Google Analytics is een waardevolle tool als je wilt weten hoeveel bezoekers je op je website of webshop hebt. Maar: in Google Analytics kun je ook duidelijk zien, welke bedrijven op je website zijn geweest, hoe lang en op hoeveel pagina’s. Je kunt hier direct interessante leads uithalen en er je voordeel mee doen. Waarom zou je het eigenlijk niet doen?
Informatie die gewoon voorhanden is
Kort wat achtergrondinformatie. Als je een website of webshop bezoekt, stuurt je provider automatisch brokjes informatie mee naar deze website of webshop. Je IP-adres bijvoorbeeld, maar ook je provider. Op websites zoals MyIP.nl kun je checken welke informatie je eigen provider automatisch van je doorgeeft.
Wie kijken er op je eigen website of webshop?
Nu ben je als persoon nog redelijk anoniem. Je bent ‘een bezoeker die internet heeft van Ziggo’, of ‘een bezoeker die internet heeft van KPN’. Bedrijven zijn een stuk minder anoniem. Internetproviders zorgen er namelijk voor dat bedrijven via internet brokjes informatie meesturen die aangeven om welk bedrijf het gaat. Als er nu iemand vanuit een bedrijf je website of webshop bekijkt, kun je dus zien welk bedrijf dit is. Elk bedrijf is fictief zijn eigen provider. Voel je hem al aankomen? Precies. Je kunt zelf nagaan welk bedrijf wellicht interesse heeft in je producten of diensten!
Leads benutten
En dus? Nou, bedenk maar eens dat niet iedereen die op je site of shop komt, direct zal bellen of bestellen. Soms zijn mensen en bedrijven afwachtender, terwijl ze wel degelijk interesse hebben. Hier ligt je kans. Waarom zou je deze bedrijven niet als leads benaderen? Dat iemand binnen het bedrijf je site of shop bezocht heeft, geeft je direct een mooie basis voor het gesprek.
DIY: Zelf leads verzamelen in Google Analytics
Erachter komen welke bedrijven je site hebben bekeken, is helemaal niet ingewikkeld. Als je het een keer zelf hebt gedaan, heb je het onder de knie. Redkiwi neemt je mee in vier stappen:
- Log in via google.com/analytics (je GA account).
- Kies hier de juiste website (als je er meerdere hebt), zodat je in het rapportage-overzicht komt.
- In de balk aan de linkerkant staan een aantal categorieën. Kies Doelgroep en vervolgens Technologie en Netwerk.
- Selecteer bovenin over welke periode je de statistieken wilt zien. Dag/week/maand.
