Hoeveel boekjes met zegels, stickers, en punten heb je in je leven volgeplakt om te sparen voor handdoeken, servies, korting? De meeste mensen zijn wel gevoelig voor deze vorm van klantenbinding. Ook digitaal. Met online loyalty marketing haal je meer rendement uit je klantenbestand.
Het verschil tussen een spaaractie waarbij je spaart voor bijvoorbeeld een servies en loyalty programma voor je webshop, is dat het bij loyalty programma’s niet gaat om losse acties. Loyalty marketing is gericht op de langetermijnrelatie met de klant. Je wilt van elke klant een vaste klant maken en vaste klanten tot in lengte van dagen blijven bedienen.
Omdat we zo graag sparen…
In je webshop zet je loyalty marketingcampagnes effectief in door vaste klanten te belonen. De meest voor de hand liggende manier hiervoor is dat klanten punten krijgen bij elke aankoop. Deze punten kunnen ze later verzilveren. Bijvoorbeeld in de vorm van gratis producten of korting. Het is maar net waar je doelgroep gevoelig voor is en wat hen uitnodigt om steeds weer terug te komen in de webshop.
Ook bij reviews en aanbevelingen
Het ligt voor de hand dat klanten korting krijgen bij aankopen, vanaf een bepaald bedrag, maar er zijn ook andere momenten om klanten te belonen. Bijvoorbeeld als ze een spaaraccount aanmaken (‘meteen 50 punten cadeau!’) een review achterlaten of als ze een product via mail of social media delen met anderen.
