Online winkelen doen we allemaal en iedereen weet dat we, bewust of onbewust, worden verleid om een aankoop te voltooien. Wat trekt jou over de streep? Welk social proof voel je tijdens een bestelling? Wat maakt van online neuzen een impulsaankoop? Er zijn verschillende toepassingen om bezoekers te laten converteren.
In deze Kiwi Byte leggen we uit wat microcopy is en hoe je microcopy in kan zetten om bezoekers sneller te laten converteren.
Microcopy
Je kent ze wel, de kleine lettertjes die je wél graag leest: “vandaag besteld, morgen in huis”, “op voorraad” en “gratis verzenden”. Korte stukjes tekst op je website kunnen het grootste verschil maken. Deze stukjes tekst kan je vermelden bij formulieren, knoppen en bij meldingen op je site en helpen je een gebruiker te sturen, mits je deze juist toepast.
Microcopy is een korte zin of zelfs één enkel woord dat gebruikers op een website of app helpt het vooraf gestelde doel te bereiken. Om een gebruiker naar een succesvolle conversie te leiden, nemen deze microteksten onzekerheden weg bij je gebruikers. Daardoor is microcopy hét geheime wapen bij het schrijven van teksten.
Welke vormen van microcopy zijn er?
Er zijn verschillende soorten microcopy. Alle onderstaande voorbeelden hebben op een bepaald moment in de customer journey een nuttige functie. Microcopy vind je bijvoorbeeld terug bij:
- Tooltips
- 404-pagina’s
- Formulieren
- Diverse buttons en daarmee call to action knoppen
- Foutmeldingen
- Winkelwagen pagina of andere bestelpagina’s
- Inschrijvingen voor je nieuwsbrief
- Menu-items
- Pop-ups
Waar kan je microcopy voor inzetten?
Microteksten kunnen ingezet worden om uit te leggen waarom je bepaalde extra gegevens nodig hebt.
“We vragen je om je geslacht aan te geven, zo weten wij hoe we jou als klant in het vervolg moeten aanspreken.”
“We vragen je om je telefoonnummer, zodat we je kunnen bereiken als we meer informatie nodig hebben ten behoeve van je offerte-aanvraag.”
Je kunt microcopy ook inzetten om drempels weg te nemen.
“Je proefabonnement stopt automatisch. Wij schrijven niks van je creditcard af, mits je ervoor kiest om je proefabonnement te verlengen.”
Je kan microteksten inzetten om de conversie op je website te verhogen.
“Gratis verzending, nog 5 stuks op voorraad of 14 dagen bedenktijd en kosteloos retourneren.”
