De drukte indicatoren van HTM & RET zijn live!

Door corona is het belang van reizigersspreiding in het OV in korte tijd toegenomen. Ook vóór het coronatijdperk bleek uit meerdere onderzoeken dat mensen graag willen weten wat de rustige momenten zijn om te reizen met het openbaar vervoer. Dit verhoogt voor hen het comfort van de reis. Met de drukte-indicator is dit nu ook mogelijk. 

Hoe dat werkt? Je gebruikt de reisplanner op de platformen van HTM en RET en ziet per voertuig een voorspelling van hoe druk het is op de door jou geplande reis met het openbaar vervoer. Handig!

Lees verder

Drukte-indicator voor heel Nederland

De openbaar vervoersbedrijven Arriva, Connexxion, EBS, GVB, HTM, NS, Qbuzz, RET en Keolis leveren historische data aan, op basis van in- en uitstapgegevens en de beschikbare capaciteit, zodat de drukte-indicator voor bijna heel Nederland kan tonen wat de verwachte drukte is tijdens een reis met het openbaar vervoer. 

Iedere dag wordt er op basis van OV-chipkaartgegevens geteld hoeveel reizigers van de ene halte naar de andere halte reizen. Deze gegevens worden geheel anoniem verwerkt. Zo kunt u gemakkelijk een comfortabele reis plannen en jezelf en je medereizigers helpen om drukte te spreiden, want veilig reizen doen we samen. 

De voorspelde drukte wordt in de reisplanner weergegeven met een symbool van één of meer poppetjes. Bij één poppetje is het rustig en zijn er veel zitplaatsen beschikbaar, bij twee poppetjes is de bezetting gemiddeld, en bij drie poppetjes zijn er zeer waarschijnlijk alleen staanplaatsen beschikbaar.

Om deze ‘poppetjes’ te kunnen laten zien ontsluiten wij diverse datapunten uit de historische data. Deze data wordt, door de openbaar vervoerders, verstuurd naar 9292. Ted van Diepen, back-end developer bij Redkiwi, geeft aan: ‘Wij pakken in ons development proces de data rechtstreeks op via de API (data-koppeling) van 9292. Vervolgens zetten wij deze data om naar verschillende waarden. Daarna verwerken wij de waarden en zetten deze technisch weer om naar visuele output in de huisstijl van RET of HTM op hun platform.’ 

Let op, de indicator gaat om een voorspelling: soms zijn er bijzondere omstandigheden waardoor de werkelijke drukte afwijkt van de verwachting. De drukte kan namelijk tijdens de reis beïnvloed worden door externe factoren als het weer, omleidingen en verstoringen, evenementen of de verkeersdrukte. Om de kwaliteit en betrouwbaarheid van de drukte-indicator continu te verbeteren zullen nieuwe bronnen als de weersverwachtingen, geplande reizen of verkeersinformatie worden toegevoegd.   

De drukte-indicator is in samenwerking met MRDH via de Innovatieroute tot stand gekomen. Ook sluit deze aan bij het landelijke initiatief van OV-bedrijven om drukte-informatie te leveren als onderdeel van de corona-maatregelen.

Benieuwd naar het resultaat? Gebruik de reisplanner van HTM of RET.