Advies voor marketeers,

in het licht van een wereldwijde recessie. Dat er een wereldwijde recessie gaande is is geen nieuws. In het kader van de meest moeilijke financiële tijdperken voor zowel organisaties als bureaus geven wij 5 praktische adviezen om je er doorheen te helpen.

Kiwi Bytes! In deze rubriek delen wij onze tips, kennis en ervaring over verschillende onderwerpen uit de digitale wereld. Want hoe snel de ontwikkelingen in onze branche ook gaan, er is altijd tijd voor een Kiwi Byte.

Lees verder

Bewijslast

Het VK is officieel de eerste recessie in 11 jaar ingegaan, waarbij de economie met 20,4% is gekrompen in vergelijking met de eerste drie maanden van het jaar. In het tweede kwartaal van dit jaar kromp de Amerikaanse economie met 9,5%, een daling van 32,9% op jaarbasis – groter dan enige daling ooit. Singapore heeft zojuist zijn slechtste kwartaalprestatie ooit geregistreerd, waarbij de groei van de stadstaat jaar op jaar met 13,2% kelderde en het bbp* voor het hele jaar met 5 tot 7% ​​krimpt.

Een daling van het consumentenvertrouwen in heel Europa betekent dat ook Frankrijk, Duitsland en Italië hun bbp-groei gedurende twee opeenvolgende kwartalen hebben zien inzakken; allemaal passend bij wat economen beschouwen als de technische definitie van een recessie.

*BBP = Het bruto binnenlands product is de totale geldwaarde van alle in een land geproduceerde goederen en diensten gedurende een bepaalde periode (meestal een jaar).

Maar positief is is dat de wereldwijde uitgaven voor transformatietechnologie en -diensten in 2020 naar verwachting met 10,4% zullen groeien tot 1,3 miljard dollar. 

Dus, welke stappen kunnen organisaties nemen in het licht van wat misschien wel de diepste economische crisis in de geschiedenis is?

Overweeg context en gebruik jouw data verstandig.

Huishoudens maken zich zorgen over werkzekerheid, algehele gezondheid en hun toekomstige economische vooruitzichten – in een mate die tien jaar geleden nog niet was vertoond. Desalniettemin kunnen marketeers het zich niet veroorloven om op dit moment in dezelfde voorzichtige mentaliteit te vervallen als consumenten – daarbij zullen ze onschatbare kansen laten liggen.

Ervan uitgaande dat ze het product en de positionering goed hebben, zijn consumenten op zoek naar begeleiding die hen helpt slimme keuzes te maken wanneer ze zich steeds meer financieel onder druk voelen. Bovendien komen degenen die in moeilijke tijden innoveren onvermijdelijk eerder naar voren als het beter wordt. 

Marketeers moeten kalm blijven en de data die ze binnen handbereik hebben gebruiken om het veranderende consumentengedrag van dichtbij te volgen (en erop te reageren). Zo kan je kijken naar nieuw keyword research en op zoek gaan naar de content gap of het nut van retargeting verder onderzoeken voor jouw organisatie. Wat je niet zou moeten doen, is verstrikt raken in de verwachting dat de consumentenuitgaven stervend zullen blijven. Organisaties moeten hun invloed gebruiken om hun klanten door deze moeilijke tijd te loodsen.

Het is beter om minder activiteiten, beter te doen.

Budgetten zullen meer onder druk komen te staan ​​dan normaal. Het is onmogelijk om alles te doen. In feite is het beter om minder, beter te doen. Bouw een prioriteitenmatrix op waarmee je de uitgaven kan prioriteren op basis van acties die ofwel strategisch belangrijk, financieel belangrijk of beide zijn. 

Het hebben van zo’n matrix maakt het makkelijker om nee te zeggen tegen die activiteiten die niet belangrijk of juist essentieel zijn. En het zal jouw budget harder laten werken aan de juiste marketingactiviteiten. Alleen de marketingmanager heeft het vermogen om te zien wat van cruciaal belang is om waar voor je geld te leveren in plaats van aan iets leuks te besteden.

We praten hier ook over creativiteit, recessies zijn kansen om de waarde van creativiteit te bewijzen door waarde en resultaten te creëren. Het is een potentiële win, win, win-situatie.

Investeer in digitalisering.

De digitalisering van bedrijfspraktijken, producten en organisaties zal in een stevig tempo doorgaan ondanks de uitdagingen van de pandemie.

De wereldwijde uitgaven voor transformatietechnologie en -diensten zullen naar verwachting in 2020 met 10,4% groeien tot 1,3 miljard dollar. Dit is beduidend langzamer dan de groei van 17,9% in 2019, maar het blijft een van de weinige lichtpuntjes in een jaar die wordt gekenmerkt door dramatische verminderingen van investeringen over de hele linie.

