In dit artikel kijken we een klein beetje vooruit naar de toekomst, met name naar wat een slimme combinatie zou zijn van een zinvolle versnelling van marketingtactieken voor je (digitale)marketingstrategie die de tand des tijds hebben doorstaan. Uiteraard samen met een gezonde dosis vindingrijkheid.
2020 was een jaar waarin we samen het ‘volgende normaal’ aan het ontwikkelen zijn of al deels hebben gevormd. Mede door de enorme toevlucht op digital en de algehele focus op verdere humanisering van de gebruikerservaringen.
Merken & consumenten in een veranderende markt
Merken en consumenten hebben samen de volgende norm gecreëerd. De grote vlucht naar de digitale wereld, de opkomst van je huis als multifunctioneel knooppunt en de algehele focus op humanisering van de ervaring zullen onze keuzes en gedrag beïnvloeden lang nadat de pandemie is verdwenen.
Marketeers zullen goed en anders moeten nadenken over wat consumenten, zowel B2C als B2B, de komende maanden nodig hebben en waar zij het beste op reageren. Hieronder zetten we 5 tactieken uiteen die het waard zijn om over na te denken en waar mogelijk te implementeren in jouw marketingstrategie.
#1 Digital-first tactieken
Er is een historische omarming van digitaal geweest in 2020. In eerdere jaren ook, maar kenmerkend aan 2020 is de massale acceptatie van verkoop op afstand, virtuele gesprekken, online bestellen en bezorgen, telegeneeskunde, ‘lichten uit’ fabrieken, digitale klaslokalen, en de lijst gaat maar door. Consumenten zijn nog nooit zo bereid geweest om zich digitaal te engageren, neem bijvoorbeeld het online bestellen van je wekelijkse boodschappen. Merken halen op hun beurt het beste uit het moment door datagestuurde inzichten te analyseren en ernaar te handelen om hun content te kunnen personaliseren.
Een nauwkeurige monitoring van gegevens en trends in het koopgedrag is altijd al belangrijk geweest voor marketeers, maar zeker nu consumenten aanzienlijke verschuivingen maken. Onevenredig veel investeren in digital-first-campagnes en het opbouwen van spierkracht voor digitale marketing zal zijn (kiwi) vruchten gaan afwerpen.
#2 Uber-gehumaniseerde marketingstrategie
Verschillende merken hebben het afgelopen jaar voorop gelopen met hun marketingstrategie door zich te onderscheiden in hun digitale customer journey. Gevoed door personalisatie en empathie voor de consument. Consumenten die deze merken hebben omarmd en de ervaring waarderen, zullen deze merken ook blijven opnemen in hun post-pandemische routine. Meer in het algemeen zullen ze niet alleen een geweldige klantervaring verwachten en eisen, maar ook een menselijke ervaring van elk merk dat ze onderschrijven – zowel privé als werkgerelateerd.
Zowel B2B- als B2C-merken moeten komend jaar inspelen op de behoefte om klantgerichter, authentieker en menselijker te zijn. Ons eigen klantenonderzoek van vorig jaar laat een stijging zien in klanttevredenheid als reactie op de zeer wendbare, flexibele en persoonlijke ervaring die we hebben geleverd om onze klanten te helpen.
