Het is soms lastig om de customer journey volledig in kaart te brengen. Het See, Think, Do en Care model van Google helpt je de fases van de customer journey te analyseren. Zo bereik je je klanten op het juiste moment met de juiste content passend bij het juiste gedrag. Daarmee neemt de focus op harde conversies af maar bouw je aan een lange termijn relatie met je klanten.
In deze Kiwi Byte leggen we uit wat dit model voor positieve inzichten geeft voor jouw business. Het leert je begrijpen wanneer je welke content moet inzetten om de doelgroep naar de volgende fase van zijn of haar journey te brengen.
Tips vooraf:
We geven graag enkele tips vooraf om optimaal gebruik te kunnen maken van dit model. Des te meer omdat je bepaalde onderdelen nodig hebt om See, Think, Do en Care succesvol in te kunnen richten.
- Ontwikkel een fictieve vertegenwoordiger van jouw doelgroep (persona).
- Breng alle huidige marketingactiviteiten en -kanalen in kaart.
- Welk (merk)verhaal wil je vertellen en welke content kun je daarvoor gebruiken.
- Breng je doelstellingen in kaart. Later kan je per fase ook je KPI’s bepalen om deze doelstellingen te behalen.
See, Think, Do & Care
Het model geeft je inzicht in de mogelijke klantreis van je klanten. Je stelt vast welke reis de klant aflegt tijdens het gehele proces. Van eerste contact tot het herhaaldelijk afnemen van je diensten of producten. Het geeft je inzicht in waar je moet bijschalen, bijsturen of harder op kan inzetten.
Het principe is dat hoe vaker mensen je gezien hebben, hoe vaker zij over je bedrijf zullen denken, hoe groter de kans dat zij bij jou zullen kopen wanneer zij klaar zijn om te kopen.
Het model bestaat dus uit 4 fases:
- See: het eerste contact met jouw doelgroep.
- Think: de persoon binnen de doelgroep ziet de noodzaak van zijn behoefte en gaat actief op zoek naar een oplossing.
- Do: Je potentiële klant wordt klant, hij/zij wilt de oplossing hebben.
- Care: inzetten op loyaliteit, je wilt immers dat de klant klant blijft.
Hoe lang elke fase duurt en wanneer iemand van See naar Think of van Think naar Do gaat is erg verschillend per bedrijf. Als je zakelijke diensten aanbiedt heeft je doelgroep waarschijnlijk wat meer stappen nodig om te converteren dan wanneer je bijvoorbeeld koptelefoons verkoopt.
Wat zeker is, is dat er op weg naar de conversie een hele hoop potentiële klanten afhaken. Met een goede retargeting-strategie stimuleer je deze mensen om de draad weer op te pakken, en door te gaan naar de volgende stap in het proces.
Download hier ons framework voor het See, Think, Do & Care model.
See
Dit is de eerste stap in de funnel van het model. In deze fase richt je je op de bekendheid van je merk, je wilt dat jouw koptelefoons top of mind komen te zitten. Je vertelt jouw verhaal onder het brede publiek. Je bereikt hiermee de mensen die op zoek zijn naar informatie of geïnteresseerd zijn in je koptelefoons. Zij hebben dus nog geen koopintentie.
In de See-fase breng je, op basis van je persona(‘s) en de behoeftes, de juiste kanalen in kaart. Door te weten waar jouw klant actief is, kun jij perfect inspelen op deze momenten. Vandaar onze tip: ‘Breng alle huidige marketingactiviteiten en -kanalen in kaart.’. Je krijgt nu namelijk inzicht in waar de doelgroep en jouw bedrijf actief is en waar de kansen voor jouw bedrijf liggen. Zit jouw doelgroep met name op Facebook en heb jij nog geen bedrijfsprofiel, maak er één aan.
Enkele voorbeelden van activiteiten die goed zijn te gebruiken in deze fase:
- Social advertising
- Brandingcampagnes
- SEO – gericht op interesse wekken/zichtbaarheid
- Display advertising
- Influencers
Heb je hulp nodig bij de inrichting van deze onderdelen? Neems een contact op met ons. We denken graag met je mee.
Enkele KPI’s waar je aan kan denken in deze fase:
- Advertentievertoningen, unieke impressies
- CTR op advertenties
- VTR (view trough rate)
- Engagement rate
- Naamsbekendheid / Brand awareness
- Aantal unieke lezers bij bijvoorbeeld een blog
- Sessieduur
