Machine Learning Advertising

Artikel
Advertising
4/1/2022
minuten lezen
Machine Leaning Advertising Google

In 2022 nemen we afscheid van de uitgebreide tekstadvertenties op Google. Per 30 juni 2022 is het niet meer mogelijk nieuwe campagnes te maken of bewerken. Volgens Google passen uitgebreide tekstadvertenties niet meer bij het doel om altijd de juiste boodschap te tonen. Responsieve advertenties (RSA’s) sluiten wel bij dit doel aan, en daarom praten we je in deze blog helemaal bij over RSA’s.

Tijd voor vernieuwing

Uitgebreide tekstadvertenties werden voorheen opgebouwd uit 3 koppen en 2 beschrijvingen. Exact in die volgorde toonde Google de advertentie online. Dit betekende veel handmatig werk - ook het optimaliseren. Kortom, niet meer van deze tijd. Door het gebrek aan variatie werden advertenties vaak niet bij de juiste doelgroep vertoond. Niet getreurd dat je vanaf 30 juni moet overstappen naar een nieuwe methode, wij zetten hier 3 andere, effectieve alternatieven op een rijtje:

  1. Responsieve zoekadvertenties: Google optimaliseert de samenstelling van advertenties aan de hand van vooraf gespecificeerde teksten om zo relevant mogelijk te zijn voor de doelgroep.
  2. Dynamische zoekadvertenties: Google maakt gebruik van de content op jouw website en genereert zo de koppen en bestemmingspagina's voor relevantie.
  3. Performance max campagnes: een combinatie van display, video- & tekstadvertenties, en Google Shopping.

In dit blog leggen we responsieve zoekadvertenties nader uit. Het motto: laat die pay per click maar lekker dalen.

Een stap vooruit: responsieve advertenties

Bij een responsieve zoekadvertentie voer je meerdere koppen (3 tot 15) en beschrijvingen (2 tot 4) in. Vervolgens gaat Google aan de slag en checkt door middel van machine learning welke teksten het beste aanslaan en welke voor de meeste conversies zorgen. Beter dan voorheen, heb je hierdoor nog maar één advertentie per advertentiegroep nodig. Teamwork makes dreamwork, en dat komt voort uit deze advertentievorm. RSA’s combineren de creativiteit van een marketeer met de kracht van machine learning. Er zijn namelijk een hoop voordelen aan deze advertentievorm:

  • Flexibel. De advertenties passen zich aan het apparaat van de gebruiker aan, waardoor er meer tekst wordt weergegeven op een groter apparaat.
  • Efficiënt. Je bespaart tijd omdat Google Ads jouw klanten de meest relevante combinaties van koppen en beschrijvingen laat zien.
  • Veelzijdig. De koppen en beschrijvingen worden ook afgestemd op de plekken waar de doelgroep zich bevindt.
  • Groot bereik. Omdat er vooraf meer content kan worden ingeladen, kunnen je advertenties in meer veilingen concurreren en overeenkomen met andere zoekopdrachten.
  • Goedkoper :)  Google gaat zelf testen wat aanslaat, waardoor hij sneller optimaliseert om relevant te blijven. Hierdoor ligt de pay per click een stuk lager. Kanttekening hier is wel dat je er altijd op moet letten dat de combinaties van geschreven teksten aansluiten bij elkaar.

Zo veel voordelen; dat moet wat met de resultaten doen. Volgens Google is er een verbetering in de doorklik met 5 tot 15%. Daarnaast blijkt uit onderzoek dat adverteerders die overstappen van uitgebreide naar responsieve zoekadvertenties gemiddeld zo’n 7% meer conversies behalen.

Aan de slag

Zoals vermeld, zijn de laatste dagen van uitgebreide tekstadvertenties ingegaan. Het is cruciaal om RSA’s onder te knie te krijgen en te weten hoe je ze precies inzet. Google adviseert momenteel minstens één RSA per ad group te gebruiken. Bovendien moeten je advertenties goedgekeurd worden en heeft Google de tijd nodig om te zien welke tekst aanslaat en je advertentie te optimaliseren. Niet geheel onbelangrijk, de resultaten zijn bevredigend en deze overstap helpt jou beter jouw doelstellingen te bereiken.

Download bestand

Oops, er is iets fout gegaan met het verzenden. Probeer het later opnieuw.
Oops, er is iets fout gegaan met het verzenden. Probeer het later opnieuw.
Nieuwsbrief
iedere maand een kant-en-klaar kennispakketje!
Dankjewel voor jouw aanmelding. We hebben jouw aanvraag goed ontvangen!
Oeps! Er ging iets mis tijdens jouw aanmelding. Probeer het opnieuw.