Je SEO positie verhogen? Met deze 5 tips kun je direct aan de slag!

Kiwi Bytes! In deze rubriek delen wij onze tips, kennis en ervaring over verschillende onderwerpen uit de digitale wereld. Want hoe snel de ontwikkelingen in onze branche ook gaan, er is altijd tijd voor een Kiwi Byte.

Lees verder

5 tips waarbij je nu aan je SEO positie kunt werken

Door je te focussen op je SEO strategie, kun je ervoor zorgen dat je merk er sterker voor staat als we straks weer uit deze crisis zijn gekomen. Dat is misschien makkelijker gezegd dan gedaan, want waar moet je nu beginnen? 

In deze Byte helpen we je graag op weg; met deze 5 SEO tips kun je direct aan de slag!

1. Verdiep je in de mogelijkheden van ‘Google Mijn Bedrijf’

Google Mijn Bedrijf is meer dan alleen je bedrijfsnaam claimen. Juist nu kun je je gaan verdiepen in de mogelijkheden van deze gratis dienst. 

Maak de gegevens van je bedrijf die hier benoemd worden actueel. Wanneer je dit doet, weten je klanten waar zij aan toe zijn. Bovendien zal Google je input waarderen en je belonen door je hoger te ranken. Naast het actueel maken van je openingstijden, kun je ook:

  • Berichten posten en (online) evenementen aanmaken. 
  • Producten (of productgroepen) in de spotlight zetten.
  • Reviews verzamelen.
  • Regelmatig een nieuwe foto via je Google Mijn Bedrijf plaatsen. 
  • Reageren op vragen van, mogelijk nieuwe, klanten. (Google vindt het fijn als je snel reageert op binnenkomende vragen. Wil je een melding van nieuwe vragen ontvangen? Download de app en ontvang een pushbericht.) 
  • Statistieken bekijken van het klikgedrag van dit onderdeel in de zoekresultaten. 

Google blijft de Google Mijn Bedrijf dienst vernieuwen. Zo zijn pas de ‘productcategorieën’ toegevoegd en zal eind 2020 een badge worden toegevoegd voor de top vijf procent bedrijven binnen een categorie.

2. Werk aan je belangrijkste pagina’s

Het is verstandig om goed te kijken naar je belangrijkste pagina’s. Hoeveel organisch verkeer krijgen deze pagina’s per maand? Ben je hier tevreden over? Staan je resultaten in je top 10? Zo niet, dan is er werk aan de winkel. 

Doe per pagina een kleine keyword research. Dit kun je bijvoorbeeld doen via Google Trends of gebruik de keyword planner van Google Ads. Bepaal of je wellicht pagina’s moet herschrijven zodat ze sneller naar voren komen. Steek tijdens je onderzoek ook tijd in zogenaamde ‘longtail searches’. Door bijvoorbeeld een H2 kop toe te voegen, waar een veel gezochte vraag in voorkomt, zal deze sneller boven komen drijven. 

3. Werp een frisse blik op je metateksten

De metadata is een soort uithangbord van je website in Google, Bing, DuckDuckGo of een andere zoekmachine. Wanneer heb je hier voor het laatst naar gekeken? Waarschijnlijk toen je de pagina hebt aangemaakt. Als dat 2 of meer jaar geleden is, dan is het slim om deze aan te passen. 

De wereld verandert continu en daarmee ook het zoekgedrag van mensen. Zorg er dus voor dat je de metadata van je belangrijkste pagina’s af en toe checkt. Passen deze nog bij de zoekbehoefte van jouw doelgroep? De kans is groot dat deze teksten een update kunnen gebruiken.

4. Voeg structured data toe aan je website

Structured data zorgt ervoor dat zoekbots jouw website sneller en beter kunnen lezen. Daarnaast zorgen bepaalde delen van deze data ervoor dat je meer features krijgt in de zoekmachines. Voorbeelden hiervan zijn 

  • Beoordelingen, per product (let op, je kunt dus niet meer gebruik maken van algemene beoordeling van je site!). Deze komen naar voren als rich result in Google. Dit zijn uitgebreide resultaten, die naast de titel, url en samenvatting van een pagina in de organische zoekresultaten verschijnen.
  • Data voor FAQ. Ook een vorm van rich result waardoor de vragen en antwoorden mooi worden weergegeven in de zoekresultaten. 
  • Organisatiedetails. Voeg deze aan elke pagina toe zodat een zoekbot deze snel herkent. 
  • Data voor producten. Voeg productdetails toe als productomschrijving, prijs etcetera

Een groot bijkomend voordeel van het implementeren van structured data bij producten is dat de kans groot is dat jouw product ook toegevoegd wordt in het gratis shopping gedeelte van SERP (een nieuwe feature van Google). Deze is te vinden onder de betaalde shopping resultaten. 

Er zijn heel veel soorten structured data. Een overzicht kun je terugvinden op de website van schema.org. Kom je er niet uit, neem gerust contact met ons op. Wij helpen je graag verder.

5. Kijk alvast vooruit naar Q3 en Q4

Wellicht heb je het momenteel wat rustiger, neem dan vast de tijd om vooruit te denken over content voor Q3 en Q4. Wat heb je afgelopen jaar geschreven en waar ben je niet aan toegekomen? Denk hierbij ook alvast aan content voor inhakers, bijvoorbeeld voor Black Friday. Heb je al een pagina gemaakt voor Black Friday acties? Zo niet, zorg dat je eind oktober deze pagina sowieso gevuld hebt, zodat hij direct naar boven komt zodra mensen hierop gaan zoeken.

Tip!

Je hoeft je actie niet direct te laten zien, een ‘coming soon’ of andere teaser is al voldoende. Daarnaast hoeft de pagina nog niet in de structuur van je website naar voren te komen. Hij kan verborgen blijven totdat je de actie gaat verspreiden via social media of een e-mailcampagne. 

 

Naast SEO kun je nu ook meer tijd stoppen in advertising om je doelgroep te bereiken. Weten wat er allemaal mogelijk is en hoe je online campagnes aanpakt? Pak een lekkere kop thee en bekijk op je gemak het webinar van Digital Marketing Strateeg Martijn Baart over Online Advertising.

Meer weten over SEO?

Specialist Danielle helpt je graag verder

Wij gebruiken deze gegevens alleen om contact met je op te nemen, niet voor advertentiedoeleinden. De gegevens worden maximaal 3 maanden bewaard.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Bel Danielle

Digital marketing consultant
010 281 96 33
vanwinden@redkiwi.nl
Danielle van Winden