Redkiwi op B2B Online: hoe bouw je online relaties op?

Events
B2B
17/6/2016
minuten lezen
Jasper Verbunt over het opbouwen van digitale relaties met potentiele klanten. Het lijkt op daten.

Op 16 juni gaf Redkiwi Jasper Verbunt op het B2B Online event van Emerce een lezing. Kern: online relaties opbouwen is als daten. Als je potentiële klanten echt wilt bereiken, moet je hen raken. Maar ja, hoe zorg je dat mensen verliefd worden? Daarvoor moet je communiceren en je gedragen als mens.

Van verliefdheid naar relatie

Jasper nam het publiek mee op B2B Online in de verschillende fases die mensen doorlopen als ze een (liefdes)relatie opbouwen. Deze fases zijn goed te vertalen naar basale stappen die je als online partner (bedrijf) kunt nemen om een goede relatie met (potentiële) klanten op te bouwen.

Over B2B online

B2B Online is hét congres voor professionals op het gebied van B2B marketing en ecommerce, georganiseerd door Emerce en digital agency Evident. Als je vooruit wilt met je bedrijf, laat je dan tijdens dit event in ruim 20 lezingen bijpraten over onderwerpen als ROI, E-commerce, customer experience en conversie-optimalisatie.

Benieuwd? Okay, vooruit… hier het hele verhaal…

Ik wil jullie vandaag vertellen en laten zien dat een zakelijke relatie opbouwen met je prospects, klanten of medewerkers veel lijkt op een liefdesrelatie tussen mensen. Als je kijkt naar de verschillende stadia in een liefdesrelatie zijn er wijze lessen te halen voor het communiceren en het interacteren met jouw doelgroep. De stadia ontmoeten, daten, verliefdheid en relaties pakken we vandaag op.

Als eerste moeten jullie begrijpen dat communicatie en relaties bouwen gaat over mensen. Geen B2B of B2C, maar van mens tot mens. Een veel voorkomende reden dat mensen vaak niet geïnteresseerd zijn in je product of dienst en geen betrokkenheid tonen met je merk, is dat ze niet worden aangesproken en behandeld als mens. We zijn nog teveel aan het zenden (onze missie, onze visie, lees ons verhaal…) en we luisteren nog maar weinig.

Ontmoeten

Iedereen ontmoet wel eens iemand die direct je aandacht grijpt. Het kan een uiterlijk voorkomen zijn of ‘iets’ waardoor je aangetrokken wordt tot deze persoon. Soms komt het door iets wat hij of zij zegt of zichzelf presenteert.

Als merk is het niet anders. Je presenteert je op een bepaalde manier en zegt wat bij het merk past. Op deze manier hoop je gezien te worden door de juiste mensen. Wat dus belangrijk is, als merk, dat je goed nadenkt over wie je bent in de wereld, voor de mensen om je heen. Bij Redkiwi helpen we onze opdrachtgevers met het vorm geven van het merk en hoe je op kan vallen bij de juiste mensen, op de juiste plekken.

Je gaat elke dag weer als merk de wereld in en wordt gezien door de mensen om je heen. Je komt op verschillende plekken, zoals LinkedIn, Google, Blogs en soms komen de mensen ook bij jou thuis, op je eigen website. Doordat het moment dat je in contact komt met deze mensen vaak vluchtig is wil je een goede indruk achterlaten. Wat is het belangrijkste wat men van je merk moet zien? Wat moet ze bij blijven? Hoe zorg je ervoor dat ze je misschien nog wel een keer willen zien?

Redkiwi bij Emerce B2B online over digitaal daten en het opbouwen van relaties met je (potentiele) klanten.

Daten

Nu het contact is gelegd en je elkaar als merk en mens toch wel leuk begint te vinden, zal je elkaar ook wel vaker willen zien. Je nodigt iemand uit om een keer iets leuk te gaan doen, dat kan bijvoorbeeld een gezamenlijke activiteit zijn als…

  • samen naar een video kijken zodat men je wat beter leert kennen,
  • een leuk nieuw product uitproberen en dan vragen wat ze ervan vinden,
  • of elkaar ontmoeten in een sociale omgeving en in gesprek gaan met elkaar

Het gaat tijdens het daten echt om elkaar beter te leren kennen. Te hard van stapel lopen is zoals jullie weten niet handig en probeer ook te luisteren en in te leven in de ander. Anders denkt men “leuk merk, maar ze hebben het alleen maar over zichzelf”.

