen testen binnen jouw organisatie. Zet bijvoorbeeld een nurture campagne op. Gebruik de gegevens die je hebt binnengehaald middels advertising om content te pushen waarin je dieper ingaat op voor jouw leads interessante onderwerpen. Dat scheelt ellenlange e-mails schrijven en biedt de kans om eerder het gesprek aan te gaan.

Heb je moeite om jouw advertenties op het juiste moment en op het juiste kanaal te verspreiden? Kijk dan eens naar onze advertising check waarin we ook een mediaplan add-on aanbieden.

Download bestand

Oops, er is iets fout gegaan met het verzenden. Probeer het nog eens.
Oops, er is iets fout gegaan met het verzenden. Probeer het later opnieuw.

Samen ontwikkelen?

CCO
Benno Lokhorst
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Nieuwsbrief
iedere maand een kant-en-klaar kennispakketje!
Dankjewel voor jouw aanmelding. We hebben jouw aanvraag goed ontvangen!
Oeps! Er ging iets mis tijdens jouw aanmelding. Probeer het opnieuw.