Data en creativiteit zijn de perfecte match

Kiwi Bytes! In deze rubriek delen wij onze tips, kennis en ervaring over verschillende onderwerpen uit de digitale wereld. Want hoe snel de ontwikkelingen in onze branche ook gaan, er is altijd tijd voor een Kiwi Byte.

Lees verder

Data x Creativiteit

Data en creativiteit worden zelden in dezelfde zin gebruikt, maar de twee termen zijn een perfecte match als het gaat om marketing. Creativiteit gestuurd door data en data aangevuld door creatieve content.

Datagedreven creativiteit is de weg vooruit

In de beginjaren (en nog steeds) was content op social media van de makers super creatief. De data die daaraan verbonden was was toentertijd minder uitgebreid en minder relevant. De combinatie van de twee betekende dat content creatie nogal experimenteel was. De creatievelingen ontwikkelden langzaamaan de kennis waar followers op interacteerde en daarmee het soort content dat zij graag zouden willen zien. Content makers regeerden en merken volgden, met een soort van trial en error aanpak. 

Gelukkig heeft de industrie nu de mogelijkheid en de beschikbaarheid over diepgaande data-inzichten. Daardoor is het goed inzichtelijk hoe social media campagnes presteren. Dit heeft ertoe geleid dat we nu in staat zijn om gegevens en creativiteit te combineren om campagnes te maken die nauwkeuriger en relevanter zijn voor de doelgroep, maar ook creatiever en aantrekkelijker. 

Creativiteit en data stelt ons in staat om campagnes te maken/sturen die gebaseerd zijn op relevante statistieken en daardoor een grotere kans hebben op een hoge ROI. Hierdoor is het waarschijnlijker dat je de doelgroep kan bereiken en betrekken en je je KPI’s en doelstellingen kan behalen.

Waarom data bij creatieve content?

Contentmakers hoeven niet elk stukje content dat ze maken te analyseren op basis van data, maar, bij het lanceren van grote campagnes met grote budgetten is het altijd goed om data ernaast te leggen. Dit betekent dat je zowel naar de historie van vergelijkbare content gaat kijken als naar de gegevens van de maker en hoe hun content scoort. 

Creatieve content zou op data moeten steunen om informatie te geven over waar het publiek naar op zoek is. Door data te gebruiken, kan je content strategischer worden. Denk bijvoorbeeld aan:

  • CTR (Click Through Rate) van vergelijkbare content. Door te kijken hoeveel mensen doorklikken naar bijvoorbeeld een landingspagina of website achter de content kan een merk een idee krijgen van hoe de doelgroep reageert op een bepaald soort content. 
  • Betrokkenheid bij vergelijkbare content. Hoe zijn in het verleden vergelijkbare campagnes ontvangen? Hoe zijn vergelijkbare content van concurrenten ontvangen? Zo kan een merk voorspellingen doen. Merken moeten ervoor zorgen dat ze, wanneer ze naar deze betrokkenheid statistieken kijken, kijken naar diepgaande statistieken zoals saves & shares, en niet alleen naar oppervlakkige statistieken zoals vind-ik-leuks en reacties.
  • Aankoopgedrag van gebruikers. Deze data stelt merken in staat de doelgroep te begrijpen en te leren hoe zij zich gedragen voordat zij een aankoop doen. Zo kan je inhoud maken dat converteert. 
  • Doelgroepen demografie. Door te begrijpen wie hun publiek is, kunnen merken content creëren die belangrijk is voor dat specifieke publiek.

Datagestuurde marketing dus. Als het gaat om creatieve besluitvorming dan is data namelijk van onschatbare waarde. Elk bedrijf en elke campagne vraagt om een op maat gemaakte creatieve digitale strategie. Dit om ervoor te zorgen dat content de juiste mensen bereikt, campagne doelstellingen worden behaald en de investering wordt gemaximaliseerd.

 

Bij Redkiwi combineren we menselijke creativiteit met technologie en data om campagnes voor onze klanten te produceren. Samen kijken hoe wij jouw campagnes kunnen optimaliseren?

Wil je creativiteit en data succesvol inzetten?

Nick helpt je graag verder

Wij gebruiken deze gegevens alleen om contact met je op te nemen, niet voor advertentiedoeleinden. De gegevens worden maximaal 3 maanden bewaard.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Bel Nick

Accountmanager
010 281 96 33
schurink@redkiwi.nl
Nick Schurink