Vergroot je bereik met focus op toegankelijkheid

Artikel
WCAG
21/10/2022
minuten lezen
Toegankelijkheid WCAG

Websites en apps moeten functioneel en mooi zijn. Check. Daarnaast is het een een no-brainer anno 2022 dat websites snel, veilig en responsive moeten zijn. Toch staat toegankelijkheid (A11Y) zelden omschreven tussen de eisen en wensen waar een applicatie aan moet voldoen. Dat kan en moet beter.

Richtlijnen

Sinds 2020 moeten overheidsinstanties voldoen aan een lijst van criteria, gebaseerd op de WCAG. Op 28 juni 2025 wordt de European Accessibility Act in alle EU lidstaten ingevoerd. Op dit moment moeten overheden al voldoen aan de WCAG-norm, maar vanaf dat moment geldt het ook voor webshops. Denk hierbij ook aan bankautomaten, OV-oplaadpunten, telefoons en smartwatches.

Toegankelijkheid als standaard

Om websites en webshops toegankelijker te maken, zorgen wij bij Redkiwi dat toegankelijkheid deel is van de Redkiwi manier. Zo zorgen we in het design voor voldoende contrast en ruimte met een duidelijke UX. Binnen development wordt een optimale balans gevonden tussen technische toegankelijkheid, hoge performance en een optimale SEO ondersteuning.

Naast dat het wettelijk verplicht wordt om te voldoen aan de WCAG-richtlijnen in 2025, lopen organisaties ook gigantisch veel omzet mis. Consumenten met een beperking klikken nu vaak weg en besteden hun geld anders.  Nederlandse e-commercebedrijven missen jaarlijks ongeveer €3,4 miljard aan omzet omdat mensen met een functiebeperking wegklikken van ontoegankelijke websites. Dit wordt ook wel de wegklik-euro genoemd.

Optimale code

Voor optimale toegankelijkheid werken wij aan de hand van de huidige standaarden met de meest recente technieken. Naast semantisch correcte HTML code, gebruiken we bijvoorbeeld ARIA-labels en we meten de toegankelijkheid met div. tools, van Google Lightspeed tot Wave.

Meer dan techniek

Naast een stuk techniek (de WCAG richtlijnen zijn namelijk vrij technisch), is de content op de pagina net zo belangrijk. Denk aan duidelijke tekst in de juiste taal, afbeeldingen met toelichting en ondertiteling bij video. De begrijpelijkheid kun je vergroten door duidelijke titels en koppen te gebruiken. Daarom moet de titel van een pagina duidelijk beschrijven waar de pagina over gaat. En (tussen-)koppen moeten het onderwerp of het doel van de paragrafen die erbij horen beschrijven. Daarnaast is het belangrijk alt- en title teksten aan afbeeldingen te koppelen.

Omgekeerde wereld

Als digital agency zijn we vaak koploper als het gaat om ontwikkeling en innovatie van websites en webshops. Wet- en regelgeving volgt vaak de digitale ontwikkeling. Als het gaat om toegankelijkheid, lijkt juist het omgekeerde te gebeuren. Met de verplichting om minimaal aan WCAG 2.1 A & AA te voldoen zet de overheid de standaard.

Ben je benieuwd hoe toegankelijk jouw digitale product is? Samen onderzoeken en bepalen we wat er nodig is om de producten en diensten van jouw organisatie blijvend toegankelijk te maken.

Download bestand

Oops, er is iets fout gegaan met het verzenden. Probeer het nog eens.
Oops, er is iets fout gegaan met het verzenden. Probeer het later opnieuw.

Samen ontwikkelen?

CCO
Benno Lokhorst
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Nieuwsbrief
iedere maand een kant-en-klaar kennispakketje!
Dankjewel voor jouw aanmelding. We hebben jouw aanvraag goed ontvangen!
Oeps! Er ging iets mis tijdens jouw aanmelding. Probeer het opnieuw.