5 tips voor succesvolle social content

Kiwi Bytes! In deze rubriek delen wij onze tips, kennis en ervaring over verschillende onderwerpen uit de digitale wereld. Want hoe snel de ontwikkelingen in onze branche ook gaan, er is altijd tijd voor een Kiwi Byte.

Lees verder

Succesvol op social

Ontwikkelingen op social gaan razendsnel. TikTok is niet meer weg te denken en platformen als Instagram, Snapchat, LinkedIn en Facebook ontwikkelen serieuze engagement platformen. Op elk kanaal plaats je content die past bij de doelgroep van dat kanaal. De manier waarop content geconsumeerd wordt verschilt daarom sterk per kanaal. Wil je aan een succesvolle contentstrategie op social werken? Volg dan deze vijf tips! 

In deze Kiwi Byte geven wij 5 tips voor het maken van succesvolle social posts.

Tips

Het lijkt eenvoudig, een succesvolle post, maar de truc is dat het gaat om relevantie. De uitdaging van social media is relevantie creëren in een wereld van eindeloze tijdslijnen. Durf te experimenteren met je content, je boodschap, je beeld en je doelgroep. Kijk eens naar de dag waarop je post of het tijdstip waarop je dat doet. Denk aan de beschrijving van je post en je hashtags en houd vol! Het is een mix & match van onderdelen totdat je de juiste lijn te pakken hebt. Hoe meer tips je weet af te tikken, hoe dichter je bij je doel komt.

#1 - Shareable assets

Je wilt natuurlijk dat je content aansluit bij je doelgroep. Dat wilt het platform vaak ook. De meeste algoritmes van social media kanalen kijken naar de deelbaarheid van een post. Niet als in een rekensom, maar je wilt dat je post verspreid wordt door jouw klanten, jouw doelgroep. Emotie werkt. Emotie verbindt. Plezier of humor is een hele sterke emotie. Als je met humor de juiste snaar weet te raken kan het snel gaan. Verwerk de humor ook in je beeld en niet alleen in de tekst. Doe je dit goed dan heb je een winnaar. 

Bol.com en Hema zijn, volgens ons, toch wel de echte koplopers. In de posts hieronder kan je zien waarom.

#2 - Relevantie

Maak content over relevante onderwerpen voor je volgers/doelgroep. Als je content maakt die niet interessant is voor je doelgroep, wordt je boodschap gewoonweg genegeerd. Er zijn genoeg alternatieve tijdsbestedingen die wél interessant zijn. 

Laatst plaatste wij een PDF ‘Digital Marketing Highlights’ op LinkedIn, relevant voor alle marketeers die met digital te maken hebben. Deze post bereikte een engagement rate van 19% en een CTR van 15%. Een relevant onderwerp op het juiste moment bij de juiste doelgroep.

#3 - Actualiteit

De dag van …, feitjes, tips en weetjes doen het altijd goed. Actualiteit is heel breed maar een gevaar ligt op de loer. Zorg ervoor dat je trouw blijft aan je eigen merkwaarden. Speel niet in op een actualiteit die niet past bij je bedrijf. 

 

De KLM doet dit altijd zeer goed. Mooi voorbeeld is hoe de KLM met een tweet inspeelt op de actualiteit en de Keukenhof in het zonnetje weet te zetten. Dit alles in tijden waar de Keukenhof door Corona haar deuren moest sluiten maar dit jaar virtueel open ging. 

Zorg voor een goede contentkalender en content planning. Op die manier creëer je een ‘always-on’ zichtbaarheid onder de doelgroep. Zie je dat er een gat zit in je planning, kun je wellicht van te voren al nadenken over de invulling en toch actueel blijven als je weet dat er bijvoorbeeld een bijzonder (feestdag) aan zit te komen.

#4 - Interactief

Je doelgroep moet niet alleen kunnen reageren op je content maar laat ze ook eens meedenken. Je wilt namelijk niet alleen maar informatie zenden, maar stel een vraag of leg een keuze voor, post een statement en vraag aan je volgers wat zij ervan vinden. Dit levert ook waardevolle inzichten en gebruikersfeedback op. 

De ‘Maak ‘t of Kraak ‘t’ van Radio 538 is hier bijvoorbeeld een onwijs goed voorbeeld van. In Maak ‘t of Kraak ‘t kunnen 538-luisteraars zelf bepalen of een track vaker gedraaid moet worden of niet!

#5 - Niet kopiëren

Wees onderscheidend. Kopiëren en plakken heeft geen zin. Kies een andere benadering dan je conculega’s. Zoek naar de content gaps en maak de post menselijk. Social media is gebaseerd op de behoeften, verwachtingen en eigenschappen van mensen. Speel daar op een unieke manier op in. 

Je ziet bijvoorbeeld de negativiteit omtrent Rumag na een uitzending ‘Zondag met Lubach’. Het leidde zelfs tot het opstappen van de topman van het bedrijf. Naar zeggen werden de teksten van Rumag vertaald en gekopieerd van het internet. Dit toont aan dat het eventueel kopiëren van content grote gevolgen kan hebben.

Tot slot

Weet je niet waar je moet beginnen of op welk kanaal je moet beginnen? Wil je hulp bij het vormen van jouw social media strategie? Weet je nog niet waar je doelgroep zich bevindt? Neem dan contact op met Martijn. Hij helpt je graag verder met ons team van digital marketing specialisten.

Succesvol social media inzetten?

Martijn helpt je graag verder

Wij gebruiken deze gegevens alleen om contact met je op te nemen, niet voor advertentiedoeleinden. De gegevens worden maximaal 3 maanden bewaard.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Bel Martijn

Digital marketing strateeg
010 281 96 33
baart@redkiwi.nl
Martijn Baart