Of het nu beweegt of niet, we krijgen er gewoonweg geen genoeg van: beeld. We zijn niet voor niets verslaafd aan alle content op onze tijdlijn en we stoppen pas met scrollen tot we door de melding ‘je bent helemaal bij’ worden gewezen op de tijd die is verstreken. De invloed die beeldmateriaal heeft op je online platform wordt vaak nog niet optimaal benut. Je wilt je bezoekers direct boeien en hen meteen in de juiste sferen brengen. Wij vroegen webfotograaf Margot de Heide hoe je je bezoekers direct kunt grijpen met de juiste beelden.
In deze Byte belichten we fotografie en brengt expert Margot de Heide van MDH Fotografie & Design je op weg met de do’s en don’ts van webfotografie.
1. DO: Ga uit van het concept
Werk vanuit een concept, breng hiervoor eerst de strategie in kaart. De strategie bepaalt welk verhaal er moet worden verteld. Het bureau dat het platform ontwikkelt, moet de fotograaf al in de strategiefase betrekken. Wie is je klant? Dat is een heel belangrijk onderdeel om een strategie te bepalen. Leer je klant kennen en ga na welke beelden passen bij de website die wordt ontwikkeld.
Er wordt door klanten regelmatig beeldmateriaal gekozen vanuit de beeldbank in plaats van aansluitend op die bepaalde webpagina. Pluk niet zomaar ergens een foto vandaan, maar ga samen met de designers van het webbureau om tafel. Gebruik je foto’s die helemaal voldoen aan het concept? Dan ben je uniek en creëer je meer out-of-the-box-websites. Een absolute DO!
2. DO: Ga voor authenticiteit
Kwaliteit speelt vanzelfsprekend een zeer grote rol. Stock is eigenlijk altijd overduidelijk stock. Het is niet authentiek, vertelt niet het juiste verhaal en voelt door de perfecte mensen onnatuurlijk aan. Wanneer je eigen beeldmateriaal gebruikt, spreekt dat veel meer tot de verbeelding en is het authentiek.
De klant moet een goed gevoel bij jouw bedrijf en merk hebben. Veel beeldmateriaal dat wordt gebruikt is niet echt, het is te gepolijst, de mensen lijken op modellen en je weet: dit zijn geen echte medewerkers. Het is overduidelijk geen realistische weergave van de onderneming en je doet je anders voor dan je bent. Dat werkt soms zelfs averechts. Niet alles is perfect en het zit ‘m in de details die het echt maken. Daarnaast vinden klanten het leuk om, wanneer zij bij je op bezoek komen, het bedrijf direct te herkennen van de website. Dat wekt vertrouwen!
3. DO: Wees origineel
Denk goed na over de fotostijl die je kiest, deze moet passen bij jouw bedrijf. Past een standaard portretfoto met een witte achtergrond wel bij jouw bedrijf? We kleuren te vaak binnen de lijnen en hierdoor doen we veel hetzelfde als de concurrent. Kies niet voor de makkelijkste weg; kies voor vernieuwende foto’s die net even anders en uniek zijn.
4. DO: Ga voor professionaliteit
Hoe leuk je het vullen van je platform misschien ook vindt; vraag je af of jij echt goed kunt beoordelen wanneer een foto goed is. Goede beelden zijn essentieel en het is vaak ook maar een gevoel. Het gevoel moet niet alleen goed zijn, maar ook authentiek en helemaal één geheel met het concept en de rest van de site. Goede fotografie straalt professionaliteit uit, net als dat anderzijds slechte beelden direct een louche gevoel oproepen. Wanneer je professionaliteit uitstraalt, vinden bezoekers je aantrekkelijk. Dit is essentieel voor een hogere conversie.
Wanneer is het goed?
Fotografie is goed als het klopt en past bij de organisatie; denk aan formeel versus informeel, fris en kleurrijk versus een hardere sfeer, een gemoedelijke club versus een multinational. Websites hebben altijd een bepaalde opbouw; ‘over het product of dienst’, ‘een teampagina’, ‘een contactformulier’, overal hoort een eigen beeld bij. Dit moet altijd een goede weerspiegeling zijn van je organisatie.
