Complexiteit terug naar eenvoud. De digitale wereld kan complex zijn, daarom is het belangrijk om complexiteit terug te brengen tot eenvoud. Digitale platformen werken namelijk het beste als eenvoud het hoofddoel is. Dit betekent dat je bij het tot stand komen van je platform, en met de customer journey in gedachten, onnodige complexiteit moet vermijden.
In deze Kiwi Byte leggen we uit wat overzicht en rust, volgens het KISS principe, betekent voor jouw digitale oplossing.
KISS
Het KISS principe is een afkorting van Keep it Simple, Stupid. Dit principe is nog steeds ongekend populair en een enorm succes in de digitale branche. Met je platform wil je een probleem van je doelgroep ondervangen. De achterliggende gedachte van het KISS principe is, om dingen zo simpel mogelijk te doen, zodat stommiteiten voorkomen kunnen worden.
Bijvoorbeeld: gebruikers willen graag afrekenen zonder een account aan te maken, dat is een probleem als je mensen alleen maar kan laten registreren. Nu kan je aan de hand van microcopy dit probleem deels ondervangen, maar je kan ook de optie laten ontwerpen om als gast in je webwinkel af te rekenen.
Vaak wordt het probleem niet opgedeeld in stukjes die klein of begrijpelijk genoeg zijn. Dit resulteert in zeer complexe implementaties van zelfs de meest eenvoudige problemen. Je zult merken, wanneer je volgens het KISS principe werkt, je problemen sneller kan oplossen.
Keep it
Je hebt discipline nodig om je aan dit principe vast te houden. Als full service internetbureau is het aan ons om dit principe als basis te gebruiken. Er zijn verschillende stappen te nemen, heel eenvoudig, maar voor sommigen kan het een uitdaging zijn. Hoe eenvoudig het ook klinkt (het simpel houden) is een kwestie van geduld en discipline, meestal voor jezelf.
Alle (nieuwe) functionaliteiten in je platform worden tegen het KISS principe aangehouden met een bepaalde regelmaat en door de vraag: ‘Is het simpel en begrijpelijk genoeg?’ keer op keer te beantwoorden met ja. Deze terugkerende actie is belangrijk in het ontwerpen en ontwikkelen van digitale oplossingen.
Simple
Waarom zou je tijdens je route zo’n 40 bochten nemen terwijl je er ook in een rechte lijn naar toe kan? Het is de bedoeling dat je platform door je doelgroep direct begrepen wordt. Is dat niet zo dan is het bijna onmogelijk om je product of dienstverlening op een juiste wijze te gebruiken. Als je het zelf al niet kunt uitleggen hoe kan je dan verwachten dat je doelgroep het begrijpt?
Een boodschap komt veel beter over wanneer je niet alles in één keer verteld. Herschrijf je boodschap naar een compacte versie. Slogans zijn hier krachtige voorbeelden van. Houd het simpel ook al zijn versierinkjes mooier.
Stupid
Maak geen onnodig ‘domme’ aannames. Ga niet je boodschap de wereld in slingeren zonder te weten wat jouw doelgroep belangrijk vindt. Test je werk, dat is ontzettend belangrijk. Doe dit met je doelgroep door middel van usability testing. Via usability testing krijg je gebruikersinzichten die je weer kunt gebruiken om je platform te versimpelen.
Voor een eindgebruiker moet het gebruik van een digitale oplossing voelen als een tweede huid. Vaak is de huidige klantreis onnodig complex. Klik achter klik achter klik, pagina na pagina na pagina. Laat eenvoud terugkomen in elke keuze voor de eindgebruiker. Simpel, helder en overzichtelijk op het einddoel af. Luister dus naar je eindgebruiker. Door te ontwikkelen, meten en leren verbeteren we de user experience en behalen we samen je doelstellingen.
KISS, houd rekening met
Hoewel eenvoud het hoofddoel is en dit kan leiden tot betere gebruikerservaringen, is het belangrijk om eenvoud niet te laten conflicteren met het design doel. De gebruiker moet nog steeds bepaalde taken uitvoeren om te converteren. Anders is het design volledig mislukt, hoe eenvoudig het design ook is.
Is jouw website onoverzichtelijk, een tikkie te druk en niet gebruiksvriendelijk? Heb jij hulp nodig bij het verbeteren van de user experience door middel van overzicht en rust? Wil jij het KISS principe toepassen binnen jouw digitale toepassing? Neem contact op met Edwin. Hij helpt je graag verder.