Op 16 juni gaf Redkiwi Jasper Verbunt op het B2B Online event van Emerce een lezing. Kern: online relaties opbouwen is als daten. Als je potentiële klanten echt wilt bereiken, moet je hen raken. Maar ja, hoe zorg je dat mensen verliefd worden? Daarvoor moet je communiceren en je gedragen als mens.
Van verliefdheid naar relatie
Jasper nam het publiek mee op B2B Online in de verschillende fases die mensen doorlopen als ze een (liefdes)relatie opbouwen. Deze fases zijn goed te vertalen naar basale stappen die je als online partner (bedrijf) kunt nemen om een goede relatie met (potentiële) klanten op te bouwen.
Over B2B online
B2B Online is hét congres voor professionals op het gebied van B2B marketing en ecommerce, georganiseerd door Emerce en digital agency Evident. Als je vooruit wilt met je bedrijf, laat je dan tijdens dit event in ruim 20 lezingen bijpraten over onderwerpen als ROI, E-commerce, customer experience en conversie-optimalisatie.
Benieuwd? Okay, vooruit… hier het hele verhaal…
Ik wil jullie vandaag vertellen en laten zien dat een zakelijke relatie opbouwen met je prospects, klanten of medewerkers veel lijkt op een liefdesrelatie tussen mensen. Als je kijkt naar de verschillende stadia in een liefdesrelatie zijn er wijze lessen te halen voor het communiceren en het interacteren met jouw doelgroep. De stadia ontmoeten, daten, verliefdheid en relaties pakken we vandaag op.
Als eerste moeten jullie begrijpen dat communicatie en relaties bouwen gaat over mensen. Geen B2B of B2C, maar van mens tot mens. Een veel voorkomende reden dat mensen vaak niet geïnteresseerd zijn in je product of dienst en geen betrokkenheid tonen met je merk, is dat ze niet worden aangesproken en behandeld als mens. We zijn nog teveel aan het zenden (onze missie, onze visie, lees ons verhaal…) en we luisteren nog maar weinig.
Ontmoeten
Iedereen ontmoet wel eens iemand die direct je aandacht grijpt. Het kan een uiterlijk voorkomen zijn of ‘iets’ waardoor je aangetrokken wordt tot deze persoon. Soms komt het door iets wat hij of zij zegt of zichzelf presenteert.
Als merk is het niet anders. Je presenteert je op een bepaalde manier en zegt wat bij het merk past. Op deze manier hoop je gezien te worden door de juiste mensen. Wat dus belangrijk is, als merk, dat je goed nadenkt over wie je bent in de wereld, voor de mensen om je heen. Bij Redkiwi helpen we onze opdrachtgevers met het vorm geven van het merk en hoe je op kan vallen bij de juiste mensen, op de juiste plekken.
Je gaat elke dag weer als merk de wereld in en wordt gezien door de mensen om je heen. Je komt op verschillende plekken, zoals LinkedIn, Google, Blogs en soms komen de mensen ook bij jou thuis, op je eigen website. Doordat het moment dat je in contact komt met deze mensen vaak vluchtig is wil je een goede indruk achterlaten. Wat is het belangrijkste wat men van je merk moet zien? Wat moet ze bij blijven? Hoe zorg je ervoor dat ze je misschien nog wel een keer willen zien?