Het turbulente klimaat versnelt de noodzaak voor organisaties om over te schakelen op digitale modellen en daarnaast dat dit in een snel tempo moet doorgaan als ze een dubbele dip willen overleven.

In de steeds complexere en steeds evoluerende wereld van digitalisering hebben organisaties toegang nodig tot een breed scala aan vaardigheden op het gebied van onderzoek, ontwerp, ontwikkeling en operaties van bureaus. Een meer op samenwerking gerichte en dynamische werkmethode in sprintstijl is vereist in plaats van het korte, ontwikkel- en evaluatiemodel van vroeger.

Schakel, op een agile manier gespecialiseerde, ervaren teams in en ga niet voor teams die vastlopen in verouderde interne processen.

Concentreer je op wat je voor jouw klanten kunt doen.

Lerend van eerdere en recente recessies weten we dat bedrijven die uit een recessie innoveren door zich te concentreren op consumenten, de dominante organisaties van morgen zullen zijn.

Van Airbnb en Uber, die een manier voor mensen introduceerden om extra geld te verdienen tijdens de vorige financiële crisis, helemaal terug naar Disney, dat tijdens de Grote Depressie werd gelanceerd met tekenfilms als een manier om een ​​beetje geluk terug te brengen, brengen recessies altijd nieuwe behoeften naar boven en stimuleren zij innovatie.

Als zodanig denk ik dat we moeten erkennen dat niets in een recessie als vanzelfsprekend kan worden beschouwd. We moeten altijd kijken naar innovatieve oplossingen voor de problemen die zich voordoen, omdat het tijdens deze tijden mogelijk is dat echt ontwrichtende ideeën wortel kunnen schieten. Het is de taak van marketeers om dat proces te begeleiden en de innovatieve ideeën en risico’s te identificeren die het nemen waard zijn.

Er zijn drie aandachtspunten voor marketeers binnen dit advies. 

  1. Wat kan jouw klanten ervan weerhouden om in contact te komen met, of toegang te krijgen tot jouw producten en service, zodat we kunnen zien of we barrières kunnen opheffen. 
  2. Welke nieuwe problemen of uitdagingen worden in hun leven gecreëerd die de relevantie van wat we leveren kunnen veranderen.
  3. Welk gedrag nemen zij aan dat eerder niet (zo veel) voorkwam, en hoe zorgen we ervoor dat we ons bij dat gedrag voegen, in plaats van te verwachten dat ze de dingen blijven doen zoals ze voorheen waren.

Hoe moeilijk het ook mag zijn, dat moet de prioriteit blijven, want als we onze klanten willen behouden, zal dat zijn omdat ze de service die we bieden waarderen.

Heb vertrouwen in je aanpak!

De geschiedenis heeft herhaaldelijk aangetoond dat organisaties die hun marketinginspanningen blijven volhouden tijdens een economische neergang, op de lange termijn een hogere ROI opleveren.

Coca-Cola remde de advertentie-uitgaven in april af en heeft sindsdien gezegd dat de pandemie hen dwingt om op grote schaal te heroverwegen waar het zijn marketing geld investeert. Tijdens de wereldwijde crash van 2009 versterkte het merk echter zijn status van ‘recessiebestendig’ merk door te blijven uitgeven aan nieuwe producten en campagnes.

Aangezien de huidige economische ellende veroorzaakt wordt door een wereldwijde pandemie, kunnen we verwachten dat het herstel nog sterker zal zijn dan we in het verleden hebben gezien. Nu de digitale transformatie in alle branches versneld, moeten marketeers budgetten verschuiven naar prestatie marketing en zich concentreren op campagnes en conversies in het midden en in de lagere trechter.

Benader de situatie op twee manieren:

  1. Top-down; Organisaties zouden zich moeten concentreren op het consolideren van campagnes en de juiste content, aangezien merkperceptie het belangrijkst is in een tijd van economische onzekerheid. Consumenten gewoonten zullen op de lange termijn veranderen en er zijn genoeg kansen om duurzame verbindingen met hen te maken.
  2. Bottoms-up; organisaties moeten wendbaar zijn en moeten deals zoeken en daarmee profiteren van lagere CPA’s / CPM’s. 

 

Herstructurering van en concentratie op gedrag zal leiden tot een sneller herstel wanneer de economische situatie normaliseert.

Wil jij de volgende stappen zetten met jouw digitalisering?

Nick helpt je graag verder

Wij gebruiken deze gegevens alleen om contact met je op te nemen, niet voor advertentiedoeleinden. De gegevens worden maximaal 3 maanden bewaard.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Bel Nick

Accountmanager
010 281 96 33
schurink@redkiwi.nl
Nick Schurink