Maar wat nu als je geen adonis of spetter bent als merk? Je hebt geen ‘sexy’ producten en je dienstverlening is helemaal niet zo onderscheidend? Waarom zou iemand dan met jou willen daten? Voor dit fenomeen is ook weer terug te grijpen op liefdesrelaties…’op elk doosje past een dekseltje’. Er zijn namelijk mensen die jou wél leuk vinden, het interessant vinden om meer over te leren en een relatie met je aan willen gaan. Deze mensen komen graag op plekken waar jij ook graag bent en voelen zich fijn bij jou als je ze het gevoel geeft dat ze belangrijk voor je zijn.

Wat je ook verkoopt of aanbiedt, je bent altijd betekenisvol en relevant voor iemand. Bedenk daarom goed voor wie je belangrijk bent en wat zeg je en doe je om deze persoon beter te leren kennen.

Fall in love

Na een aantal leuke dates te hebben gehad kan er iets ontstaan wat we als mensen ‘verliefdheid’ noemen. Je kan niet precies verklaren hoe dit nu ineens komt, maar je voelt een klik en krijgt warme gevoelens voor de ander. Na een aantal ervaringen met het merk gehad te hebben kun je nu echt wel zeggen dat je gelukkig bent met elkaar.

Je komt wat vaker bij elkaar thuis en het is tijd om wat meer van jezelf te laten zien. Dit is dus ook een geschikt moment om wat meer van je dienstverlening of producten te laten zien. Je weet beter wat hij of zij leuk vindt, dus kan een gerichter aanbod tonen. Je zal ook zien dat de betrokkenheid met het merk toeneemt; men spendeert wat meer tijd bij je thuis (op je website of webshop), liked en reageert op je berichten en geeft je waardevolle inzichten en feedback.

Wat dan heel belangrijk is tijdens de verliefdheid dat je veel aandacht geeft aan de ander. Anders dooft het vuurtje weer voordat je het doorhebt. Blijf in contact, zorg ervoor dat hij of zij zich speciaal voelt en luister vooral heel goed wat de ander te zeggen heeft. Je kan er namelijk van op aan dat hij of zij niet alles leuk vindt wat je doet of zegt. Als je niet bereid bent om daar over in gesprek te gaan of onbereikbaar bent voor de ander, dan gaan ze misschien toch een keer daten met dat andere merk.

Relationship

Na een paar weken of maanden kun je spreken van een échte relatie. Bij de één gaat het sneller dan bij de ander, maar een online relatie kenmerkt zich door bijvoorbeeld een factuurrelatie, een persoonlijk account, toenemend bestelgedrag, langere site-bezoeken, hogere mate van engagement met het merk, etc.

Je voelt je nu wat comfortabeler bij de ander. Het ‘veroveren’ is immers gedaan, dus nu kun je wel wat minder je best doen, toch? Iedereen weet dat relaties onderhoud nodig hebben, heel veel onderhoud. Een groter cliché bestaat bijna niet. Kleine irritaties sluipen erin en als je niet oppast worden het ergernissen. Blijf dus goed luisteren en begrijp dat een relatie geen stand houdt als het één richtingsverkeer is. Wees bereid om te ‘investeren’ in de relatie, dit betekent dat niet alles hoeft te leiden tot een transactie. Relaties gaan niet over transacties, dit is een resultaat. Relaties gaan over conversaties, interacties, inspireren, luisteren, helpen en geholpen worden.

Tot slot

Maar je zal je wellicht afvragen in hoeverre dit toepasbaar is op jouw organisatie? Het maakt niet uit of je een grote organisatie bent, een MKB, stichting of instituut. Flirt met je doelgroep, praat met ze, betrek ze bij productontwikkeling, leer van ze, houd van ze. Als je jouw doelgroep behandelt als échte mensen, dan zullen ze uiteindelijk ook van jou gaan houden!

Bij Redkiwi helpen we jullie, op de Redkiwi manier, graag met de strategie, concepten en ontwikkeling van echte relaties, met echte mensen.

Download bestand

Oops, er is iets fout gegaan met het verzenden. Probeer het nog eens.
Oops, er is iets fout gegaan met het verzenden. Probeer het later opnieuw.

Samen ontwikkelen?

Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Nieuwsbrief
iedere maand een kant-en-klaar kennispakketje!
Dankjewel voor jouw aanmelding. We hebben jouw aanvraag goed ontvangen!
Oeps! Er ging iets mis tijdens jouw aanmelding. Probeer het opnieuw.