De metaverse: een virtuele wereld waar je de afgelopen tijd veel over hoort, maar waar nog flinke onduidelijkheid over heerst. Mensen kunnen hier online feesten, spelletjes spelen, maar ook spullen kopen en verkopen en een economie opbouwen. Daarom heeft de metaverse de potentie om e-commerce te revolutioneren: van 'klikken en kopen' naar 'beleven en kopen’. Voordat klanten een aankoopbeslissing nemen, kunnen zij een product virtueel ervaren.
Wat kunnen we verwachten van e-commerce in de metaverse?
De metaverse creeërt meer beleving bij online shoppen
Op dit moment kan online shoppen best saai zijn. Je kijkt naar producten op een scherm en je hebt geen idee hoe ze er bij jou thuis uitzien. De virtuele winkels zullen er voor zorgen dat de beleving matcht met de fysieke wereld. In de metaverse kun je producten die je koopt zien, aanraken en dus een gevoel vormen dat je in een fysieke winkel ook zou vormen.
Gemakkelijke en veilige transacties via de blockchain
De blockchain zorgt ervoor dat alle transacties worden geregistreerd en niet onnodig gewijzigd kunnen worden. Het elimineert externe betalingsverwerkers, die duur en voornamelijk fraude-gevoelig zijn.
De metaverse biedt een wereldwijd bereik
Het wordt voor bedrijven steeds makkelijker om producten en diensten wereldwijd aan te bieden zonder dat zij overal een vestiging moeten openen. Naast dat je een ervaring online kunt bieden, blijven sommige virtuele objecten in de metaverse...virtueel. Hierdoor kun je op een goedkope manier producten wereldwijs aanbieden zonder een vestiging (winkel of opslag) hoeft te openen.
Kortom, de metaverse is een virtuele wereld die de on- en offline werelden samenvoegt. Dit zorgt voor nieuwe mogelijkheden in de e-commerce ervaringen. Het statische 2D zal veranderen naar 3D-gerenderde winkeldisplays.
