SOSTAC Model

Artikel
Strategie
23/3/2022
minuten lezen
SOSTAC Strategie & Techniek

SOS, ik heb een marketingplan nodig. Om als organisatie je doelen te behalen, heb je een marketingplan nodig. Hoe maak je passende keuzes met de juiste middelen? Of het nu voor je volledige marketingplan is, of individuele processen als SEO of e-mailmarketing, SOSTAC is hét model om een plan van aanpak te creëren.

SOSTAC - tijd voor een perfect digitaal marketingplan

Het SOSTAC-model is een uitbreiding van de SWOT-analyse en richt zich daarnaast op implementatie en communicatie. Het is opgemaakt uit de marketing fundamenten situation, objectives, strategy, tactics, action en control.  ‘’Dit is het ideale model aangezien er een duidelijk onderscheid tussen strategie en tactiek wordt gemaakt. Het lastige aan strategieplannen is dat deze vaak hoog over zijn, en organisaties dit niet naar concrete actieplannen vertalen. Het SOSTAC model houdt ook rekening met de benodigde actieplannen die jouw strategie tot een succes zal brengen’’, aldus Martijn Baart, Head of Strategy bij Redkiwi.

Situatie - waar staan we nu?

De eerste stap wordt vaak onderschat, maar is uiterst belangrijk. Je wilt meteen een concreet plan opmaken voor de toekomst, dus waarom tijd kwijtraken aan de huidige situatie? Echter, zonder deze stap tast je in het duister. Wat moet je precies uitlijnen in deze stap?

  • Organisatie - Hoe ziet de organisatie er uit, welke bedrijfsonderdelen zijn er? Welke stakeholders hebben invloed op dit proces?
  • Product-markt combinaties - Welke producten / diensten leveren we? En welke waarde voegen ze toe aan onze organisatie?
  • Performance - Wat zetten we precies in om onze huidige marketing doelstellingen te behalen? Hoe presteren we nu?
  • Merkervaring / perceptie - Wat denken klanten van ons?
  • Customer Insights - Wat weten wij van onze klanten? Wie moeten we bereiken om onze doelen te behalen?
  • SWOT (dé klassieker) - Wat zijn onze (interne) sterktes, zwaktes, kansen en bedreigingen?
  • Concurrentieanalyse - Wie zijn onze concurrenten? Hoe concurreren ze met ons? Hoe kunnen we ze aan onze SWOT onderdelen plotten?
  • Interne capaciteiten - Welke stakeholders tools & resources et cetera hebben we tot onze beschikking?  

Doelstellingen - waar willen we naartoe?

De tweede stap brengt in kaart welke doelen je wilt bereiken. Wat is onze visie en wat zijn onze bedrijfsdoelstellingen? Om dit zo concreet mogelijk te maken, is het aan te raden met onderstaande punten rekening te houden:

  • Acquisitie - Welke getallen willen/ moeten we behalen (denk aan leads, orders, retentie, etc.)
  • Klanttevredenheid - Wat willen we dat klanten van ons vinden?
  • Kosten - Hoeveel denken we dat het kost versus hoeveel het mag kosten?
  • Timing - Hoe lang gaat het duren? / Hoeveel tijd hebben we?

Strategie - hoe komen we daar?


Daar zijn we dan, de strategie. In deze fase gebruik je de informatie uit de situatiebeschrijving om te kijken hoe je jouw doelen gaat behalen.

  • Samenvatting situatie analyse - Waarom doen we dit? Hoe ziet ons speelveld er uit?
  • Doelstellingen - Waar willen we naartoe? Wat willen we bereiken met deze strategie?
  • Doelgroepen & Segmentatie - Hoe verdelen we onze markt en welke doelgroepen willen we bereiken?
  • Targeting - Welke klantgroepen / segmenten focussen we ons op? Welke relevante content thema's & topics kunnen we identificeren?
  • Kanalenmix - Hoe creëren we één universele multi channel klantervaring? Welke kanalen moeten we dan inzetten en hoe sluiten die aan op de belangrijkste doelgroepen?
  • Messaging / Content - Wat is ons verhaal en met welke boodschap vertellen we dit?
  • Positionering - Hoe positioneren we onszelf ten opzichte van de concurrenten?

Tactiek - op wat voor manier komen we daar?


Tijd voor tactiek, wel zo tactisch. Nu ga je pragmatisch bepalen wat je gaat doen om je opgestelde doelen te behalen. Deze fase is ook het moment om aan te geven welke onderdelen nog geregeld moeten worden. Moeten er bijvoorbeeld nog whitepapers worden geschreven voor leadgeneratie, moet er een brand video geschoten worden? Time for action!

  • Digital Roadmap - Welke stappen moeten we zetten? Welke kanalen activeren we wanneer?
  • Methodiek - Welke methodieken gaan we gebruiken om onze strategie te realiseren? Denk hier bijvoorbeeld aan het Always-on model.
  • Digitaal Landschap - Welke tools/ platformen hebben we nodig?
  • Data - Welke data hebben we nodig? Van onszelf, van klanten?

Actie - wat is het plan?

  • Kanaal invulling - Hoe zetten we over welke periode onze kanalen in en met welke frequentie?
  • Content kalender - Welke content moeten we creëren om deze frequentie te behouden? Lees ook content plan opstellen.
  • Optimalisatie & doorontwikkeling - Hoe optimaliseren we ons platform om onze doelstellingen te behalen?
  • Stappen / planning - Wie moeten we (binnen of buiten onze eigen organisatie) verder aanhaken en hoeveel tijd vragen we van hen?

Controle - hoe monitoren we onze prestaties

  • KPI's vloeien uit de beoogde doelstellingen. Vanuit hier bepalen hoe te monitoren en sturen op deze KPI’ (ER, Conversies, MQL, SQL, etc.)
  • Customer Experience - Hoe meten, controleren en optimaliseren we onze Customer Experience?
  • Reporting - Frequentie van reporting & evaluatie
  • Proces - Hoe waarborgen we al het bovenstaande in een proces & guidelines?

Het framework richting succes

De fundamenten van SOSTAC volgen elkaar op. Om tot een succesvol marketingplan te komen, is het belangrijk dat je iedere stap volledig hebt uitgewerkt. Een stap niet volledig uitgewerkt? Ga dan een stapje terug en vul hem aan. Uiteindelijk heb je zo je strategie en tactiek uitgewerkt. Je hebt niet alleen een mooi verhaal over de visie van jouw bedrijf, maar ook concrete stappen hoe je jouw doelen gaat behalen.

Er komt nogal wat kijken bij het opstellen van een gelikt plan met duidelijke doelstellingen. Bij Redkiwi geloven we in de kracht van samenwerking. Wil je samen sparren over één van de fasen (of jouw hele SOSTAC intekening)? Wij helpen jou digitaal te accelereren!

Download bestand

Oops, er is iets fout gegaan met het verzenden. Probeer het later opnieuw.
Oops, er is iets fout gegaan met het verzenden. Probeer het later opnieuw.
Nieuwsbrief
iedere maand een kant-en-klaar kennispakketje!
Dankjewel voor jouw aanmelding. We hebben jouw aanvraag goed ontvangen!
Oeps! Er ging iets mis tijdens jouw aanmelding. Probeer het opnieuw.