5 e-commerce inzichten voor de feestdagen

Het is tijd om je voor te bereiden op de mooiste tijd van het jaar: de feestdagen. Na een onverwacht jaar en een enorme groei in e-commerce wilt iedereen profiteren van dit seizoen. De feestdagen zijn altijd goed geweest voor zowel merken als online shoppers. Het levert voor vele e-commerce merken namelijk de hoogste verkopen van het jaar op. Nu al inspelen op de komende feestdagen is daarom verstandig.

Lees verder

Maar succesvol dit seizoen doorstaan vereist veel meer dan enkel je online aanwezigheid. Om te kunnen concurreren tijdens een van de drukste en meest ongekende seizoenen tot nu toe, moeten merken zinvolle relaties bouwen met consumenten, gepersonaliseerde ervaringen bieden en extra gemak bieden.

Dit jaar staan retailers voor nieuwe en onbekende uitdagingen. Hieronder een paar factoren om in gedachten te houden:

  • Het klantgedrag is tijdens de pandemie enorm veranderd en de verwachtingen zijn gestegen. 
  • Duurzaamheid en transparantie staan voorop bij Gen-Z en millennial-shoppers die steeds meer koopkracht hebben. 
  • De e-commerce industrie maakte tijdens de pandemie een transformatie door die je normaal bij de komende vijf jaar zou verwachten. Dit betekent dat technologieën zoals voice-shopping, AI en machine learning niet langer nice-to-have’s zijn maar eerder als cruciaal worden gezien in het faciliteren van een naadloze klantervaring.

In dit artikel benoemen wij 5 inzichten die gelden voor de feestdagen van 2020.

1. E-commerce zal verder groeien en blijven groeien.

Het leven van consumenten veranderde drastisch in maart 2020. Sinds de pandemie en de lock-down steeg de e-commerceverkoop direct. De pandemie heeft ervoor gezorgd dat veel organisaties in een versnelde online groei zijn gekomen. Daardoor zal het grootste gedeelte van hun activiteiten online uitgevoerd worden en de cijfers onderbouwen dat. Er wordt 59% meer uitgegeven aan online shopping t.o.v. 2019. Dit wetende, hoe zal het e-commerce landschap er uit zien in de drukste maanden van het jaar? En hoe ziet specifiek jouw e-commerce omgeving er dan uit?

2. Aankopen via mobiel en sociale kanalen zullen aan populariteit winnen.

Social commerce en authenticiteit op sociale media spelen een grote rol in het converteren van consumenten in elke fase van de reis. Zo kan je als organisatie kijken naar afrekenen via Instagram en Facebook shops om een betere en meer optimale klantervaring bieden. 

Sociale media hebben namelijk veel invloed op de consument. 37% van de consumenten laten zich, blijkt uit het Klant van de Toekomst-rapport, inspireren via social media voordat ze iets kopen. Vooral voor Gen-Z, met niet 37% maar 47%, is dit heel belangrijk.

3. Unieke, experience-driven commerce leidt tot meer conversies.

Je hebt dit waarschijnlijk al eerder gehoord, maar innovatieve merken proberen constant verbinding te maken met klanten, zowel online als offline. Door een ervaring rond je producten te creëren, kunnen klanten jouw merk onthouden en later terugkeren voor meer aankopen. 

Zeker rond de feestdagen zijn mensen op zoek naar wat meer ‘magie’ als het op hun ervaring aankomt. Dus het aanbieden van een unieke ervaring zal jouw doelgroep over de streep halen om bij jou te kopen. 

Overweeg bijvoorbeeld een online pop-up store waar bepaalde producten slechts een beperkte tijd beschikbaar zijn. Je kan hier dan ook nieuwe producten, speciale aanbiedingen of kerstcadeaus voor de last-minute shoppers toevoegen. Of overweeg eens je microcopy onder de loep te nemen, ook daar kan je mensen net iets meer bieden dan de standaard zinsneden.

4. Retailers worden slimmer omtrent online en offline connectiviteit.

Enkele jaren geleden hield iedereen het voor onmogelijk om een multi-touch klantreis in te richten. Als een klant interactie heeft gehad met je merk op sociale media voordat hij de fysieke winkel binnenstapte was er geen manier om dat contactpunt te identificeren en op basis daarvan marketingactiviteiten te lanceren. 

Online naar offline trackingtools hebben dat veranderd. Retailers zullen dat zeker gebruiken in hun strategie voor de feestdagen, zeker nu fysieke locaties steeds meer als ophaalpunten worden gebruikt. 

Eenvoudig gezegd, online-naar-offline-tracking laat zien wie je Facebook- of Instagram-advertentie heeft gezien en / of erop heeft geklikt en vervolgens een aankoop heeft gedaan in de winkel. Als je over de technische vaardigheden, de juiste kennis en de tijd beschikt om het bijhouden van conversies inzichtelijk te maken, zal het werken. Of je het nu zelf doet of een marketingpartner inhuurt om te helpen, je kunt jouw marketinguitgaven beter dan ooit volgen en optimaliseren.

5. Gerichte campagnes krijgen de voorkeur boven een one-size-fits-all aanpak.

Toen e-commerce opkwam als een alternatief voor fysiek winkelen, probeerden merken snel zoveel mogelijk klanten te bereiken met marketingtactieken zoals direct mail, e-mailmarketing, promoties en betaalde advertenties.

Toen de budgetten kleiner en de klanten slimmer werden, gingen merken over op het gebruik van minder algemene campagnes en meer op maat gemaakte benaderingen en advertenties – en de huidige technologie maakt dat gemakkelijker.

Merken zullen tijdens de feestdagen hun op maat gemaakte en gerichte benaderingen via elk aspect van marketing verdubbelen om klanten te bereiken. Wil je meer weten over advertising in de drukste maanden van het jaar? Download hier de presentatie van ons webinar.

Conclusie

Zorg ervoor dat alle campagnes en ideeën voor je webshop gepland zijn voor de feestdagen. Zo bereid je namelijk je merk voor op een succesvollere periode. Doe je dit niet dan loop je naar verwachting flinke inkomsten mis. Door eerder te plannen, te experimenteren en te leren en naar deze nieuwe benaderingen te kijken, kunnen merken elk doel voor de feestdagen behalen.

Wil jij de volgende stappen zetten met e-commerce?

Gijs helpt je graag verder

Wij gebruiken deze gegevens alleen om contact met je op te nemen, niet voor advertentiedoeleinden. De gegevens worden maximaal 3 maanden bewaard.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Bel Gijs

E-commerce consultant
010 281 96 33
bitter@redkiwi.nl
Gijs Bitter