Het belang van het valideren van aannames voor jouw business

Is een oplossing wellicht niet helemaal waar jouw klant op zit te wachten? Misschien zijn niet alle aannames getoetst tijdens de discovery phase. Dit kan gevolgen hebben die je liever voorkomt…

Is het doen van aannames gevaarlijk? Ons eerlijke antwoord? Soms. Namelijk wanneer je altijd gelijk wilt hebben. Door aannames te valideren kan je er dus achter komen dat wat je denkt niet per se overeenkomt met de werkelijkheid. Dat is vervelend, maar het biedt juist mooie kansen. Wanneer je die kansen laat liggen, omdat de werkelijkheid niet gelijk staat aan jouw aannames – en je dus bij jouw aannames blijft – helpt dat je niet om je groei te versnellen.

Lees verder

Gebruik jouw aannames als startpunt en ga vanuit hier aan de slag met User Testing. Wees subjectief. Het is belangrijk om te onthouden dat je een keuze maakt voor heel veel mensen, terwijl jij maar één persoon bent, of binnen jouw organisatie een klein team de beslissingen maakt. Gooi geen geld en tijd in de prullenbak door vanuit jouw eigen beleving te besluiten wat jouw klant nodig heeft. Maak in plaats daarvan een ontwerp waarvan je weet dat het voldoet aan de behoeftes van jouw doelgroep.

Wat betekent aannames valideren en hoe doe je het?

Wanneer je aan de slag gaat met het valideren van het belang van jouw concept of idee, wil je dat toetsen bij jouw eindgebruiker. Door van tevoren te bepalen wat voor jouw organisatie belangrijk is kun je gericht experimenteren. Kom je er door te toetsen achter dat 80 van de 100 mensen jouw idee interessant vinden, dan ga je daarmee verder. Is dat niet zo? Dan begin je opnieuw.

Jouw startpunt is tevens niet zomaar een aanname, wij raden aan de grootste aanname die je hebt te gebruiken als springplank. Vanuit daar bepaal je of deze aanname een make it or break it moment is, wat vervolgens de toon zet voor de rest van jouw keuzes en als basis voor User Testing. Dit kan bijvoorbeeld betrekking hebben op het gratis aanbieden van een dienst, wat getoetst wordt door te vragen of mensen er geld voor over hebben. Is het antwoord nee? Dan weet je dat gratis the way to go is.

Meer weten over de do’s en don’ts? Lees dan hoe je experimenteert en leert.

User Testing

Ga je de goede kant op? Ja? Nee? Door aannames te valideren beantwoord je deze vraag met gemak. Toetsen geeft namelijk inzichten waar je écht iets aan hebt. Zoek het dialoog op. Dit kan door een interview te houden met een (potentiële) klant. Verleg de perceptie van hoe jij wilt dat iets werkt naar hoe jouw klant dit ervaart én hoe deze klant jouw product of dienst het liefst gebruikt. Stel vragen als: hoe komt mijn website over? Is informatie makkelijk vindbaar? Klopt hetgeen wat ik denk over de gebruiksvriendelijkheid? Wat kan er beter?

Doe dus niet alleen kwantitatief onderzoek, maar ook kwalitatief. Alleen analyseren vanuit jouw data of het aantal gebruikers-klikken is niet genoeg. Beantwoord ‘waarom’. Dát is interessant, daarmee kun je daadwerkelijk valideren.

Optimalisatie van de techniek

Na User Testing ga je aan de slag met het uitvoeren van een A/B test. Het doel wat je voor ogen hebt zet je uit voor een specifieke periode. Binnen deze periode test je optie A (de versie van jouw ontwerp zonder aanpassingen) en optie B (de versie mét aanpassingen op basis van de User Testing resultaten). Je bekijkt welke optie betere resultaten oplevert. Komt optie B het beste uit de verf? Dan ga je de aanpassingen definitief doorvoeren. A/B testen is als het ware naast een validatie techniek ook een conversie optimalisatie techniek.

Hoe het valideren van aannames jouw business helpt

Je wilt natuurlijk relevant zijn voor jouw eindgebruikers. Dit doe je door een strak ontworpen website neer te zetten die ook nog eens gemakkelijk is om te gebruiken, waarop doelgerichte en informatieve content te vinden is. Je ontzorgt jouw doelgroep terwijl je ze tegelijkertijd precies biedt waar ze naar op zoek zijn. Het draait om waarde toevoegen, om de User Experience.

