Microcopy voor een betere conversie

Artikel
E-commerce
16/6/2020
minuten lezen
Betere conversies door je microcopy goed neer te zetten. Zo laat je je bezoekers sneller converteren.

Online winkelen doen we allemaal en iedereen weet dat we, bewust of onbewust, worden verleid om een aankoop te voltooien. Wat trekt jou over de streep? Welk social proof voel je tijdens een bestelling? Wat maakt van online neuzen een impulsaankoop? Er zijn verschillende toepassingen om bezoekers te laten converteren.

In deze Kiwi Byte leggen we uit wat microcopy is en hoe je microcopy in kan zetten om bezoekers sneller te laten converteren.

Microcopy

Je kent ze wel, de kleine lettertjes die je wél graag leest: “vandaag besteld, morgen in huis”, “op voorraad” en “gratis verzenden”. Korte stukjes tekst op je website kunnen het grootste verschil maken. Deze stukjes tekst kan je vermelden bij formulieren, knoppen en bij meldingen op je site en helpen je een gebruiker te sturen, mits je deze juist toepast.

Microcopy is een korte zin of zelfs één enkel woord dat gebruikers op een website of app helpt het vooraf gestelde doel te bereiken. Om een gebruiker naar een succesvolle conversie te leiden, nemen deze microteksten onzekerheden weg bij je gebruikers. Daardoor is microcopy hét geheime wapen bij het schrijven van teksten.

Welke vormen van microcopy zijn er?

Er zijn verschillende soorten microcopy. Alle onderstaande voorbeelden hebben op een bepaald moment in de customer journey een nuttige functie. Microcopy vind je bijvoorbeeld terug bij:

  • Tooltips
  • 404-pagina’s
  • Formulieren
  • Diverse buttons en daarmee call to action knoppen
  • Foutmeldingen
  • Winkelwagen pagina of andere bestelpagina’s
  • Inschrijvingen voor je nieuwsbrief
  • Menu-items
  • Pop-ups

Waar kan je microcopy voor inzetten?

Microteksten kunnen ingezet worden om uit te leggen waarom je bepaalde extra gegevens nodig hebt.

“We vragen je om je geslacht aan te geven, zo weten wij hoe we jou als klant in het vervolg moeten aanspreken.”

“We vragen je om je telefoonnummer, zodat we je kunnen bereiken als we meer informatie nodig hebben ten behoeve van je offerte-aanvraag.”

Je kunt microcopy ook inzetten om drempels weg te nemen.

“Je proefabonnement stopt automatisch. Wij schrijven niks van je creditcard af, mits je ervoor kiest om je proefabonnement te verlengen.”

Je kan microteksten inzetten om de conversie op je website te verhogen.

“Gratis verzending, nog 5 stuks op voorraad of 14 dagen bedenktijd en kosteloos retourneren.”

Microcopy is dé manier om je merk te versterken

Goed geschreven microcopy maakt je website beter, laat gebruikers klant worden en terugkeren voor herhalingsorders of het afnemen van extra diensten. Het is daarnaast ook een goede manier om je te onderscheiden van je concurrenten. Een groot deel van de kracht van verschillende merken is te danken aan microcopy. De grappige of opvallende stukjes copy leiden de gebruikers door de site of tool heen. Denk bijvoorbeeld aan Booking.com. Deze reisorganisatie is erg sterk in conversieverhogende microcopy als ‘Slechts nog 1 kamer over’ of ‘Jan Visser heeft 4 minuten geleden dit hotel geboekt’.

Weet je deze microcopy ook nog te personaliseren dan kan je je gebruikers echt binden aan jouw organisatie.

Enkele tips voor een goede microcopy

Probeer:

  1. Vakjargon te vermijden
  2. Zo kort mogelijk te schrijven
  3. Conversiegericht te schrijven
  4. Transparant te zijn
  5. Gebiedendewijs te vermijden
  6. Je microcopy op actiegerichte plekken te plaatsen

Heb jij hulp nodig bij het verbeteren van de user experience door middel van microcopy? Wil jij een hogere conversie realiseren? Neem contact op met Benno. Hij helpt je graag verder.


Download bestand

Oops, er is iets fout gegaan met het verzenden. Probeer het nog eens.
Oops, er is iets fout gegaan met het verzenden. Probeer het later opnieuw.

Samen ontwikkelen?

Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Nieuwsbrief
iedere maand een kant-en-klaar kennispakketje!
Dankjewel voor jouw aanmelding. We hebben jouw aanvraag goed ontvangen!
Oeps! Er ging iets mis tijdens jouw aanmelding. Probeer het opnieuw.