Met deze 7 SEO do’s en don’ts boost je jouw productpagina.

Hoe goed leesbaar zijn de categorie-, content- en productpagina’s in jouw e-commerce omgeving nu eigenlijk? Dan heb ik het in dit geval niet over toegankelijkheid, maar des te meer over de leesbaarheid voor zoekmachines. Dat is wat SEO marketing onder andere realiseert; een beter leesbaar e-commerce platform voor zoekmachines. Daarom gaan wij in dit artikel specifiek in op de 7 do’s & don’ts van SEO voor jouw belangrijkste e-commerce pagina’s, namelijk de productpagina’s.

Lees verder
Nr. 1

Do: Voeg structured data toe aan je productpagina's.

Productinformatie, het is de bedoeling dat deze informatie zo compleet mogelijk is. Denk hierbij aan merknaam, wel of niet op voorraad, prijs, de afbeelding, maat, kleur, etc. Dit zijn allemaal voorbeelden van structured data. Daarnaast zijn er ook andere structured data die je kunt toevoegen:

  • Breadcrumbs. Deze worden dan als rich results toegevoegd aan de SERP (zoekmachine resultaten pagina).
  • Reviews per product. 

Note: gebruik niet de verkeerde structured data in een pagina! Deze worden namelijk verwijderd en kan ervoor zorgen dat de rich results helemaal niet getoond worden. Ook niet de data die wel goed is. Dus voeg niet als review op je productpagina je algehele site review toe, maar specifiek de reviews van dat product.

Weet je niet zeker wat de mogelijkheden zijn? Overleg met Gijs of Danielle wat past bij jouw organisatie/website.

Nr. 2

Don’t: title-tags en meta beschrijvingen automatiseren.

Het klinkt erg verleidelijk om je title-tags en meta descriptions te automatiseren, doe het niet! Ze zijn namelijk van groot belang bij het optimaliseren van productpagina’s. Zorg dat elk product een unieke titel en description heeft! Neem hierin details op, zoals:

  • Het merk van het product.
  • De naam van het product.
  • Het modelnummer.
  • Andere belangrijke informatie uit de voorbeelden van je structured data.
  • Call to action; dit leidt namelijk tot een hogere Click Through Rate!

Neem ook geen product beschrijvingen 1-op-1 over van andere websites die hetzelfde product hebben. Zeker niet van waar je het product vandaan hebt. Deze zijn namelijk niet geschreven met het keyword onderzoek voor jouw e-commerce omgeving in het achterhoofd. Daarnaast ben je dan natuurlijk niet onderscheidend t.o.v. je concurrent. 

Heb je op je webshop voornamelijk automatisch gegenereerde titel-tags en meta beschrijvingen? Begin dan met het herschrijven bij de pagina’s die in potentie het meeste organische zoekverkeer kunnen krijgen. Dus bij pagina’s met keywords met het hoogste zoekvolume. 

Nr. 3

Do: koppel je FAQ’s aan producten.

De meeste categorie- en productpagina’s bevatten vooral productinformatie en hebben geen sectie met veelgestelde vragen. Een gemiste kans! Stel, ik heb een vraag over het product en kan zo snel in de omschrijving het antwoord niet vinden. De FAQ sectie is vaak weggestopt en is ook niet het eerste waar men gaat zoeken voor het antwoord op de brandende vraag. 

Wanneer je op de productpagina een FAQ-sectie toont met antwoorden op vragen die gebruikers vaak stellen, kunnen (toekomstige) klanten gemakkelijk de informatie vinden waar zij naar op zoek zijn. Je kunt ze misschien met jouw antwoorden net over de streep trekken om het product wel aan te schaffen. 

Daarnaast is er een bijkomend voordeel, het zal ook verlichting geven op de telefonische klantenservice of chat als je je e-commerce omgeving op deze manier inricht.

Nr. 4

Don’t: verwijderen van je seizoen pagina's (landingspagina’s).

Je kent het wel. Je maakt een mooie campagnepagina vol met Sinterklaas of Kerst producten. Hetzelfde geldt voor je Black Friday pagina. Na de campagneperiode is deze eigenlijk niet meer nodig. Helaas zie ik heel vaak dat deze pagina’s op concept gezet of offline gehaald worden. Aan de ene kant logisch, aangezien een groot deel van het jaar er geen bezoek zal zijn op deze pagina. Het nadeel is dat al de opgebouwde rankings, traffic dan ook verdwijnen! Ook als je ze (tijdelijk) redirect naar een nieuwe pagina. 