Optimaliseren is pas van waarde wanneer je een website, een klantportaal, enzovoorts, laat aansluiten op de behoeftes van de eindgebruiker. Vanuit ons standpunt draait het om hetgeen wat we creëren of aanpassen te laten aansluiten op de strategie en visie van jouw bedrijf, wat zich vervolgens doorvertaald naar de wensen van jouw doelgroep.

Doelen behalen

Door aannames te valideren kun je sneller aan de slag met het ontwerpen van een digitaal platform waarmee je gemakkelijker jouw doelen behaalt. Je maakt namelijk iets van gevalideerde waarde omdat je het van tevoren hebt getoetst en het dus past bij je doelgroep.

Daarnaast kun je jouw time to market verkleinen. Door sneller een ontwerp te maken waarvan je weet dat het effect wenselijk is, bouw je een digitaal platform met daadwerkelijk gewicht. Dit is beter dan een hele draak in elkaar knutselen die maar weinig oplevert. Met gevalideerde aannames voorkom je zoveel mogelijk knippen en plakken.

Een andere bijkomstigheid is dat je door aannames valideren draagvlak creëert. Je betrekt je gebruikers en stakeholders in jouw ontwikkelproces, waardoor mensen zich meer betrokken voelen bij jouw organisatie. De band die je dan schept kan op zichzelf staand ook een doel zijn.

In 5 stappen jouw aannames valideren

Het valideren van aannames middels bijvoorbeeld User Testing kan kostbare tijd in beslag nemen. Daarom is het handig om een externe partij in te schakelen die het proces gedeeltelijk uit handen neemt en daarnaast jouw aandeel gemakkelijk en hapklaar maakt. Wij helpen je graag verder. Hoe we dat doen? Volgens onderstaand stappenplan:

Stap 1: Doelstellingen bepalen

We beginnen met het verduidelijken van de context van de problemen en/of aannames. We stellen de vraag: wat wil je bereiken? Ook bepalen we (samen) jouw doelgroep en doelstellingen, om vast te stellen wat je kunt doen en wat voor waarde dat heeft. Wanneer de aannames duidelijk zijn bepalen we welke het grootst is en dus prioriteit heeft.

Stap 2: User Research methode bepalen

Er is geen standaard methode die altijd, voor iedereen, werkt. We kijken welke methode toepasselijk is voor jouw vraagstuk. En of dit binnen jouw budget past, of het aansluit op de beschikbare middelen en het tijdsframe. Een interview is bijvoorbeeld tijdrovender dan een enquête, het draait om de juiste keuze maken.

Stap 3: De methodiek uitwerken

Na te hebben bepaald voor welke methode we gaan is het tijd om de methodiek te bedenken en uit te werken. We nemen daarin mee wat jouw go’s en no go’s zijn, zodat het testen naar wens verloopt.

Stap 4: User Testing

Tijdens stap 4 gaan we de research uitvoeren. Naast resultaten verzamelen evalueren we ook het succes van het experiment. Blijkt het succes niet naar wens te zijn, dan spreken we van een pivot moment. We kijken in dat geval of we de methodiek moeten aanpassen en aanscherpen.

Stap 5: Resultaten verwerken

De uitslag is binnen! We bepalen samen met jou of de resultaten naar wens zijn én of we hiermee aan de slag gaan. Zo ja, dan zijn de aannames gevalideerd en op basis van die validatie kan bijvoorbeeld het ontwerpen en bouwen van jouw website van start gaan.

Tijdens een discovery phase komt er veel aan het licht, waaronder te valideren aannames. Ben je benieuwd naar wat er allemaal mogelijk is? Wij hebben de juiste mensen in huis om jouw organisatie te helpen met onder andere een strategie waarin we jouw doelgroep en doelstellingen in kaart brengen, met het herkennen en prioriteren van aannames, maar ook het definiëren van experimenten, het toetsen van de kwaliteit en kwantiteit van jouw digitale platform, eveneens als het verwerken van feedback. Schroom niet om contact op te nemen als je er klaar voor bent om de volgende stap naar succes te nemen!

Aan de slag met het valideren van aannames?

Benno helpt je graag verder

Wij gebruiken deze gegevens alleen om contact met je op te nemen, niet voor advertentiedoeleinden. De gegevens worden maximaal 3 maanden bewaard.

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.