Google wil meer één ding: mensen die iets zoeken zo goed mogelijk antwoord geven op hun vraag. Gezochte antwoorden worden steeds vaker al gegeven in de lijst met zoekresultaten. Dit gebeurt in de vorm van informatie, bijvoorbeeld over de prijs van een product of over kooktijden en voedingswaarden, maar ook in de vorm van afbeeldingen of beoordelingen.
Rich snippets
Rich snippets, ook wel ‘rich media’of ‘microdata’ genoemd zijn kleine stukjes informatie dus die in je code kunt toevoegen. Ze hebben te maken met de inrichting van je website en zorgen ervoor dat de content van jouw pagina in hapklare brokken bij Google terecht komt. Met de extra informatie ‘verrijkt’ Google de zoekresultaten. Uit onze onderzoeken blijkt dat websites met verrijkte data extra opvallen in zoekresultaten en meer bezoekers trekken.
Precies wat ik wilde weten!
Door, in programmeertaal (HTML), rich snippets te koppelen aan deeltjes informatie, kun je Google laten weten waar de informatie betrekking op heeft. Tegelijkertijd vertel je Google welke informatie in de zoekresultaten moet worden getoond. Zo kun je de zoekresultaten bijvoorbeeld verrijken met:
- Foto’s en video’s
- Locaties
Prijs en beschikbaarheid van een product of dienst - Beoordelingen (sterren)
- Bereidingstijd en voedingswaarden
Een zoekresultaat bij een loom bandjes zoekopdracht ziet er bijvoorbeeld zo uit:
