Zo stel je de gebruiker centraal. Voor de best mogelijke interface voor je online platform is de ‘user experience’ van essentieel belang. Zoals de naam al zegt, is de user en de manier waarop hij of zij met het product interacteert heel belangrijk! Je moet weten wat de doelgroep wil. Maar hoe goed ken jij je doelgroep eigenlijk?
In deze Byte geven wij in een paar stappen weer hoe je de eindgebruikers leert kennen en hoe je hen centraal stelt.
De stappen
1. Ontdek wat de eindgebruiker doet
Bij een nieuw project moet je eerst achterhalen voor welke doelgroep(en) je gaat ontwerpen. Het is goed om eerst een doelgroepanalyse uit te voeren, vervolgens kun je met de klant persona’s opstellen. Bij doorontwikkelingsprojecten heb je de verschillende doelgroepen eerder al in kaart gebracht. Door verschillende meetdoelen op te stellen in je Analytics kun je eenvoudig het gedrag van de bezoekers nagaan. Een doel kan bijvoorbeeld zijn: het invullen van een formulier op de website. Je krijgt op deze manier beter inzicht in hoe de gebruiker jouw online platform gebruikt.
Lees hier meer over in onze Kiwi Byte: Met deze 5 tips richt jij je Analytics eenvoudig in.
2. Praat met je eindgebruiker
Het is verleidelijk om te denken dat je de gebruikers van je platform al kent, ook na het opstellen van de persona’s. Hierdoor word je verleidt om aannames te doen. Niet doen!
Krijg zoveel mogelijk informatie van je gebruiker door met ze te praten, praten en… nog eens te praten! De juiste gebruikersinformatie kun je alleen achterhalen door daadwerkelijk gerichte vragen te stellen. Houd de vragen open en observeer indien mogelijk, zodat je diepgaande informatie over motivaties, gedachten en verwachtingen verkrijgt.
Je kunt bijvoorbeeld een vragenlijst mailen. Het is dan belangrijk om vooraf goed in kaart te brengen wat je precies te weten wilt komen; pas hier je vragen op aan. Een betere methode is het afnemen van interviews onder de doelgroep. Ook bij doorontwikkeling kun je een korte vragenlijst versturen per mail. Richt de vragen dan meer op hoe jouw bezoeker de aankoop of dienst heeft ervaren. Bezoekers kunnen vervolgens worden nagebeld met een interview of je kunt gebruik maken van feedback buttons binnen het platform. Zoals bijvoorbeeld op het informatieplatform van OZHZ is toegepast.
Wanneer je doelgroep ‘te goede’ antwoorden geeft op jouw vragen, overweeg dan om een expert in te schakelen om gebruikersfeedback te verzamelen.
