Met deze 5 tips richt jij je Analytics eenvoudig in.

Kiwi Bytes! In deze rubriek delen wij onze tips, kennis en ervaring over verschillende onderwerpen uit de digitale wereld. Want hoe snel de ontwikkelingen in onze branche ook gaan, er is altijd tijd voor een Kiwi Byte.

Lees verder

Een goed ingerichte Analytics in 5 stappen!

Je nieuwe website of webshop gaat live, dat is al een hele mooie reden om een feestje te vieren. Maar wanneer kun je nu echt tevreden zijn? Hoe ga je het succes van je digitale platform meetbaar en inzichtelijk te maken? Het begint met een goed ingerichte Analytics-omgeving. 

In deze Byte geven wij 5 basistips om je analytics eenvoudig en succesvol in te richten.

Tips!

1. Kies de juiste weergave.

Belangrijk bij het inrichten van Analytics is dat je zorgt voor een goede werkomgeving. Het instellen van verschillende weergaven (views) helpt je daar al bij. Zo maken wij bij het opleveren van een website altijd drie weergaven: een weergave met alle originele/ruwe data, een weergave waarin je eigen IP adres wordt uitgefilterd (wel zo eerlijk) en een test-weergave zodat je eventuele aanpassingen eerst kunt testen.


2. Stel doelen in.

Wellicht heb je ze nog niet bepaald, maar het stellen van doelen is makkelijker dan je denkt. Zo kun je in Google Analytics heel simpel vooraf gedefinieerde doelen instellen voor je website vanuit de accountinstellingen. Bijvoorbeeld het bezoek van een bepaalde pagina, het klikken op bepaalde buttons zoals contact, of het invullen van een formulier kunnen doelen zijn die je wilt meten. 


3. Koppel Search Console.


De volgende stap is heel belangrijk; koppel Google Search Console aan je Google Analytics. Met Google Search Console krijg je inzicht in het zoekgedrag op Google. Door dit te koppelen aan je Google Analytics account kun je gemakkelijk het zoekverkeer naar én op je website in kaart brengen. Dit geldt voor zowel het zoekgedrag van bezoekers die via een zoekmachine zoeken als het zoekgedrag op je eigen website. Wel zo handig, want zo weet je hoe mensen op de website zoeken.


4. Voeg Annotaties toe. 

Met annotaties kun je een opmerking plaatsen in de timeline van Google Analytics. Is je nieuwe site bijvoorbeeld net live gegaan? Of heb je een grote campagne gelanceerd? Dan kun je dat in een annotatie in het systeem toevoegen. Hierdoor kun je eenvoudig prestaties terugzien en een piek in het verkeer of in de conversies achterhalen. 


5. Voor gevorderden: activeer de Advanced E-commerce module.

Heb je naast je platform ook een webshop / e-commerce omgeving? Dan is de Advanced E-commerce module van Google Analytics absoluut een must! Deze module is namelijk gratis te activeren en geeft net even wat meer inzicht dan je normale doelen. Wanneer je bijvoorbeeld als doel hebt ingesteld welke pagina’s worden bezocht, kan de Advanced E-commerce module je veel gerichter vertellen welke stappen de bezoekers in het aankoopproces hebben doorlopen en wanneer ze zijn uitgestapt. Ook geeft deze module inzicht in de daadwerkelijke opbrengsten.

Wanneer je aan de slag gaat en je past deze tips toe zal jouw Analytics direct bruikbaar zijn. Je kunt je platform beter monitoren en optimaliseren. Wij wensen jou veel succes met de inrichting van je Analytics!

Meer weten over Analytics?

Martijn helpt je graag verder.

Wij gebruiken deze gegevens alleen om contact met je op te nemen, niet voor advertentiedoeleinden. De gegevens worden maximaal 3 maanden bewaard.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Bel Martijn

Digital marketing strateeg
010 281 96 33
baart@redkiwi.nl
Martijn Baart