Wat kun je wel doen op je SEO waarde te behouden? De content op de pagina aanpassen. 

  • Verwijzen naar een andere actiepagina. Denk aan de sales pagina of de pagina met de lentecollectie. Dit laatste is wel een uitdaging, aangezien je dan wel elk seizoen dit op alle seizoens pagina’s moet aanpassen. 
  • Een productfeed tonen met artikelen die in de sale zijn. 
  • Inschrijven voor de nieuwsbrief. 

Naast bovenstaande opties zijn er nog veel meer mogelijkheden om je klanten over te halen om in jouw shop te blijven en (uiteindelijk) producten te kopen.

Nr. 5

Don’t: verwijderen van producten die niet meer leverbaar zijn.

Het gebeurt soms; een goedlopend product wordt niet meer geleverd of is (tijdelijk) niet meer op voorraad. Zeker wanneer de signalen erg sterk zijn dat het product niet meer terug op voorraad komt, is het verleidelijk om de pagina offline te halen. Maar weet je dit zeker? Zeker wanneer het product een hoge ranking heeft in de zoekmachines of maandelijks aardig wat verkeer krijgt, is het niet slim om de pagina direct offline te halen. Er zijn namelijk alternatieven: 

  • Geef duidelijk aan dat het product momenteel niet op voorraad is. Voeg een optie voor de klant toe om via de mail op de hoogte te blijven, mocht het product weer op voorraad zijn. Gegarandeerd dat deze mail conversies gaat opleveren als het product weer op voorraad is!
  • Toon alternatieven voor het product. 

Als je dit op een goede manier weergeeft en inzet krijg je direct een hoop verkoopkansen erbij.

Nr. 6

Do: gebruik high-quality video en afbeeldingen.

Het nadeel van online shoppen is dat je het product niet kunt vasthouden of van alle kanten kunt bekijken. Afbeeldingen en video’s met hoge kwaliteit kunnen die kloof overbruggen door (toekomstige) klant de informatie te bieden die ze nodig hebben om vertrouwen te hebben in hun aankopen. Door middel van een plugin kun je 360 graden om het product ‘heen lopen’ en kun je alle kanten van dat product goed bekijken. Handig wanneer je toch echt eens naast die toekomstige bakfiets of bank wilt staan.

Denk hierbij ook aan het toevoegen van bijvoorbeeld video’s die veel gestelde vragen beantwoorden of een video met een klant waar hij/zij vragen beantwoord. Bestaat het product uit meerdere onderdelen, denk bijvoorbeeld aan een gereedschapskist met inhoud, zorg ook voor een afbeelding waarbij alle onderdelen afzonderlijk zichtbaar zijn.

Nr. 7

Don’t: de kansen voor interne- en externe linkbuilding missen.

Tijdens het bouwen van een e-commerce platform wordt er vooral aandacht besteed aan links vanaf de homepage en categoriepagina’s, maar worden hierin de productpagina’s vaak overgeslagen. Hierin liggen juist veel kansen aangezien deze pagina’s vaak hoog scoren voor longtail-zoekwoorden die een hoge koopintentie hebben. Kijk bij het optimaliseren van de productpagina dus zeker naar kansen voor interne linkbuilding. Dit kun je simpelweg al doen door een carrousel met ‘vergelijkbare producten’ toe te voegen aan de productpagina. 

Ga daarnaast ook aan de slag met externe linkbuilding. Je kunt bijvoorbeeld vrij eenvoudig backlinks naar je productpagina verzamelen door middel van een always-on social media-strategie. Wil je hier meer over weten? Neem contact op met Martijn.

SEO beter toepassen op jouw productpagina's?

Danielle helpt je graag verder

Wij gebruiken deze gegevens alleen om contact met je op te nemen, niet voor advertentiedoeleinden. De gegevens worden maximaal 3 maanden bewaard.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Bel Danielle

Digital marketing consultant
010 281 96 33
vanwinden@redkiwi.nl
Danielle van Winden