Serieuze leads uit Google Analytics halen

Artikel
Digital Marketing
8/7/2014
minuten lezen
Zo richt jij jouw Google Analytics in en haal je er serieuze leads uit.

Google Analytics is een waardevolle tool als je wilt weten hoeveel bezoekers je op je website of webshop hebt. Maar: in Google Analytics kun je ook duidelijk zien, welke bedrijven op je website zijn geweest, hoe lang en op hoeveel pagina’s. Je kunt hier direct interessante leads uithalen en er je voordeel mee doen. Waarom zou je het eigenlijk niet doen?

Informatie die gewoon voorhanden is

Kort wat achtergrondinformatie. Als je een website of webshop bezoekt, stuurt je provider automatisch brokjes informatie mee naar deze website of webshop. Je IP-adres bijvoorbeeld, maar ook je provider. Op websites zoals MyIP.nl kun je checken welke informatie je eigen provider automatisch van je doorgeeft.

Wie kijken er op je eigen website of webshop?

Nu ben je als persoon nog redelijk anoniem. Je bent ‘een bezoeker die internet heeft van Ziggo’, of ‘een bezoeker die internet heeft van KPN’. Bedrijven zijn een stuk minder anoniem. Internetproviders zorgen er namelijk voor dat bedrijven via internet brokjes informatie meesturen die aangeven om welk bedrijf het gaat. Als er nu iemand vanuit een bedrijf je website of webshop bekijkt, kun je dus zien welk bedrijf dit is. Elk bedrijf is fictief zijn eigen provider. Voel je hem al aankomen? Precies. Je kunt zelf nagaan welk bedrijf wellicht interesse heeft in je producten of diensten!

Leads benutten

En dus? Nou, bedenk maar eens dat niet iedereen die op je site of shop komt, direct zal bellen of bestellen. Soms zijn mensen en bedrijven afwachtender, terwijl ze wel degelijk interesse hebben. Hier ligt je kans. Waarom zou je deze bedrijven niet als leads benaderen? Dat iemand binnen het bedrijf je site of shop bezocht heeft, geeft je direct een mooie basis voor het gesprek.

DIY: Zelf leads verzamelen in Google Analytics

Erachter komen welke bedrijven je site hebben bekeken, is helemaal niet ingewikkeld. Als je het een keer zelf hebt gedaan, heb je het onder de knie. Redkiwi neemt je mee in vier stappen:

  1. Log in via google.com/analytics (je GA account).
  2. Kies hier de juiste website (als je er meerdere hebt), zodat je in het rapportage-overzicht komt.
  3. In de balk aan de linkerkant staan een aantal categorieën. Kies Doelgroep en vervolgens Technologie en Netwerk.
  4. Selecteer bovenin over welke periode je de statistieken wilt zien. Dag/week/maand.
Maak een doelgroepenoverzicht om het succes van je activiteiten te bepalen.

Download bestand

Oops, er is iets fout gegaan met het verzenden. Probeer het nog eens.
Oops, er is iets fout gegaan met het verzenden. Probeer het later opnieuw.

Samen ontwikkelen?

Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Wat je nu ziet

In de linkerkolom, onder Serviceprovider zie je de providers van je bezoekers. Grote kans dat je hier de namen van bekende internetproviders ziet staan. Deze staan bovenaan in de lijst, omdat veel bezoekers gebruik maken van dezelfde provider (Ziggo, KPN, etc.). Deze providers zorgen dan ook voor veel bezoekers (Sessies genoemd). Dit zie je in de tweede kolom, die onder ‘Acquisitie’ valt.

Goed. En nu de informatie die we zoeken! Als je wilt zien welke bedrijven je site hebben bezocht, is het handig om de lijst met Sessies om te draaien. Elk bedrijf is fictief zijn eigen provider, dus elk bedrijf zal achter ‘Sessies’ het getal 1 hebben staan. Omgekeerd sorteren doe je door in het grijze vakje waarin de categorie Sessies staat, op het pijltje te klikken.

