#tiktokmademebuyit

Artikel
Social Media
10/1/2022
minuten lezen
TikTok For Your Business

Als de meest gedownloade app van 2021 (656+ miljoen downloads) kunnen we er niet meer omheen: TikTok is groot en here to stay! Maar voor veel bedrijven is de app voornamelijk ook nieuw. Hoe gebruiken grote merken dit platform in hun marketingstrategie en wat levert het hun op?

De hashtag #tiktokmademebuyit, die wel 8.3 biljoen keer is gebruikt, verklapt het misschien al, maar verscheidene merken hebben de commerciële vruchten geplukt van hun aanwezigheid op dit platform. Hieronder 3 voorbeelden van succesvolle TikTok campagnes.

My Jewellery

Al snel zag het sieradenmerk My Jewellery dat een groot deel van hun doelgroep zich op TikTok bevond. Zij snapten meteen dat authenticiteit de sleutel tot succes is op dit platform. Een copy-paste-strategie is niet mogelijk dus. TikTok ligt meer in het straatje van video entertainment platform Youtube, in plaats van Facebook en Instagram waar interactie met vrienden/familie centraal staat.

Campagne met TikTok-creators

My Jewellerys adventskalender is een prachtvoorbeeld van een TikTok-campagne. Het doel was een grote hype rondom hun adventskalender creëren en maximale naamsbekendheid genereren. Verschillende ‘organische’ video's van creators (de influencers van TikTok) werden door My Jewellery geboost via TikToks Spark Ads. De campagne had vier fases, rekening houdend met de customer journey: variërend van het enthousiasmeren en het aankondigen van de adventskalender tot uiteindelijk de unboxing…surprise. De campagne genereerde 9 miljoen views, duizenden reacties en meer dan 100.000 likes. En als klap op de vuurpijl: dankzij de campagne was de adventskalender van My Jewellery razendsnel volledig uitverkocht. Een typisch geval #tiktokmademebuyit.

@schmeets Hoe cute is deze adventskalender?? 🥺🥰 @my_jewellery #myjewellery #myjewellerybelgium ♬ Let it Snow Let it Snow - Christmas Songs

RyanAir

Van budget airline naar een ‘koninklijke’ luchtvaart-tiktokker. Met 1.5 miljoen verkregen volgers in 2021, kun je stellen dat RyanAir de fijne kneepjes van het vak kent. Sterker nog, Amerikanen en Aziaten hebben het bedrijf zelfs gevraagd hun vluchtroutes uit te breiden, zodat zij zelf ook een vlucht met RyanAir kunnen ervaren. Zo schrijft een account (vertaling): ''ik zou letterlijk verhuizen naar een ander land om met Ryanair te kunnen vliegen''. Als dat geen toewijding is.

Het vliegtuig gezicht

Wat doet RyanAir zo goed? Hun uitgangspositie was het TikTok-account een persoonlijke C2C-uitstraling geven waarmee zij een tegenwicht vormen aan de zakelijke B2C-uitstraling op andere kanalen. Middels zelfspot en het tot leven laten komen van hun vliegtuigen (het vliegtuig gezicht), verzekert RyanAir zich van trouwe fans. Zo trouw dat ze puur en alleen een ticket kopen om met de wereld te delen dat ze in het ‘vliegtuig gezicht’ zijn geweest. En dat wil de Amerikaanse bevolking dus ook kunnen. Aangezien wereldwijd wordt geëist onze reislust tot een minimum te beperken, wil RyanAir nog geen cijfers aan hun succes vastplakken. Maar een nieuwe generatie aan klanten hebben ze gegarandeerd in de pocket #tiktokmademeflyit.

@ryanair Bestie how else will I make bank i’m sorry🤧 #ryanair #airline #traveleurope #cabincrew ♬ umm.. yeah - andrew

Happn

Naast producten, kan TikTok ook uitstekend werken voor bedrijven die een service aanbieden. Bij Happn is het vinden van een partner de aangeboden service. Middels een campagne maakte het bedrijf zijn core propositie visueel en sprak de doelgroep aan door een organisch ogende advertentie via de In-Feed Ad’s Manager. Deze ads zitten van nature op de Voor Jou-pagina, geplaatst tussen content die een gebruiker elke dag ziet. De advertentie moest dan ook zo natuurlijk mogelijk ogen. Een man en een vrouw kruisen elkaars pad in een park en vinden elkaar vervolgens met behulp van de app. Subtiel, organisch van aard en een strategische plaatsing. Met de benodigde resultaten. De kosten voor klanten acquisitie en app installatie zijn met 50% verlaagd en het aantal app downloads is gestegen met 5%. Merkwaardige statistieken.

TikTok voor jouw merk

Indrukwekkend zijn bovenstaande cases zeker. Het toont hoe TikTok kan zorgen voor een volledig nieuwe interactie met jouw doelgroep. Een terugkerend item is dat merken hun doelgroep niet met traditionele advertenties lastigvallen, maar juist enthousiasmeren met relevante content. Dit wordt mede mogelijk gemaakt door de for you page die gebruikers video’s laat zien die aansluiten bij hun interesses.

Awareness, consideration en conversion on repeat

Door gebruikers direct op TikTok in staat te stellen producten te ontdekken en aankopen te doen, en ze vervolgens direct terug te laten keren naar hun Voor Jou-pagina's zorgt de app dat een advertentie je niet meer uit je veilige scroll-omgeving haalt. In die zin duwt TikTok gebruikers niet zozeer door de marketing funnel, maar maakt gebruik van een continue lus van awareness, consideration en conversion binnen de app. Enthousiast geworden over TikTok maar nog niet vertrouwd met de TikTok Ad’s Manager? Onze advertising specialisten zijn ervaren in het lanceren van advertentiecampagnes op TikTok en vertellen je er graag alles over!

Download bestand

Oops, er is iets fout gegaan met het verzenden. Probeer het later opnieuw.
Oops, er is iets fout gegaan met het verzenden. Probeer het later opnieuw.
Nieuwsbrief
iedere maand een kant-en-klaar kennispakketje!
Dankjewel voor jouw aanmelding. We hebben jouw aanvraag goed ontvangen!
Oeps! Er ging iets mis tijdens jouw aanmelding. Probeer het opnieuw.