Het genereren van leads begint allemaal met een kraakheldere strategie en het uitwerken van jouw verhaal. Je maakt zo duidelijk waarom iemand bij jouw organisatie moet aankloppen voor de meest passende oplossing voor hun probleem. Zelfs wanneer je een perfecte (digital) marketing funnel hebt bedacht, kom je zonder verhaal geen stap verder. Besteed daar dus tijd en aandacht aan, pluis jouw visie uit en behoud focus.
Waardepropositie is de basis van kwalitatieve leads genereren
Als mensen niet in één oogopslag weten:
- wie je bent;
- wat je doet;
- waarom jij het probleem op kunt lossen;
- waarom jij anders bent dan andere organisaties;
- wat jouw waardepropositie is.
Van welk voordeel geniet een lead dan wanneer deze voor jouw organisatie kiest?
Zorg ervoor dat je communiceert in welk opzicht jouw organisatie onderscheidend is van alle andere bedrijven. Wees hierin consistent. Wees zichtbaar én werk aan die zichtbaarheid! Zorg ervoor dat mensen jouw logo blijven zien, dat ze een goed verhaal over/van jouw organisatie lezen, etcetera. Je wilt dat mensen jouw merk onthouden, dus zorg dat je branding strak staat. Een belangrijke vertaalslag is om jouw uitingen inzichtelijk te maken aan de hand van data. Wat wordt het meest gelezen, waar converteren mensen en wat moet je optimaliseren?
Strategie als jouw fundering
Jouw strategie is jouw basis. ‘Wie’ is jouw organisatie? En waar zit het onderscheidend vermogen? Breng dit in kaart om er vervolgens een doorvertaling naar een tactische invulling van te maken, ofwel: hoe ga je vertellen wie je bent en wat je doet? En via welke kanalen ga je dit doen? Jouw tactiek is het antwoord op jouw strategische vraag.
Binnen jouw strategie hoort ook het kennis hebben van jouw doelgroep en klanten. Hoeveel weet je nou echt over deze mensen? Denk jij dat jouw oplossing geweldig is, of zeggen jouw klanten dat wat je aanbiedt geweldig is? En hoe blijf je constant verbeteren?
Hoe beter jij jouw klanten kent, hoe meer klanten je krijgt die je graag wilt hebben. Door te denken vanuit een partnerschap die je aangaat met jouw leads, in plaats van een sale, heb je meer zicht op welke leads daadwerkelijk converteren en wat hen daartoe beweegt.
“Geen massa, is kassa.”
Oplossingsgerichte content
Jouw content moet aansluiten op de behoeftes van jouw doelgroep. Laat zien dat je weet waar mensen mee kampen, dat je bewust bent van de ontwikkelingen in de wereld en hoe dat doorvertaalt naar het leven van jouw klanten. Wat betekent de huidige, maatschappelijke problematiek voor hun? Dat begint hoog en breed, maar uiteindelijk heeft alles gevolgen voor (en dus invloed op) consumenten.
Door bijvoorbeeld content te creëren volgens het Hero, Hub, Hygiene model, geef je een verhaal aan de omstandigheden waar jouw doelgroep mee te maken heeft. Je laat op een gestructureerde wijze zien dat je de situatie begrijpt.