Nu zie je, in alfabetische volgorde, welke bedrijven er op je site zijn geweest. Rechts onderin kun je aangeven hoeveel rijen je in beeld wilt hebben. Standaard zie je er 10, maar als je kiest voor 50 of meer, blader je een stuk sneller en prettiger door de pagina’s heen.

Welke informatie heb je nodig?

De verzamelkolom naast ‘Acquisitie’ heet ‘Gedrag’. Aan het gedrag van je bezoekers kun je zien in hoeverre ze geïnteresseerd zijn. Zo bepaal je welke bedrijven er op je lijst met kwalitatieve leads komen en welke bedrijven niet.

  • Bouncepercentages → Een Bouncepercentage van 100% betekent dat de bezoeker je site of shop heeft verlaten zonder andere pagina’s te bekijken dan de pagina waarop hij binnenkwam. Misschien sprak je site hem niet aan, maar misschien hij ook wel gewoon digitaal verdwaald.
  • Pagina’s sessies → Geeft het gemiddelde aantal bekeken pagina’s per sessie weer. Herhaalde weergaven van één pagina tellen ook mee. Als er 8,00 staat, kan iemand acht verschillende pagina’s hebben bezocht, maar het kan ook zijn dat er vier pagina’s zijn die hij vier keer heeft bekeken.
  • Gemiddelde sessieduur → De tijd die iemand op je site of shop heeft doorgebracht binnen de periode die je (bij stap 4) geselecteerd hebt. Meerdere sessies verspreid over meerdere dagen, worden bij elkaar opgeteld.

Wat zijn de goede leads?

Nu kun je bepalen met welke bedrijven je contact op wilt nemen om te kijken of er aanknopingspunten zijn voor een gesprek. Bezoekers die meerdere pagina’s hebben bezocht, waren zeer waarschijnlijk gericht op zoek naar informatie. Dat biedt aanknopingspunten. Bezoekers die veel tijd op je site hebben doorgebracht, zijn zeer waarschijnlijk geïnteresseerd in wat ze zagen. Op die enkeling na die net ging lunchen nadat hij je site opende natuurlijk, dat kunnen we niet uitsluiten 😉

Contact opnemen of niet?

In Google Analytics kun je doelstellingen instellen. Als je ‘contact opnemen’ als doelstelling hebt ingevuld, staat deze doelstelling als kolom aan de rechterkant. In deze kolom zie je welke bedrijven contact hebben opgenomen. Handig, want je wilt geen modderfiguur slaan door bedrijven die zelf al contact hebben opgenomen, te benaderen als lead.

Het instellen van doelstellingen is niet ingewikkeld, maar we gaan hier nu niet op in. Ben je Redkiwi-klant en mis je dit onderdeel nu in je instellingen, neem dan even contact op met de servicedesk. We helpen je er graag bij.

In mogelijkheden denken

Google Analytics is niet eng. Doorloop de stappen en je ziet meteen dat je aan de slag kunt met heel veel potentiële nieuwe klanten. Beren op de weg jaag je zo terug het bos in. Voorbeeldje: als een groot bedrijf je site heeft bezocht, weet je vaak niet direct wie dit precies geweest is. Geeft niets. Gezien je dienst of product heb je waarschijnlijk wel een vermoeden hebben op welke afdeling deze persoon werkt. Nog drie voordelen van deze werkwijze:

  • Effectiever dan afwachten
  • Effectiever dan koude acquisitie
  • Kans om je ideale klanten en opdrachtgevers te kiezen

Extra tip: Leadfeeder

Leadfeeder maakt gebruik van je gegevens uit Google Analytics en geeft de relevante informatie heel overzichtelijk weer. Bovendien kun je speciale filters instellen om kwalitatieve leads te selecteren. Ook kun je samenwerken en zo met collega’s afstemmen wie welke leads oppakt.

Vragen?

Bij Redkiwi helpen we je graag verder. Laat het ons weten als je er niet uitkomt, of als je meer wilt doen met Google Analytics.

Neem contact met ons op

Nieuwsbrief
iedere maand een kant-en-klaar kennispakketje!
Dankjewel voor jouw aanmelding. We hebben jouw aanvraag goed ontvangen!
Oeps! Er ging iets mis tijdens jouw aanmelding. Probeer het opnieuw.