Google wil meer één ding: mensen die iets zoeken zo goed mogelijk antwoord geven op hun vraag. Gezochte antwoorden worden steeds vaker al gegeven in de lijst met zoekresultaten. Dit gebeurt in de vorm van informatie, bijvoorbeeld over de prijs van een product of over kooktijden en voedingswaarden, maar ook in de vorm van afbeeldingen of beoordelingen.
Rich snippets
Rich snippets, ook wel ‘rich media’of ‘microdata’ genoemd zijn kleine stukjes informatie dus die in je code kunt toevoegen. Ze hebben te maken met de inrichting van je website en zorgen ervoor dat de content van jouw pagina in hapklare brokken bij Google terecht komt. Met de extra informatie ‘verrijkt’ Google de zoekresultaten. Uit onze onderzoeken blijkt dat websites met verrijkte data extra opvallen in zoekresultaten en meer bezoekers trekken.
Precies wat ik wilde weten!
Door, in programmeertaal (HTML), rich snippets te koppelen aan deeltjes informatie, kun je Google laten weten waar de informatie betrekking op heeft. Tegelijkertijd vertel je Google welke informatie in de zoekresultaten moet worden getoond. Zo kun je de zoekresultaten bijvoorbeeld verrijken met:
- Foto’s en video’s
- Locaties
Prijs en beschikbaarheid van een product of dienst - Beoordelingen (sterren)
- Bereidingstijd en voedingswaarden
Een zoekresultaat bij een loom bandjes zoekopdracht ziet er bijvoorbeeld zo uit:

Meer bezoekers, meer omzet
Je ziet het, de antwoorden op de meest prangende vragen van degene die een zoekopdracht heeft ingevoerd, worden meteen beantwoord. De kans dat iemand doorklikt op een dergelijk onweerstaanbaar zoekresultaat is daardoor heel groot. Een hoge click trough rate (ctr) betekent: meer bezoekers, meer conversie, meer omzet, meer online resultaat.
Voordelen
Andere voordelen van rich snippets zijn:
- Gunstig voor SEO – Google begrijpt beter waar je website over gaat en zal je website dus eerder tonen als deze voor de zoeker relevant is.
- Goed voor de dag komen – Rich snippets zien er goed uit in een lijst met zoekresultaten. Dit geeft je een voorsprong boven de rest, zelfs als je niet bovenaan staat.
- Meer conversie – Rich snippets gaan direct over de inhoud van je site. Als je gevonden wordt dankzij rich snippets, heb je grote kans dat mensen op je site vinden wat ze zoeken en tot actie overgaan (kopen, contact opnemen, etc.).
Wat betekent dit voor je eigen website?
Leuk allemaal denk je nu, maar wat kan ik er zelf mee? Dat hangt er vanaf. Als je bijvoorbeeld een webshop hebt met sneakers, zou je komende winter goed kunnen scoren door rich snippets te koppelen aan de maat, kleur, prijs, en beschikbaarheid van de pantoffels. Iemand die in Google zoekt op ‘roze sneakers maat 38’, kan dan te zien krijgen:
Redkiwi zorgt voor je rich snippets
Wil je vanuit je eigen website de gegeven informatie in de zoekmachines te verrijken? Bij Redkiwi kunnen we rich snippets voor je implementeren. Vraag onze servicedesk naar de mogelijkheden.