Loyalty marketing voor webshops

Artikel
E-commerce
25/9/2015
minuten lezen
Meer rendement realiseren met loyalty marketing voor jouw e-commerce oplossing.

Hoeveel boekjes met zegels, stickers, en punten heb je in je leven volgeplakt om te sparen voor handdoeken, servies, korting? De meeste mensen zijn wel gevoelig voor deze vorm van klantenbinding. Ook digitaal. Met online loyalty marketing haal je meer rendement uit je klantenbestand.

Het verschil tussen een spaaractie waarbij je spaart voor bijvoorbeeld een servies en loyalty programma voor je webshop, is dat het bij loyalty programma’s niet gaat om losse acties. Loyalty marketing is gericht op de langetermijnrelatie met de klant. Je wilt van elke klant een vaste klant maken en vaste klanten tot in lengte van dagen blijven bedienen.

Omdat we zo graag sparen…

In je webshop zet je loyalty marketingcampagnes effectief in door vaste klanten te belonen. De meest voor de hand liggende manier hiervoor is dat klanten punten krijgen bij elke aankoop. Deze punten kunnen ze later verzilveren. Bijvoorbeeld in de vorm van gratis producten of korting. Het is maar net waar je doelgroep gevoelig voor is en wat hen uitnodigt om steeds weer terug te komen in de webshop.

Ook bij reviews en aanbevelingen

Het ligt voor de hand dat klanten korting krijgen bij aankopen, vanaf een bepaald bedrag, maar er zijn ook andere momenten om klanten te belonen. Bijvoorbeeld als ze een spaaraccount aanmaken (‘meteen 50 punten cadeau!’) een review achterlaten of als ze een product via mail of social media delen met anderen.

Redkiwi laat zien welke vormen van loyalty marketing je kan integreren in jouw webshop.

Is loyalty marketing iets voor ons?

Loyalty marketing is een geweldig instrument voor bedrijven die actief zijn in branches met veel concurrentie. In deze branches is het vaak lastig om je te onderscheiden op productaanbod of serviceniveau. Natuurlijk kan ook op het gebied van loyalty marketing een bepaalde mate van concurrentie ontstaan. Zorg daarom altijd dat je loyalty programma goed doordacht is en daadwerkelijk toegevoegde waarde biedt voor klanten. Door creatief te zijn en het spaarprogramma leuk te maken – ook al is ‘leuk’ natuurlijk een subjectief begrip – maak je je programma eerder succesvol.

Hoe begin ik?

Je begint met informatie verzamelen, het gedrag van je klanten meetbaar maken. Als uit de statistieken blijkt dat er veel klanten zijn die regelmatig aankopen doen, zijn er dus regelmatig beslismomenten. Hoe vaker mensen bepaalde producten bestellen, hoe aantrekkelijker het voor hen wordt om als trouwe klant deel te nemen aan een loyaltyprogramma. Als webshophouder kun je op basis van de statistieken het klantgedrag beïnvloeden. Afhankelijk van je producten, kun je bijvoorbeeld in de zomer of rondom kerst extra spaaracties inzetten.

Tips

  • Werk met verschillende statusniveaus. → Leden voelen zich gewaardeerd. Niet-leden willen ook ‘bij de club horen’.
  • Zorg dat beloningen worden afgestemd op de behoefte van de klant. → Luxe of praktische cadeaus? Korting of gratis producten?
    Houd het simpel. → Zorg dat de klant altijd makkelijk kan zien hoeveel hij gespaard heeft.

Redkiwi helpt je met loyalty marketing

Bij Redkiwi helpen we al verschillende klanten met loyalty marketing. Onder andere Grandcruwijnen en Versvoer.

Wil je meer weten? Neem contact met ons op!

Download bestand

Oops, er is iets fout gegaan met het verzenden. Probeer het later opnieuw.
Oops, er is iets fout gegaan met het verzenden. Probeer het later opnieuw.
Nieuwsbrief
iedere maand een kant-en-klaar kennispakketje!
Dankjewel voor jouw aanmelding. We hebben jouw aanvraag goed ontvangen!
Oeps! Er ging iets mis tijdens jouw aanmelding. Probeer het opnieuw.