Om de ontwikkelingen op het gebied van e-commerce bij te kunnen houden, moet je webshop staan als een huis. Digitaal, maar ook qua strategie. Hoe krijg je dat voor elkaar? Zes tips van Redkiwi voor B2B-ondernemers die meer succes willen halen met hun webshop.
Een goede businesscase als basis
Om te beginnen: zorg dat je altijd met de juiste getallen te werkt. Het is verleidelijk, maar kijk niet alleen naar mogelijke omzetstijgingen. De totaal mogelijke kostenreductie is vaak veel groter dan je zou verwachten, dus het is ook interessant om foutmarges naar beneden te halen. Foutmarges ontstaan makkelijk. Bijvoorbeeld doordat mensen orderaantallen of productnummers verkeerd noteren.
Advies: Voorkom miscommunicatie en automatiseer orderprocessen.
Heldere prijsstructuren
6% korting bij een bestelling van meer dan 200 producten X, en 10% korting bij meer dan 800 eenheden Y, enzovoort. Het is een arbeidsintensieve klus als je je webshop zo wilt inrichten. Daar hangt dus een prijskaartje aan.
Advies: Geef klanten een bepaald kortingspercentage over de gehele rekening. Dat scheelt inrichtings- en beheerkosten.
Up-to-date design
Qua design en gebruikersgemak kunnen de meeste B2B commerce webshops nog een enorme slag maken. Het is niet slim om hier te lang mee te wachten, want een verouderd design wekt minder vertrouwen dan een fris en eigentijds design.
Advies: Verleid de bezoeker om terug te komen. Zorg voor een gebruiksvriendelijke webshop met een aantrekkelijk design. Investeer ongeveer elke vijf jaar in een nieuwe webshop.
Vindbaar in de zoekmachines
Om maximaal resultaat te halen met je webshop, moet je goed vindbaar zijn in de zoekmachines. Ben je ‘onzichtbaar’? Dan loop je geheid offerteaanvragen, bestellingen, herhaalbestellingen en ingevulde contactformulieren mis.
Advies: Investeer in SEO, e-mailmarketing en socialmediacampagnes. Online marketingcampagens op basis van een doordacht stappenplan verdienen zich doorgaans dubbel en dwars terug.
Samenwerken met de klant
Succesvolle webshops halen een groot deel van de omzet uit herhaalbestellingen van vaste – tevreden – klanten. Het is dus altijd goed om te weten wat de klant vandaag nodig heeft En straks. En volgend jaar.
Advies: Onderhoud het contact met klanten en inventariseer wensen voor de korte en lange termijn. En uiteraard: gebruik deze informatie ook!
Stap voor stap
Het is makkelijk om je te verliezen in allerlei ideeën en plannen voor een webshop, maar door alles meteen aan het begin te realiseren, maak je vaak onnodige kosten.
Advies: Gefaseerd denken. Bepaal stap voor stap wat er nodig is. Kijk goed wat het CMS van de webshop al biedt en welke techniek er eventueel later nog kan worden toegevoegd.
Redkiwi zet de turbo erop
Wil je vooruit met je webshop? Of wil je een webshop beginnen en een vliegende start maken? Wij hebben de expertise in huis. We adviseren en begeleiden je graag. Van businesscase, tot ontwerp, tot bouw, tot strategie, tot online marketing. Neem gerust even contact met ons op en vraag het ons!
Of: lees meer in het artikel dat we schreven voor Frankwatching.